به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ساعت ۱۱:۱۸
کد مطلب : ۲۸۰۳۵۰

داعش هنوز یک تهدید جهانی است

داعش هنوز یک تهدید جهانی است
گروه بین الملل: وزیر خارجه آمریکا در نشست وزیران خارجه ۴۰ کشور برای مقابله با گروه تروریستی داعش اعلام کرد که تروریست‌های این گروه هنوز یک تهدید جهانی هستند.
نشست «ائتلاف بین‌المللی برای شکست گروه داعش» با حضور وزیران خارجه حدود نیمی از ۸۳ کشور عضو این ائتلاف به رهبری آمریکا در ایتالیا آغاز به کار کرد. در این نشست همچنین ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، و جمعی از رؤسای نهادهای بین‌المللی حضور دارند.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در نشست رم از پیشرفت «چشمگیر» در مبارزه با گروه داعش خبر داد اما گفت که هنوز کارهایی باقی مانده است که باید انجام شود.
او اظهار داشت: داعش در قلمرو خود در عراق و سوریه شکست خورده، اما حملات این گروه طی چند ماه گذشته نشان می‌دهد که همچنان یک تهدید است.وزیر خارجه آمریکا همچنین با اشاره به تهدید فزاینده داعش در آفریقا پیشنهاد داد که یک گروه کاری مشترک برای مقابله با این موضوع تشکیل شود. بلینکن گفت ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش در سال جاری ۵۰۷ میلیون دلار اختصاص داده است و تلاش می‌کنیم این رقم به ۶۷۰ میلیون دلار برسد.به گفته وی، آمریکا ۴۳۶ میلیون دیگر برای کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق شمال سوریه اختصاص می‌دهد.
این نخستین نشست رو در روی اعضای ائتلاف بین‌المللی علیه داعش است که بعد از همه‌گیری کرونا برگزار می‌شود.هرچند گروه داعش قلمرو خود را در عراق و سوریه از دست داده است اما هنوز هم فعالیت‌های تروریستی قابل توجهی در آفریقا، خاورمیانه و افغانستان دارد.
کمتر از دو هفته پیش چندین دکل انتقال برق ایران به عراق مورد حمله قرار گرفت كه داعش مسئولیت این انفجارها را برعهده گرفت.
یکی از موضوعات اساسی نشست «ائتلاف بین‌المللی برای شکست داعش»، تلاش آمریکا برای قانع کردن کشورها برای تحویل اعضای بازداشت شده این گروه در سوریه و عراق است.
طبق گزارش‌ها، حدود ده هزار نفر از اعضای گروه داعش و خانواده‌های آن‌ها در بازداشت نیروهای کرد سوریه هستند که بخش قابل توجهی از آن‌ها شهروندان خارجی هستند.
بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای اروپایی از تحویل شهروندان بازداشت شده خود امتناع می‌کنند؛ موضوعی که  بلینکن نیز به آن اشاره و کشورها را تشویق کرد این افراد را تحویل گرفته و در کشور خودشان محاکمه کنند. البته تاکنون صدها عضو گروه داعش پس از بازداشت، تحویل کشورهای خود شده‌اند.
فعالیت‌های داعش، بویژه در آفریقا، مایه نگرانی فزاینده است، موضوعی که در نشست نیز مورد تاکید ایتالیا و آمریکا قرار گرفت. این گروه تروریستی با دیگر رقبای خود در آفریقا نیز در کشمکش است.شاخه داعش در غرب آفریقا، رقیب بوکوحرام در این منطقه، خردادماه امسال اعلام کرد که رهبر بوکوحرام به دستور مستقیم گروه داعش به قتل رسیده است.


 
برچسب ها: داعش
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها