به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۲۸۱۱۶۲

پدرانی که فرزندان خود را کشتند

پدرانی که فرزندان خود را کشتند
گروه فرهنگی: سیامک میثاقی کارگردان سینما که به تازگی برای مستند «پدرکشتگی» با موضوع محوری قتل بابک خرمدین پروانه ساخت دریافت کرده است بیان کرد که بحث فرزندکشی در ایران، پدیده‌ای دیرینه است.
سیامک میثاقی کارگردان سینما که به تازگی برای مستند «پدرکشتگی» با موضوع محوری قتل بابک خرمدین پروانه ساخت دریافت کرده است،درباره این فیلم، توضیح داد: در واقع این مستند تنها درباره پرونده قتل بابک خرمدین نیست.

مسئله‌ای در این فیلم مطرح است که با این سوژه آغاز می‌شود. بحث فرزندکشی در ایران، سابقه دارد و طی یکی دو دهه گذشته آنقدر نمونه‌های این معضل را شاهد بودیم که تصمیم داشتم مستندی با این موضوع کار کنم. همین سال گذشته هم پرونده قتل رومینا و چند فرزندکشی دیگر در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی کشور مطرح شد که می‌شد در قالب یک مستند به آن‌ها پرداخت، اما این اتفاق رخ نداد و همچنان هم شاهد ادامه این پدیده دردناک هستیم.

وی ادامه داد: مدل فرزندکشی در مورد پرونده بابک خرمدین، نمونه خاصی بود. اینکه فردی در این سن با هماهنگی و همراهی پدر و مادر اینگونه به قتل برسد، واقعاً نمونه‌ای بی‌نظیر محسوب می‌شود. هدف ما از ساخت این مستند اما ریشه‌یابی پدیده فرزندکشی است. هرچند محوریت بابک خرمدین است اما فیلم تنها روی این پرونده متمرکز نمی‌ماند.

میثاقی افزود: از زمانی که خبر دریافت پروانه ساخت این مستند رسانه‌ای شده است، برخی ما را متهم به موج‌سواری و تلاش برای کسب شهرت از این پرونده کردند، در حالی که واقعاً اینگونه نبوده و نیست. هدف ما آسیب‌شناسی این پدیده است و به‌دنبال این هستیم که دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم.وی درباره روند تولید پروژه هم گفت: از همان روزهای بعد از وقوع این اتفاق کار تحقیق و پژوهش را آغاز کردیم. خودم هم از قبل به واسطه علاقه‌ای که به این موضوع داشتم، تحقیقاتم را آغاز کرده بودم. هنوز زمان دقیق کلید خوردن فیلم مشخص نیست و در مرحله نامه‌نگاری جهت هماهنگی‌ها هستیم.

میثاقی که پیش از این تجربه ساخت مستندهای جنایی در قالب برنامه‌های تلویزیونی را هم در کارنامه خود داشته است، درباره دیگر تجربیات خود گفت: کارهای مستند دیگری را هم ساخته‌ام که به دلیل برخی محدودیت‌ها امکان انتشار آن را پیدا نکردیم. همواره محکوم شدیم به اینکه چرا در پرونده‌های جنایی ورود می‌کنید؟ همین سرپوش گذاشتن بر این قبیل موضوعات، خود تبدیل به یک معضل شده است.

این کارگردان درباره گفتگو با قاتلان و یا خانواده قربانیان پرونده‌های فرزندکشی در مستند خود هم توضیح داد: در کلیات ما به‌دنبال آسیب‌شناسی ریشه فرزندکشی در سال‌های اخیر هستیم. سال‌هاست به شکل جدی این معضل را در میان حوادث جنایی داشته‌ایم اما از آن گذشته‌ایم و کاری درباره آن نکرده‌ایم.

در این مستند به‌دنبال یافتن مقصر در پرونده‌ها نیستیم. سعی‌مان به تصویر درآوردن جوانب مختلف این پرونده‌هاست. صحبت با متهمین این پرونده‌ها و مشخصاً پرونده قتل بابک خرمدین منوط به کسب مجوزهای لازم است. اگر مراجع قضائی موافقت کنند، با مشاوره‌ای که ارائه می‌دهند، امکان استفاده از این ظرفیت هم وجود دارد. قطعاً بازماندگان خانواده خرمدین هم این حق را دارند که از خود بگویند، ما می‌خواهیم حقایق درباره این پرونده در یک فیلم مستند روایت شود و درباره جوانب مختلف آن به مردم آگاهی داده شود. چون به همان اندازه که خانواده خرمدین در این زمینه محق هستند که ظلمی به آن‌ها نشود، جامعه هم حق دارد در جریان جزئیات این پرونده و ریشه‌های آن قرار بگیرد.

میثاقی درباره پرداختن به وجوه حقوقی عقوبت متهمان این قبیل پرونده‌ها در مستند «پدرکشتگی» هم توضیح داد: این موارد خیلی شاید در دست ما نباشد که بخواهیم به آن بپردازیم اما حتماً درباره آن صحبت خواهیم کرد. بالاخره باید سازوکاری وجود داشته باشد که مانع تکرار این حوادث شود. شاید در این زمینه واقعاً نقص قانونی وجود داشته باشد، هر چند نمی‌توان همه چیز را بر گردن نقص قانون انداخت. این پدیده ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی هم دارد که باید بازشناسی شود.

وی در پایان ضمن اشاره به برخی پرونده‌های قتل‌های سریالی و بی‌توجهی نسبت به آن‌ها بیان کرد: من درباره این پرونده‌ها تحقیق بسیار کرده‌ام و چندبار هم قصد ساخت مستند در این زمینه داشتم که میسر نشد. امروز در کنار یک تیم خوب با همراهی آقای سیدزاده و خانم پاقلعه‌نژاد به‌عنوان تهیه‌کنندگان این مستند، ساخت آن را به‌صورت جدی و با کسب مجوزهای لازم دنبال می‌کنم.
برچسب ها: بابک خرمدین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها