کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

وضعیت سلامتی بازداشتی اعتراضات آبان

14 تير 1400 ساعت 11:48


گروه سیاسی: روزنامه اعتماد نوشت:امیرحسین مرادی، یکی از سه جوانی که آبان ۹۸ در پی اعتراضات به گرانی بنزین بازداشت شده بود، به کرونا مبتلا شده است. ۲۴ تیرماه ۹۹ در حالی که ۲۳۸ روز از بازداشت موقت امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی می‌گذشت، بلاخره بعد از تایید و تکذیب‌های فراوان سخنگوی دستگاه قضایی صدور حکم اعدام برای این سه جوان دهه هفتادی را تایید کرد. خبری که باعث شد، گروه زیادی از مردم و کاربران فضای مجازی با استفاده از هشتگ اعدام نکنید، به حکم صادره برای این سه جوان اعتراض کنند.
نهایتا چند روز بعد با اعمال ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، لغو حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد تا پرونده مجددا مورد بررسی قرار گیرد. درحالی که افکار عمومی و پیگیران پرونده منتظر صدور رای دیوانعالی کشور بودند، هفتم مهرماه خبر آمد که پدر امیرحسین مرادی، بنابر آنچه از سوی مادرش، نگرانی از اعدام فرزندشان و فشارهای داخلی و خارجی می‌خواند، دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داده است. بلاخره حدود یک ماه و یک هفته بعد از خودکشی پدر امیرحسین مرادی و در پانزدهم آذرماه، دیوان عالی کشور حکم اعدام را نقض کرد تا پرونده بار دیگر در دادگاه مورد بررسی بگیرد و برای آن رای صادر شود. با این وجود از تاریخ ۴ دی ماه ۹۹ که پرونده این سه جوان معترض آبان به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شد تاکنون سه بار وقت دادگاه برای‌شان تعیین شده اما هر بار جلسات دادگاه به تعویق افتاده‌اند؛ بنابراین هر سه جلسه‌ای که قرار بود در بیستم اسفند ۹۹، ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ و ۸ تیرماه برگزار شود، به تعویق افتاد تا این سه انسان همچنان در زندان بلاتکلیفی باقی بمانند.
در این میان اما اتفاق دیگری افتاد؛ ۲۵ خردادماه و در حالی که نزدیک به دو هفته تا سومین جلسه دادگاه تعیین شده زمان باقی مانده بود، خبر آمد که امیرحسین مرادی به بازداشتگاه آگاهی شاپور منتقل شده است؛ بابک پاک‌نیا وکیل امیرحسین که با توجه به آنچه بودن پرونده در مرحله تحقیقاتی اعلام کرده بود، از ارایه جزییات درباره چرایی انتقال او به شاپور خودداری کرده بود، چند روز بعد تاکید کرد که «اعزام ایشان به پلیس آگاهی ارتباطی به پرونده قبلی ندارد و موضوع جدیدی است». نهایتا دو روز مانده به هشتم تیر و جلسه برگزاری دادگاه، وکیل امیرحسین خبر داد که «پرونده امیر حسین مرادی به زندان تهران بزرگ اعزام شد و روند تحقیقات از ایشان در پلیس آگاهی خاتمه یافت». اما این پایان ماجرا نبود؛ براساس توضیحاتی که پیش از این بابک‌نیا داده، امیرحسین مرادی که بیماری پوستی دارد، در زمان حضور در بازداشتگاه آگاهی شاپور به دلیل عدم دسترسی به لباس‌های تازه و ناتوانی در گرفتن مداوم دوش؛ با تشدید بیماری و وخامت حال مواجه شده بود. اگرچه چنانچه که پاک‌نیا گفته مسوولان آگاهی داروهای امیرحسین را در اختیار او قرار داده بودند اما امیرحسین « شرایط نگهداری خاصی داشته و اگر به‌طور مرتب و روزانه استحمام نکند، پوست او ترشح کرده و بدنش دچار زخم خواهد شد» و به همین دلیل هم حال جسمی‌اش خوب نبود. در نهایت جلسه دادگاه هشتم تیرماه هم برگزار نشد و به تعویق افتاد اما همان روز بابک پاک‌نیا اعلام کرد که قرار است فردای آن روز امیرحسین مرادی برای مداوا و بهبود سلامتی‌اش به بیمارستان منتقل شود. حالا اما مشخص شده که سلامتی امیرحسین مرادی علاوه‌بر بیماری پوستی‌اش، به دلیل کرونا هم در خطر بوده؛ روز گذشته وکیل او خبر داد که طبق اعلام مادر امیرحسین مرادی، تست کرونای او مثبت اعلام شده است. بنابر توضیحات پاک‌نیا  «دلیل مشکلات گوارشی او در اوایل هفته گذشته هم ناشی از کرونا بود!» وکیل مرادی توضیح داده که این جوان زندانی که از هفته گذشته برای درمان بیماری پوستی خود در بیمارستان و تحت مراقبت بوده رو به بهبودی است، اما با وجود اینکه پاسخ اسکن ریه نشان از آن دارد که کرونا ریه او را درگیر نکرده اما همچنان با مشکلات گوارشی و تهوع دست و پنجه نرم می‌کند.

 


کد مطلب: 280938

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/280938/وضعیت-سلامتی-بازداشتی-اعتراضات-آبان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir