کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احمدی‌نژاد: نمی‌خواهم ایران مانند کره‌شمالی شود

7 تير 1400 ساعت 18:42


گروه سیاسی: رییس‌جمهور سابق ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی ان آرکی نروژ در اظهاراتی گفت: من به عنوان یک ایرانی، هرگز نمی خواهم کشورم مانند کره شمالی شود.
متن کامل مصاحبه شبکه تلویزیونی ان آرکی نروژ با احمدی‌نژاد بدین شرح است:
* از شما بابت وقتی که به ما دادید تشکر می کنم. سئوالم این است که شما برای شرکت در انتخابات چه برنامه ای داشتید؟
- بسم الله الرحمن الرحيم- اللهم عجل لوليك الفرج والعافية و النصر واجعلنا من خير انصاره و اعوانه والمستشهدين بين يده
خدمت شما و همه کسانی که این برنامه را می بینند و می خوانند و می شنوند، سلام می کنم.‌من به خواست مردم کاندیدا شدم و خودم تمایلی نداشتم اما از سراسر ایران با اصرار از من خواستند که در حتما انتخابات شرکت کنم و من در پاسخ به دعوت مردم ثبت نام کردم. و البته می دانم هم ایران و هم جهان نیازمند اصلاحات بزرگ است و بر این اساس برنامه هایی تهیه کرده بودم که اینها را انجام دهم. برنامه های بسیار گسترده ای برای اصلاحات اساسی و اداره کشور داشتم که هم در مدیریت داخل و هم عرصه بین الملل را در بر می گرفت.ایران کشور ثروت انسانی و مادی است وخیلی زود می تواند مشکلاتش را حل کند و به یک کشور کاملا پیشرفته تبدیل شود.
* در خصوص روابط با دیگر کشورها، چه برنامه ای برای ایجاد تغییرات در نظر داشتید؟
دکتراحمدی نژاد: طی هشت سال گذشته ارتباطات بین المللی ما تقریبا تعطیل شد و به حل مشکل با آمریکا منحصر گردید. برجام که متاسفانه شکست خورد و در واقع هشت سال فرصتهای بین المللی از دست رفت. اصل بر این است که همه کشورها و ملتها برای بهبود زندگی خودشان و ساختن دنیای بهتر، با هم ارتباط داشته باشند و همکاری کنند. متاسفانه این فرصت ها در هشت سال گذشته، از دست رفت. ملت ایران باور دارند که اقای رئیس جمهور و وزیر امور خارجه، اطلاعات درستی را در رابطه با توافق صورت گرفته، به مردم ندادند و بیش از حدِ ممکن به طرف آمریکایی اعتماد کردند.
* شما چکار می توانستید بکنید؟
- اصلا مدل کار ما متفاوت است. ما اول بر مردم تکیه می کردیم و به حل مسائل داخلی می پرداختیم. همزمان تلاش می کردیم از موضع عدالت و احترام، با دیگران گفت وگو کنیم و اگر بنا باشد توافقی انجام دهیم ، این توافق بر اساسِ اصول و قواعد حقوقی بین الملل باشد .
* یعنی شما قبول ندارید که ایران بر اساس نیاز خود ، وارد گفت و گو با آمریکا شده است؟
- مشکل از همینجا شروع می شود. اگر اصل بر این باشد که ما به آنها نیاز داریم، این گفت و گوها از حالت عدالت و احترام خارج شده و یکطرفه می شود. وقتی یکطرفه شد مشکل حل نمی شود و برجام هم به همین وضع دچار شد. برجام نه فقط مشکل را حل نکرد، بلکه آن را تشدید کرد و الان مشکل پیچیده تر حل آن هم سخت ترشده است. چرا !؟ چون دو طرف تلقی اشان این بود که ایران به آنها نیاز دارد، در حالی که هر دو طرف بهم نیاز دارند. وقتی یکطرف ضعیف تر و یکطرف قوی تر باشد، معلوم است که قرارداد عادلانه منعقد نمی شود و توافق، عادلانه نیست. وقتی اینطور باشد، مسائل حل نمی شود. باید عدالت رعایت شود و طرفین در شرایطِ  برابر با هم گفت و گو کنند و در قراردادی که منعقد می شود، تعهدات دو طرف متوازن باشد. اگر متوازن نباشد مشکل حل نمی شود و می شود همین برجام.
* با این حساب ایران باید بگوید ما این ارتباط را نمی خواهیم.
- خیر. همه کشورها باید بر اساس عدالت و احترام، با هم ارتباط داشته باشند، اما ارتباط یکطرفه، ظالمانه است و مشکل را حل نمی کند.تجربه اش هم در مقابل ماست. برجام مشکل را حل نکرد بلکه بدتر کرد. اما اگر بنا باشد یک توافق یکطرفه و ظالمانه امضاء شود. حتما بهتر است که نباشد. منتها من معتقدم که ما می توانیم با هم همکاری کنیم‌ و ایران و آمریکا می توانند مسائلشان را با هم حل کنند،به شرطی که عدالت و احترام رعایت شود .من فکر می کنم عُقلای دو طرف سرانجام به این نتیجه خواهند رسید که اختلافاتشان را بر اساس عدالت حل و فصل کنند.
* اگر من یک ایرانی باشم و ببینم واقعا اینها با ما کنار نمی آیند و در نهایت باید از برجام بیرون بیایم، با خودم خواهم گفت که چرا اصلا دنبال غنی سازی و کارهای هسته ای باید رفت؟ البته این سئوال هم وجود دارد که چرا ایران مثل کره شمالی دنبال ساخت سلاح هسته ای نرود؟
- من معتقدم سلاح هسته ای اساسا یک سلاح ضد انسانی است و باید کلا منهدم و ریشه کن شود. ما بدنبال جهانی هستیم که انسان ها با انسانیتشان و نه با تکیه بر سلاح شان با یکدیگر زندگی کنند.. سلاح برای آدمکشی است. خدا ما را برای کُشتن خلق نکرده، بلکه برای دوستی و همکاری آفریده است. ایران هیچوقت دنبال بمب اتم نخواهد رفت. این را همه می دانند. هیات حاکمه آمریکا علاقمند است بر انرژی منطقه خاورمیانه سیطره داشته باشد. مشکل اینجاست والا اگر آمریکائی ها مخالف بمب اتم بودند، اول بمب اتم خودشان را از بین می بردند! اما می بینیم که هر روز در حال اضافه کردن هستند. من به عنوان یک ایرانی، هرگز نمی خواهم کشورم مثل کره شمالی شود. ایران متفاوت از دیگران است. اینجا سرزمین فرهنگ و تمدن و تاریخ است.من دوست دارم همه ملت ها با هم ارتباط داشته باشند، همکاری کنند و صلح و دوستی زندگی کنند.
* آیا رهبر ایران ایده های شما را قبول دارد و قدرت را در برخورداری از بمب نمی داند؟
- آن چیزی که به یک رهبر قدرت می دهد بمب نیست. بمب قدرت شیطانی است. قدرت یک رهبر، برآمده از اراده، همبستگی و خواستِ مردم کشورش است. قدرت یک رهبر ایستادگی و انسانیت و عدالت و صلح است. قدرت ناشی از بمب فقط برای کشتن یا سیطره است، نه برای توسعه صلح و برادری.
* در هشت سال دوره ریاست جمهوری شما، تمام گزارشگران و خبرنگاران تقریبا هر روز راجع به شما نوشتند و گزارش دادند و شما را به عنوان یک پریزیدنت جنجالی می شناختند، آیا می توانید یک خاطره جالّب یا جذاب از این هشت سال، برای ما بگویید؟
- تمام هشت سال خاطره بود. ما هر کجای ِ دنیا که می رفتیم با مردم ملاقات می کردیم و این بسیار زیبا بود. همه جای دنیا انسان ها مثل هم و بسیار دوست داشتنی هستند. همه به دنبال صلح و دوستی و عدالت هستند. من واقعا همه انسان ها را دوست دارم و علاقه مندم که مناسبات غیر انسانی و ظالمانه کنار برود و انسان ها بتوانند براحتی با هم ارتباط برقرار کنند، همکاری نمایند و دنیا را بهتر از گذشته بسازند. البته من همیشه در مقابل قدرتمندان جهانی که ظلم می کنند و اجازه نمی دهند ملت ها در صلح زندگی کنند، مواضع بسیار قاطعی داشته ام. امروز هم علاقه مندم که ساختارهای جهانی به صورت زیربنایی و اساسی به نفع مردم، انسانیت، عدالت و آزادی تغییر کند.
* شما یک زمانی به لبنان تشریف بردید و من در آنزمان آنجا بودم. خواستم بدانم آیا جای خاصی رفتید یا اتفاق خاصی افتاد که جالب باشد؟
- کلا سفرهای ما سرشار از خاطره است. سفری را به یک کشور آفریقایی انجام دادیم که برق نداشت ‌و قرار بود ما برای آن کشور یک نیروگاه بسازیم. مردم بسیار فقیر بودند. در کشوری که برق نداشت، ما به اتفاق رئیس جمهور آن کشور ‌به منطقه ای، ۳۵ کیلومتر دورتر از پایتخت رفتیم. یک روستای بسیار فقیر بود اما به محض اینکه مردم ما را دیدند ، فریاد زدند ؛ احمدی نژاد، احمدی نژاد .....
همین اتفاق در سوئیس، نیویورک، چین، اندونزی، نیجریه، برزیل و ونزوئلا هم افتاد. در هر ۸۵ کشوری که من رفتم، همینطور بود. یعنی مردم همه علاقه مندند که با هم دوست باشند.کسی دنبال جنگ نیست. دنبال قطب بندی و فاصله و تبعیض نیست.
* دلتان برای ارتباط با مردم تنگ می شود؟
- الان هم من با مردم ارتباط دارم. در ایران و در بیرون از ایران از طریق فضای مجازی ارتباط دارم‌ .
* شما در اروپا چهره جنجالی بودید. آیا خاطره ای دارید که بگویید کاش اتفاق نمی افتاد؟
- به شما بگویم من یک رابطه قلبی و صمیمی با مردم اروپا دارم. سیاستمداران البته فرق می کنند. با بخشی از سیاستمداران در ارتباط هستم. پیام می دهم، پیام می گیرم. اما با بخشِ اصلی حاکمیت در اروپا خیر....ارتباطمان قوی نیست‌. آنها ببشتر تحت تاثیر هژمونی آمریکا تصمیم می گیرند، اما توده های مردم اینطور نیستند. پیامهای خوبی می دهند و من هم پاسخ می دهم. ارتباط عاطفی خیلی خوبی دارم . من دوست دارم این هژمونی شیطانی که اجازه نمی دهد انسان ها با هم ارتباط دوستانه برقرار کنند، کنار برود تا همه انسان ها بتوانند براحتی با هم گفت و گو کنند. من همه اروپایی ها و از جمله مردم نروژ را هم دوست دارم. نمی توانم انسانها را دوست نداشته باشم و برای همه سلامتی و سعادت آرزو نکنم. اگر یک جایی هم ما در دنیا فریاد زدیم، بر علیه ظلم و بیعدالتی بوده است. من همیشه با مردم دوست بودم و خوبی مردم دنیا را خواسته ام.
* کشورهای اروپایی در رابطه با برنامه برجام خیلی دنباله رو سیاستهای آمریکا شدند و  این خیلی جای تاسف دارد. شما نظرتان چیست ؟
- ما حساب مردم را از سیاستمداران جدا می کنیم. اما من بسیار علاقه مندم که سیاست مدارهای اروپایی از سایه آمریکا بیرون آمده و مستقل عمل کنند. این برای خودشان و برای همه بهتر است. در هر صورت ما مردم اروپا را خیلی دوست داریم.
* من وقتی راجع به شما تحقیق می کردم یکجایی دیدم که شما قبلا گفته اید؛ زنان می توانند و می خواهند به استادیوم ها بروند و فوتبال را تماشا کنند. آیا فکر می کنید که شرایط برای زنان باید بهتر بشود ؟ سیاست شما در قبال این موضوع چیست؟
- ببینید در کل دنیا و در طول تاریخ، زنان همیشه به نوعی درجه دو حساب شده اند ‌و این یک ظلم تاریخی است. رفتن زنان به تماشای فوتبال و مسابقات ورزشی، حداقل چیزی است که باید رعایت شود. باید به نقطه ای برسیم که تک تک زنان، شخصیت مستقل خودشان را داشته باشند زیرا آنها انسان هستند و هر انسانی محترم است و مانند هر انسان دیگری، از حقوق برابر برخوردارند. البته بعضی مسئولیت ها ، مثل مادر بودن خاص زنان است. یا مثل دفاع از سرزمین که این کار را عموما باید مردها انجام دهند. معنایش این نیست که زنان نباید برای دفاع بروند، اما این کار عمدتا برعهده مردان است. در بقیه امور، بخصوص در مسائل اجتماعی، حقوق زن و مرد مساوی است. در طول تاریخ چون مردها زور بازو داشتند به زن ها زور می گفتند. اگر عدالت باشد جلوی اینکار را خواهد گرفت.
* آیا آقای روحانی بدشانسی آورد که ترامپ روی کار آمد و باعث شد که برجام به اینجا برسد ؟
- ببینید سیاست خارجی آمریکا را روسای جمهور تعیین نمی کنند. اگرخانم کلینتون هم می آمد همین کار را با برجام می کرد. مشکل برجام در اسم هایی که آن ذیل را امضاء کردند نیست، بلکه در شرایطِ انعقاد و محتوایش است. برجام یک محتوای شکست خورده دارد زیرا بر اساس عدالت و حقوق بین الملل تنظیم نشده است.
اصلا نه برای اجرا، بلکه برای زیرپا گذاشتن تنظیم شد. آقای ترامپ هم همان کاری را کرد که وظیفه اش بود انجام دهد و هر کسی جز او بود هم همین کار را می کرد. ‌امروز هم می بینید اقای بایدن اشتباه اقای ترامپ را جبران نکرد. پنج ماه است به بهانه احیاء برجام، دنبال یک برجام جدید با همان محتواست و نقش بزرگی ندارد.
* فکر می کنید آقای رئیسی ایران را در عرصه بین الملل به کدام سمت می برد ؟
- من راجع به اشخاص قضاوتی نمی کنم، اما هر نوع تغییری باید با حضور مردم ، اراده مردم و تغییر در دیدگاهها اتفاق بیفتد. معتقدم در آینده نزدیک در کُل دنیا تغییرات بزرگی اتفاق خواهد افتاد. نظم صد ساله به پایان راه رسیده و موفق نبوده است. و کل ملت ها به این نتیجه رسیده اند که ما نیازمند نظم جدیدی هستیم. نظمی که نه بر پایه قدرت و برتری بلکه بر پایه انسانیت باشد و و من معتقدم هر چیزی را که انسان ها بخواهند، همان محقق خواهد شد.
امروز انسان ها از این طریق آزاد شدند و هر انسانی خودش صاحب نظر است و خبرنگار است و تحلیل می کند. هر انسانی خودش یک رسانه است. مرزها برداشته شده است. همه انسان ها در حال گفت و گو با هم هستند. به هر میزانی که انسانها قدرتمند می شوند، قدرتهای شیطانی ضعیف می شوند.
* خیلی ممنونم.
- موفق باشید. سلام گرم مرا به مردم نروژ برسانید. من همه آنها را من دوست دارم.


کد مطلب: 280263

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/280263/احمدی-نژاد-نمی-خواهم-ایران-مانند-کره-شمالی-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir