به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۰۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۶ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب : ۲۸۱۳۱۶

مرغ‌هایی که در صندوق عقب جا گرفتند

مرغ‌هایی که در صندوق عقب جا گرفتند
گروه اقتصادی: داستان توزیع نامناسب و احتکار مرغ داستان ادامه داری است که در روز‌های پایانی دولت بار دیگر بحرانی شده است.هنگام گذر از مقابل یک تره‌بار در محله حکیمیه با صحنه بسیار عجیبی روبه‌رو شدیم، هنگام خلوت شدن تره بار و بستن درب‌های آن یک نیسان مقدار بسیار زیادی مرغی را که با ارز دولتی مردم برای دریافت آن در این شرایط بحرانی باید ساعت‌ها در صف بایستند بار زد و رفت!

برای پیگیری این موضوع و چگونگی روند توزیع به میدان بهمن و بازار توزیع مرغ حکیمیه رفتیم. در ابتدا از میدان بهمن شروع کردم و با تعداد زیادی مغازه دار در حوزه مرغ مواجه شدم که در انتظار توزیع بودند.

صفوف صبح تا شبی دریافت سهمیه مرغ!
یکی از فروشندگان مرغ اظهار کرد: هر روز از ساعت ۵ صبح تا ۴ بعد ازظهر جواز به دست، به میدان می‌آیم برای ۱۰۰ کیلوگرم بار که آیا این مقدار را بدهند یا ندهند، زیرا در بیشتر مواقع این مقدار به ۸۰ کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند سپس من و همکارانم باید از این مقدار هزینه کارگر، کیسه و هزینه حمل چرخ را هم پرداخت کنیم.

وی در رابطه با قیمت‌های خرید و فروش توضیح داد: من مرغ را کیلویی ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان خریداری می‌کنم و کیلویی ۲۴ هزارو ۹۰۰ تومان به دست خریداران می‌رسانم که از این قیمت حدود ۹۰ هزار تومان سهم سود من است که ۳۰ هزار تومان از این مقدار در رابطه با هزینه‌های دریافت و انتقال مرغ است و تنها ۶۰ هزار تومان برای مغازه دار باقی می‌ماند.

در همین حین به سراغ یکی دیگر از فروشندگان رفتم و مشکلات را از زبان او جویا شدم که او در پاسخ گفت: با این روند توزیع و پرداختی ها، انتقال مرغ به مغازه ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه بر است که باید از جیب خودمون پرداخت کنیم. اگر این میزان سهمیه را به یک تن برای هر فروشنده افزایش دهند حداقل سود باقی‌مانده از این مقدار ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود که از این مقدار ۳۰۰ هزار تومان پرداختی کارگر‌ها و بسته بندی مرغ‌ها است و در انتها ۵۰۰ هزار تومان به عنوان درآمد نهایی برای فروشنده باقی می‌ماند.

این فروشنده گفت: هم اکنون سهمیه مغازه دار‌ها تنها ۱۰۰ کیلوگرم است که این میزان از صبح تا بعد ازظهر مانده است و خیلی از آن‌ها بوی نامطبوع گرفته اند و با این وضعیت حق انتخاب را از مغازه دار‌ها گرفته اند و خیلی از ما‌ها باید مرغ مانده به مغازه‌های خودمون منتقل کنیم.

وی ادامه داد: کرایه حمل مرغ تا مغازه ۱۱۰ هزار تومان است و ۱۰ هزار تومان برای پرداخت به چرخ دار‌ها و نایلون‌های بسته بندی است که ۱ کیلوگرم از مرغ‌ها تنها آب است، با این حال اگر بخواهیم حساب کنیم میزان سهمیه را ۱۵۰ کیلوگرم فرض کنید که ۱۳۵ هزار تومان برای مغازه دار‌ها سود دارد و همچنین اگر هزینه حمل و نقل را ۹۰ هزار تومان فرض کنیم تنها ۴۵ هزار تومان از ۱۳۵ هزار تومان باقی می‌ماند که ۱۰ هزار تومان از آن برای افراد دارای چرخ و ۱۰ هزار تومان هم برای بسته بندی است و در انتها کلا از آن ۱۳۵ هزار تومان تنها ۲۵ هزار تومان دست ما فروشندگان را می‌گیرد.

یک غرفه دار در میدان بهمن گفت: روزانه تنها ۱۰۰ تن مرغ به میدان بهمن منتقل می‌شود که از این مقدار ۸۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم سهمیه هر مغازه دار است.بعد از با خبر شدن و پیگیری اوضاع مغازه دار‌ها در میدان بهمن به سراغ مراکز توزیع مرغ بین مردم به بازار تره بار محله حکیمیه رفتیم، در مسیر و اطراف میدان بهمن با صحنه پر کردن مرغ در صندوق عقب یک ماشین سواری که پلاک آن مربوط به تهران نبود شدیم که درحین عکاسی یکی از افراد حاضر در صحنه متوجه شد و درب صندوق عقب را بست!ساعت ۱۱:۳۰ صبح به محل توزیع مرغ در محله حکیمیه رسیدیم که متاسفانه با وجود همه گیری ویروس کرونا و بازگشت دوباره محدودیت‌ها مردم به دلیل گرانی بیش از حد مرغ در بازار‌های آزاد ساعت‌ها در صف ایستاده بودند برای گرفتن مرغ دولتی.

کرونا هم در صف خریداران مرغ!
در این صف هم کودکان حضور داشتند و هم افراد پیر که این شرایط می‌توانست برای آن‌ها بسیار خطرناک باشد و به دلیل بی تدبیری مسئولان مربوط به توزیع مرغ در میدان بهمن مردم ساعت‌ها در صف ایستاده بودند. شرایط کنونی و وجود گرانی‌ها که از بی مسئولیتی مدیران مربوطه خبر می‌دهد بسیاری از بانوان جهت صرفه جویی در هزینه خانواده با ترس و نگرانی در این صف‌ها حاضر شدند.

یک پدر ۷۴ ساله، بازنشسته ارتش حاضر در این صف در پاسخ به سوال چرا با این سن وسال در این صف ایستاده است، گفت: من ۲۷ سال است که بازنشسته شده ام و با ماهی ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق بازنشستگی در حال چرخاندن زندگی هستم و با این میزان حقوق توانایی خرید مرغ با قیمت ۳۷ هزار تومان را ندارم به همین دلیل مجبورم در این شرایط اینجا بایستم.

با توجه به پرسش‌ها و پاسخ‌هایی که داشتیم روزانه تنها ۱ الی ۲ عدد مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بین مردم در حال توزیع است که در بسیاری از مواقع همین مرغ دولتی به دلیل کمبود به تمام متقاضیان نمی‌رسد.
با توجه به تحقیقات بیشتر افراد در این صف بالاتر از ۵۰ سال سن داشتند و بدون تزریق واکسن کرونا در این مکان شلوغ حضور داشتند.ساعت ۱۲:۴۵ یک کامیون حامل مرغ‌های دولتی وارد این بازار تره بار شد که بعد از پیگیری متوجه شدیم که این کامیون تنها ۴۰۰ کیلوگرم مرغ دولتی را به این مکان منتقل کرده است.

در ابتدای ورود و باز کردن درب خودرو در تنها با سبد‌های خالی مواجه شدم، با دیدن این صحنه خواستار حضور در صحنه تخلیه شدیم که این اجازه داده نشد.کار توزیع تا ساعت ۱۳:۱۵ به طول انجامید و متاسفانه بسیاری از افراد بدون دریافت مرغ به خانه‌های خود بازگشتند.امید می‌رود مسئولان و مدیران مربوطه با یک تصمیم درست به یک راه حل درست دست یابند و دولت با تک نرخی کردن این محصول به این گرانی‌ها و صف‌های طولانی خاتمه دهند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: مرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها