به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۴ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : ۲۸۰۸۹۷
وفور ماینر‌های قاچاق در بازار

آگهی تعمیر ماینر در دیوار، فراوان شده است

آگهی تعمیر ماینر در دیوار، فراوان شده است
گروه اقتصادی: فعال حوزه بلاکچین  گفت: کسانی که به کار تعمیر دستگاه‌های ماینر مشغول‌اند و آگهی تعمیر می‌گذارند، در واقع فروشندگان دستگاه هستند که پشت آگهی‌های تعمیر، دستگاه‌های خود را می‌فروشند. محمدرضا شرفی با بیان اینکه هرچند افراد برای تعمیر ماینر مجوز می‌گیرند؛ اما مشکل اصلی مجوز نیست، بلکه ممنوعیت و مشکلات واردات قانونی این نوع دستگاه‌ها به کشور است، گفت: مشکل این است که جلوی فروش و واردات قانونی دستگاه گرفته شده است.

وفور ماینر‌های قاچاق در بازار
این فعال حوزه رمزارز با تاکید بر اینکه وقتی مسیر قانونی ورود کالا به کشور بسته شود قاچاق کالا افزایش می‌یابد، گفت: قاچاق به دستگاه‌های ماینر هم رسیده و این دستگاه‌ها به صورت قاچاق به وفور در بازار موجودند.
 
شرفی ادامه داد: اگر به جای ممنوعیت و سنگ‌اندازی در مسیر واردات قانونی ماینر، مسیر واردات و استقرار تجمیعی دستگاه‌ها را تسهیل و ساماندهی می‌کردند ما شاهد قاچاق ماینر و بهره‌برداری غیرقانونی نبودیم.
علت استخراج رمزارز در مخفیگاه‌هافعال حوزه بلاکچین ادامه داد: مسیر درست این بود که برای افرادی که دستگاه‌های خود را خوداظهاری کرده بودند یا تمایل به سرمایه‌گذاری خرد دارند، ساز و کاری می‌اندیشیدند تا این افراد فرصت قانونی کار کردن را می‌یافتند.

شرفی با بیان اینکه پیشنهاد ایجاد شرایط و مراکز تجمیع دستگاه‌های ماینر را داده بودیم، گفت: اگر برای افرادی که دستگاه‌های کمی داشتند و خواهان فعالیت قانونی بودند فرصت تجمیع دستگاه‌ها فراهم بود الان شاهد فعالیت‌های زیرزمینی نبودیم و کلاهبرداران فرصت سوءاستفاده نداشتند و مانند همیشه در این مسیر ساده‌ترین تصمیمات انتخاب شد و راه‌حل‌های اثربخش، ولی پیچیده از گزینه‌های تصمیم‌گیری حذف شد.

همه ماینر‌ها مجرم‌اند؟
فعال حوزه رمزارز با بیان اینکه ما نمی‌توانیم به این طریق جلوی قاچاق را بگیریم، گفت: با جرم‌انگاری فعالیت در این حوزه، نمی‌توان جلوی فعالیت مردم را در این حوزه گرفت.شرفی ادامه داد: بسیاری از افراد سرمایه‌های اندکی دارند و خواهان فعالیت در این حوزه هستند. ما برای قانونی کار کردن این افراد چه کردیم؟ جز اینکه جلوی واردات قانونی ماینر را گرفتیم یا اینکه نگهداری دستگاه را جرم دانستیم؟

ماینر‌های مجاز مجبور به استخراج زیرزمینی شده‌اند
این فعال حوزه رمزارز گفت: در کنار تصمیمات خلق‌الساعه و تعرفه‌گذاری نامتوازن و غیراصولی، ماینر‌های زیادی در کشور داریم که رجیستر شده‌اند و فرد سرمایه زیادی ندارد که مرکز مجازی احداث کند. آیا ما مراکز مجاز یا مشوقی برای تجمیع و پذیرش ماینر‌ها ایجاد کردیم؟ قطعا پاسخ منفی است، چون بزرگ‌تر‌های قانونی نیز اکنون خاموش هستند.

شرفی ادامه داد: این افراد که دستگاه خود را رجیستر کرده‌اند، تا چه زمانی باید آن را خاموش نگه دارند به امید اینکه روزی آن را روشن می‌کنند؟ این در حالی است که هر روز از کارایی این دستگاه کم شده و ارزش آن روز به روز نابود می‌شود. به این متقاضیان بالفعل، متقاضیان بالقوه با سرمایه‌های خرد را نیز اضافه کنید که به تدریج در دام فروشندگان غیرقانونی دستگاه می‌افتند.

تعلل و تاخیر سازمان ثبت مانع شروع به کار فعالیت قانونی تعاونی سهامی عام بلاکچین
فعال حوزه رمزارز در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: افراد دلسوزی نیز به دنبال ایجاد شرکت تعاونی سهامی عام برای فعالیت همه افراد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تعاونی و قانون در حوزه ماینینگ هستند در حالی که این طرح دو سال در گیر و دار سازمان‌ها به دام افتاده و تعلل سازمان ثبت مانع به جریان افتادن این طرح می‌شود.

شرفی با بیان اینکه اگر تحت یک سیستم واحد و تجمیعی با اتخاذ تدابیر لازم همه ماینر‌های خرد امکان فعالیت داشته باشند حوزه ماینینگ ساماندهی می‌شو‌د، گفت: مسئولان در کشور ما می‌خواهند گرهی که با دست باز می‌شود را با دندان باز کنند به همین دلیل به دندان و گره آسیب می‌رسانند. این حکایت حوزه ماینینگ در کشور ماست.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها