به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۳ ساعت ۱۵:۱۵
کد مطلب : ۲۸۰۸۱۹

توافق با آژانس؛ اهرم فشار یا چالش مذاکرات؟

توافق با آژانس؛ اهرم فشار یا چالش مذاکرات؟
گروه سیاسی: هنوز خبری از آغاز دوباره مذاکرات وین نیست. هنوز تصمیم‌های نهایی گرفته نشده و گویا دیگر طرف‌های مذاکرات احیای برجام در انتظار مواضع تهران و واشنگتن هستند.
وزیرخارجه چین بار دیگر از آمریکا خواسته تا هرچه زودتر تصمیم خود را برای بازگشت به توافق هسته‌ای بگیرد؛ چرا‌که به‌گفته وانگ‌ای، ریشه اصلی وضعیت کنونی برجام به خروج یکجانبه آمریکا و اعمال فشار حداکثری بر ایران برمی‌گردد.
سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام ارشد ایرانی نوشته که ایران تا زمان احیای برجام اجازه دسترسی به داده‌های تاسیسات هسته‌‌ای را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد. این مقام ایرانی به سی‌ان‌ان گفته که اگر مذاکرات وین موفقیت‌آمیز باشد، ایران داده‌ها را در اختیار آژانس قرار می‌دهد.
براساس توافق ایران و آژانس در اسفند‌۹۹ درصورت لغو تحریم‌ها تا پایان اردیبهشت، ایران داده‌های مرتبط با فیلم‌های مراکز هسته‌ای را در اختیار آژانس قرار می‌داد. اما تحریم‌ها حتی پس از تمدید این توافق تا خرداد‌ماه نیز لغو نشد و حالا طبق گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران هنوز تصمیمی در این‌باره نگرفته است.
البته گفته‌های مقام ارشد ایرانی با مواضع محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس تناقض دارد؛ چراکه قالیباف گفته که مهلت توافق ایران با آژانس به اتمام رسیده و ایران هرگز فیلم دوربین‌های مداربسته مراکز هسته‌ای را در اختیار آژانس قرار نمی‌دهد. از سوی دیگر، آمریکا از منقضی‌شدن این توافق ابراز نگرانی کرده و از ایران خواسته تا به همکاری با آژانس ادامه دهد. با این همه، ایران تلاش دارد تا اهرم‌های فشار بیشتری برای رایزنی در دور هفتم مذاکرات در دست داشته باشد و تأکید دارد که فقط در چارچوب نظارت پادمانی با آژانس همکاری می‌کند.
حملات آمریکا به مواضعی در سوریه و عراق و متهم‌کردن ایران به‌ دست‌داشتن در طراحی حمله به مراکز آمریکایی در این کشورها محل مجادله دیگری بین 2کشور به‌وجود آورده است. مجید تخت‌روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل درباره این ادعاها در نامه‌ای به رئیس سازمان ملل نوشته: «جمهوری اسلامی ایران در هیچ حمله مسلحانه‌ای از سوی هیچ نهاد یا فردی علیه کارکنان یا تأسیسات آمریکا در عراق، دخالت مستقیم یا غیرمستقیم نداشته است.»تخت‌‌روانچی تأکید کرد که هرگونه تلاش برای نسبت‌دادن تصریحی یا تلویحی چنین اتهامی به ایران، نادرست و فاقد حتی بدیهی‌ترین اطلاعات قابل اطمینان برای اثبات بوده و کاملا بی‌اساس است و به همین‌خاطر ایران با قاطعیت چنین ادعاهایی را رد می‌کند و از نظر حقوقی آنها را باطل و فاقد هرگونه اثری می‌داند. این در حالی است که آمریکا اعتقاد دارد براساس ماده‌۵۱ منشور سازمان ملل متحد به‌دلیل حمله علیه مواضعش در عراق و سوریه با حمله هوایی از خود دفاع کرده است. به این ترتیب مجادله 2کشور در این زمینه نیز بر مذاکرات وین بی‌تأثیر نخواهد بود.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها