به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۸۰۶۹۸

بحران قطع برق سراسری در عراق

بحران قطع برق سراسری در عراق
گروه بین الملل: در حالی که عراق گرمترین روزهای تابستان را سپری می‌کند،  قطع برق سراسری در بغداد و تقریبا تمامی استان‌های جنوبی این کشور زندگی مردم را مختل کرد.صدها تن از هواداران مقتدی صدر، روحانی شیعه پرنفوذ در عراق، تظاهرات کردند و در اعتراض فانوس به دست گرفتند.دمای هوا  در بغداد، پایتخت در گرم‌ترین زمان به نزدیک ۵۰ درجه سانتی‌گراد رسیده است.
یکی از معترضان که یک کارگر ۳۲ ساله است می‌گوید: "ما با قطعی برق کنار آمدیم حتی تا ده ساعت در روز ولی حداقل چند ساعتی به ما برق بدهند."مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق از اقدامات فوری برای مقابله با قطعی برق خبر داد. کاظمی تعدادی از مسئولان وزارت برق عراق را از سمت هایشان برکنار کرده و از تشکیل کمیته‌ای برای تامین حمایت‌های مالی و فنی وزارت برق خبر داد.او همچنین هشدار داد که با هر گونه مداخله‌جویی در سیستم برق کشورش به شدت مقابله خواهد کرد.همچنین وزارت آموزش عراق از به تعویق افتادن امتحانات پایان سال مدارس ابتدایی به دنبال قطعی برق و گرمای شدید هوا خبر داد.در بیانیه وزارت آموزش عراق اعلام شد که در پی قطع مکرر برق کمیته برگزاری امتحانات عمومی تصمیم گرفته که امتحانات دوران مقدماتی را به مدت دو هفته به تعویق بیاندازد.در روزهای اخیر به تعدادی از پست های انتقال برق در مناطق مختلف عراق حمله شده بود. داعش، مسئولیت این حملات را پذیرفت.
آمار رسمی مقامات عراقی حاکی از این است که شبکه داخلی برق عراق حدود یک چهارم کمتر از میزان عادی برق تولید می‌کند.رسانه‌های محلی می‌گویند که قطع برق سراسری در اثر منفجر کردن پست های انتقال برق در استان‌های نینوا و صلاح الدین بوده است و یکی از خطوط اصلی انتقال برق قطع شده است.


 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها