کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گرانی مصالح ساختمانی کلید خورد

اقتصاد 24 , 16 تير 1400 ساعت 13:21


گروه اقتصادی: - دولت تنها با اعلام آمار قیمت‌ها و عرضه محصولات در بورس قصد کوچکنمایی گرانی مصالح ساختمانی را دارد. در حالی که شاکله اصلی تعیین قیمت مسکن پس از نرخ زمین، تعیین تکلیف قیمت مصالح ساختمانی است. موضوعی که با توجه به نیاز تولید مسکن در تهران از سوی مسئولین نادیده گرفته شده است.
مصالح ساختمانی سهم ۵۰ درصدی در قیمت نهایی مسکن دارد و  براساس آمار‌ها پس از قیمت زمین بیشترین عامل گرانی مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی است.

به اعتقاد کارشناسان اگر مصالح ساختمانی با نرخ متعادل به دست سازنده برسد می‌توان قیمت مسکن را به طور قابل توجهی مدیریت کرد. در غیر این صورت با افزایش و نوسانات بازار دلار  و  عدم مدیریت برخی مسائل قیمت هزینه‌های تولید مسکن نیز بالا می‌رود.اسماعیل کاظمی رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران گفت: بخش زیادی ازقیمت تمام شده مسکن در تهران متأثر از قیمت زمین دربافت‌ها و مناطق مختلف شهر است.

وی ادامه داد: از طرف دیگرتأثیر قیمت مسکن از تصمیمات نابجا و غیر کارشناسی در جنبه‌های مختلف مسئولین بازار مصالح ساختمانی را پُر تلاطم‌تر از سال‌های قبل کرده و شرایط را برای سازندگان و مردم سخت‌تر و گران‌تر کرده است.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران با تأکید بر اینکه در سال جاری نرخ مصالح ساختمانی به قدری افزایش داشته که پیش بینی برای بازار مسکن بسیار سخت شده گفت: سیمان یکی از مصالح کاربردی در ساخت و ساز مسکن است. این محصول استراتژی در سال جاری دو بار با افزایش قیمت مواجه شده است.

کاظمی گفت: افزایش بیش از دو برابری قیمت سیمان در سه ماه ۱۴۰۰ نشان از ادامه یک تصمیم اشتباه است. عرضه سیمان در بورس کالا به منظور شفاف سازی قیمت، وضعیت عرضه و  قیمت سیمان را در بازار بحرانی کرده است.این فعال صنفی گفت: شفاف سازی قیمت سیمان تنها یک بهانه است. افراد غیر ضرور با نقدینگی زیاد هرروز در صف خرید سیمان قرار می‌گیرند و عرضه این محصول را برای ساخت و ساز دچار بلبشو کرده است.
وی با اشاره به اینکه این نوع دخالت‌ها در تعیین قیمت مصالح ساختمانی منجر به بحران در بازار مسکن شده است گفت: حضور دلالان و سودجویان در صف‌های خرید سیمان در بورس علت اصلی افزایش دو برابری قیمت این محصول در یک ماه و نیم اخیر بوده است.


کاظمی گفت: هرچند قیمت سیمان دو درصد کل هزینه‌های ساخت مسکن را در بر می‌گیرد،اما این نوع سیاست‌ها بازار مسکن را دچار مشکل کرده است. قیمت آهن نیز باتوجه به عرضه در بورس تأثیر زیادی بر نرخ مسکن گذاشته است. سازندگان مسکن و مشتریان اصلی این بازار تاوان این نوع سیاست گذاری‌های اشتباه دولتمردان را پرداخت می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان تهران گفت: سیمان و آهن شاخص‌هایی هستند که سایر مصالح از آن تأثیرمی گیرند. اگرقیمت و عرضه این دو  محصول به درستی کنترل شود بازار مصالح ساختمانی بسیار آرام  و بدون تنش خواهد بود.وی ادامه داد: به زودی باید منتظر گرانی گچ و سایر مصالح ساختمانی بود.در حالی که کشور توانایی تولید به اندازه مصرف داخلی و صادرات مصالح ساختمانی را دارد،اما برخی با اشک تمساح  وانمود می‌کنند که گرانی‌ها به دلیل نبود تولید در داخل کشور است.

کاظمی گفت: افزایش نرخ سوخت و حمل بار بزرگترین عامل گرانی مصالح ساختمانی است.امروز تولید کنندگان و توزیع کنندگان این محصولات به دلیل افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت حمل و نقل بر قیمت تمام شده مصالح ساختمانی افزوده‌اند.

این مقام صنفی با اشاره به اینکه برای کاهش تلاطم‌های قیمتی در بازار مصالح نیاز به ثبات در سیاست‌های حمایتی است گفت: تا زمانی که مسئولین بدون توجه به نیاز تولید کننده و  توزیع کننده شرایط حمل بار  و  سایر هزینه‌ها را نادیده گرفته اند.در ادامه این اهمال کاری‌ها قیمت مصالح روند صعودی خواهند داشت  و  در سال ۱۴۰۰ نیز بازار مسکن روی آرامی نخواهد دید.کاظمی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های غیر حمایتی،مصالح ساختمانی طی سال جاری با افزایش دو برابری نسبت به سال گذشته موجب نگرانی سازندگان و مشتریان مسکن خواهد شد.


کد مطلب: 281399

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/281399/گرانی-مصالح-ساختمانی-کلید-خورد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir