به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب : ۲۸۰۸۸۸

کلاهبرداری با رسیدهای جعلی

کلاهبرداری با رسیدهای جعلی
گروه حوادث: شاید برایتان اتفاق افتاده که قصد فروش کالایی را داشته‌اید، اما خریدار به جای پرداخت پول نقد، با استفاده از اینترنت بانک گوشی، وجه مورد نظر را به حسابتان منتقل کرده و شما هم با مشاهده رسید پرداخت وجه روی گوشی او، خیالتان از بابت دریافت پول راحت شده‌ است. اما حالا یک برنامه نرم‌افزاری باعث شده که کلاهبرداران به راحتی بتوانند در کسری از ثانیه اقدام به تهیه رسید پرداخت وجه جعلی کرده و با فریب فروشندگان، بی‌آنکه پولی پرداخت کنند، کالای خریداری شده را با خود ببرند.

این شگرد که تاکنون باعث فریب افراد زیادی در سراسر کشور شده، همچنان از سوی کلاهبرداران استفاده می‌شود و آخرین قربانی آن، مرد جوانی است که چند روز قبل قصد داشت لپ‌تاپ خود را بفروشد. او تعدادی عکس از لپ‌تاپش را در یکی از سایت‌های خرید و فروش منتشر کرد و طولی نکشید که نخستین تماس برقرار شد. مردی که پشت خط بود درباره لپ‌تاپ پرسید و در ادامه مدعی شد که قصد خرید آن را دارد.

مبلغی که فروشنده و مشتری بر سر آن به توافق رسیدند، ۲۵ میلیون تومان بود و پس از آن مشتری راهی محل سکونت فروشنده شد تا این لپ‌تاپ را خریداری کند. مرد جوان پس از رسیدن به مقصد، لپ‌تاپ مورد نظر را وارسی کرد تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل کند. فروشنده نیز توضیحات کاملی درباره آن داد و نوبت به پرداخت پول رسید. خریدار شماره کارت فروشنده را گرفت و مدعی شد که باید مبلغ مورد نظر را از طریق اینترنت بانک گوشی‌اش پرداخت کند.

او سپس شروع به وارد کردن شماره کارت فروشنده کرد و لحظاتی بعد رسیدی را که روی صفحه‌ گوشی‌اش بود به او نشان داد. رسید بانکی نشان می‌داد که مبلغ ۲۵ میلیون تومان به‌حساب فروشنده واریز شده است و هر چند هنوز پیامکی به گوشی وی ارسال نشده بود، اما او با دیدن رسید مطمئن شد که پول به حسابش واریز شده و تصور کرد که ارسال پیامک دچار تأخیر شده و حتما لحظاتی دیگر به گوشی‌اش ارسال می‌شود. به همین دلیل لپ‌تاپ و بقیه تجهیزات آن را در اختیار خریدار قرار داد و آنها خداحافظی کردند و ثانیه‌هایی بعد مرد خریدار ناپدید شد.
 
 
رسید جعلی
چند دقیقه گذشت، اما همچنان از پیامک واریز پول به‌حساب فروشنده خبری نبود. او برای اطمینان تصمیم گرفت حساب بانکی‌اش را چک کند. وارد اینترنت بانک شد اما در کمال تعجب دید که هیچ پولی به حسابش واریز نشده است. او برای اطمینان چند ساعت دیگر هم صبر کرد، اما حقیقت آن بود که مرد خریدار یک کلاهبردار حرفه‌ای بود که با استفاده از رسید پرداخت پول جعلی، طعمه‌اش را فریب داده و بدون پرداخت هیچ پولی، لپ‌تاپ او را از آن خود کرده بود.
 
شکایت 
فروشنده که متوجه شده بود چه کلاهی سرش رفته است با مراجعه به پلیس فتا از خریدار شکایت کرد. بررسی‌های پلیس آغاز و مشخص شد که مرد کلاهبردار با استفاده از برنامه رسیدساز جعلی، نقشه‌اش را عملی کرده است. این برنامه به‌گونه‌ای است که وقتی مشخصات حساب و مبلغ مورد نظر در آن وارد می‌شود، یک رسید بانکی جعلی به‌وجود می‌آورد که به ظاهر نشان می‌دهد مبلغ مورد نظر به‌حساب مورد نظر واریز شده است.
 
به‌گفته سرهنگ قاسم دستخال، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران، با شکایت مالباخته، تحقیقات مأموران برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار آغاز شد. آنها با ردگیری‌های تخصصی و بررسی سرنخ‌های به‌جا مانده از این مرد، موفق شدند هویت او را شناسایی کنند. کارآگاهان راهی مخفیگاه این مرد شدند و او را دستگیر کردند و در بازرسی مخفیگاهش لپ‌تاپ شاکی کشف شد.

هرچند در این پرونده، مأموران موفق به دستگیری مرد کلاهبردار شدند و لپ‌تاپ فروشنده به او برگشت، اما نکته مهم این است که در بسیاری از پرونده‌ها ممکن است مالباخته نتواند به همین راحتی به اموالش برسد. به همین دلیل فروشندگان باید مراقب باشند و در هنگام خرید و فروش، صرفا به دیدن رسید پرداخت وجه روی گوشی طرف مقابل اکتفا نکنند و تا زمانی که از طریق دریافت پیامک یا بررسی اینترنتی حسابشان از واریز شدن پول مطمئن نشده‌اند، کالای خود را در اختیار خریدار قرار ندهند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: سرقت
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها