به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۷ - ۲۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۲۸۰۳۵۲
فقط در تهران بیش از ۱۳هزار کسب و کار اینترنتی ثبت شده است

با طرح مجلس باید منتظر سیل بیکاران باشیم

با طرح مجلس باید منتظر سیل بیکاران باشیم
گروه اقتصادی: نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن طرح مجلس، باید آماده باشیم با سیل افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کردند و بیکار می‌شوند مواجه شویم. به گزارش ایلنا، عبدالرضا نوروزی در مورد طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیامرسان‌های اجتماعی» که در مجلس مطرح شده اظهار کرد: ما همیشه با این نوع طرح‌ها مخالف هستیم. عده‌ای از ابتدای انقلاب همیشه با تکنولوژی و مواردی از این دست مخالفت داشتند بدون اینکه تحقیقات بسیار جدی را همزمان با ورود آن تکنولوژی انجام دهند. ما همیشه می‌گوییم مثل کشورهای پیشرفته باید همزمان تحقیقات شروع شده و برنامه‌ریزی شود، هر کشور و نظامی دغدغه‌هایی دارد و ما به عنوان نظام اسلامی هم دغدغه‌هایی داریم و حتما خود کسانی که کسب و کار دارند هم این موازین را رعایت می‌کنند.

بخش‌هایی که تهدید برای نظام و دولت است و مواردی از این دست نیز ربطی به صاحبان این کسب‌وکارها ندارند.
وی افزود: امروز فضای مجازی در کشور ما کاملا جا افتاده است. کسب و کارهای جدید و خرد در شرایط بحران اقتصادی، تورم، رکود و فقر توانسته بخشی از این مشکلات را از طریق همین شبکه‌ها پوشش داده و جبران کند. به خصوص کسب و کارهای خانگی که به خوبی توانستند رشد کنند.

نوروزی با اشاره به عدم وجود جایگزین مناسب برای این پیام‌رسان‌ها گفت: اگر ما در این مدت بستری را فراهم کرده بودیم که بتوانند در کشور از آن استفاده کنند و به کار خود ادامه دهند، این کسب و کارها می‌توانستند مسیر خود را دنبال کنند اما شاهد بودیم که برای مثال فیلتر تلگرام نیز پروژه موفقی نبود و حتی خود مسئولین با اینکه مدت کوتاهی در پلتفرم‌های داخلی بودند اما دوباره به اپلیکیشن‌های خارجی کوچ کردند.

نایب رییس کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به آسیبی که ممکن است به صاحبان کسب و کارها وارد شود بیان کرد: در صورت اجرایی شدن طرح مجلس صدمه قابل توجه و جبران‌ناپذیری به این کسب و کارها وارد می‌شود. این بستر همان اندک راه‌آبی بود که به یک سری افراد می‌رسید که بتوانند نانی به سفره خود ببرند، این موضوع بلا تشبیه صحرای کربلا را به خاطر می‌آورد که همانطور که یزیدی‌ها آب را بر یاران امام حسین بستند این بار خودمان شاید ندانسته همین کار را با سفره‌های مردم می‌کنیم. در این بحران شدید اقتصادی چنین کاری قابل قبول نیست.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: بخش زیادی از صحبت‌های رییس جمهور جدید این بود که پهنای باند افزایش پیدا کند، کشور ما هنوز جا دارد که افزایشی در پهنای باند داشته باشد ولی متاسفانه چنین طرحی را از مجلس به اصطلاح انقلابی می‌شنویم. بهتر بود نمایندگان قبل از چنین طرح‌هایی با بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و بخش‌های مرتبط دیگر صحبت می‌کردند. تنها می‌توان گفت جای تاسف دارد و در صورت اجرایی شدن طرح باید آماده باشیم با سیل افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کردند و بیکار می‌شوند مواجه شویم.

نوروزی با اشاره به گسترش فضای اینترنت گفت: افراد از کودکان گرفته تا سالمندان درگیر دنیای اینترنت شده‌اند به طوری که در 5 سال اخیر در هر روز 640 هزار نفر در دنیا برای اولین بار آنلاین می‌شوند. طبق آمار از میان حدود 82 میلیون ایرانی تقریبا 73 میلیون نفر یعنی 89 درصد در حال استفاده از اینترنت هستند. حدود 57 درصد مردم ایران یعنی 47 میلیون نفر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. سالانه 3 میلیون نفر به استفاده‌کنندگان اینترنت در ایران اضافه می‌شود و 46 درصد ایرانیان به خرید اینترنت اعتقاد جدی دارند.

وی همچنین اضافه کرد:‌ طبق آمار فاوا 13 هزار و 492 کسب و کار اینترنتی فقط در تهران که از این لحاظ رتبه اول در کشور را دارد ثبت شده است. خراسان رضوی با 2 هزار و 272 کسب و کار اینترنتی و اصفهان با 2 هزار و 224 کسب و کار اینترنتی در رتبه‌‌های بعدی قرار دارند. البته این آمارها به صورت رسمی بیان می‌شود. به اعتقاد من آمار غیررسمی باید رقم بسیار قابل توجهی باشد. بسیاری از کسب و کارهای خانگی رسمی نیستند ولی در این فضا کار می‌کنند.

مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۰۹:۴۶
سحر نزدیک است. (374438)
یوسف
United Kingdom
۱۴۰۰/۰۴/۰۹ ۱۳:۳۶
نظریه مزخرفه ، غرض ومرض ، ضد قالیباف ، این بهترین مدیر در کل جمهوری اسلامی وشاید در حد امیر کبیر، وشاید بهتر میخواهند تخریب کنند (374442)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها