به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۲۴ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۲۸۱۴۲

هشدار؛ نمک تصفیه‌ نشده سرطان‌زاست

گروه علمي: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کشور با تأکید براینکه باید از نمک تصفیه شده استفاده شود، گفت: نمک تصفیه نشده حاوی فلزات سنگینی است که سرطان‌زاست.
هشدار؛ نمک تصفیه‌ نشده سرطان‌زاست
علی‌اکبر ساداتی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: پدیده یددار کردن نمک از سال 72 با شیوع بیماری گواتر در کشور آغاز شد که براین اساس در هر تن نمک 40 گرم ید اضافه شد. وی با اشاره به اینکه نمک استخراجی از معادن دارای عناصری چون سولفات‌سدیم، سولفات‌کلسیم و فلزات سنگینی چون آرسنیک، کادمیم جیوه، مس و سرب است، افزود: این فلزات سنگین خاصیت تجمع تدریجی در اندام بدن مانند کلیه و کبد را دارد و بخش زیادی از مشکلات امروز مردم ما ناشی از مصرف نمک ناسالم و همراه با فلزات سنگین است. مدیرعامل شرکت سهامی املاح ایران با تأکید براینکه وجود نیم گرم آرسنیک در یک تن نمک سرطان‌زاست، تصریح کرد: نمک تصفیه‌شده نمکی عاری از هرگونه از این فلزات سنگین و عناصر است و با افزودن ید به آن، نمک سالم در اختیار مردم قرار می‌گیرد. وی اضافه کرد: نمک یکی از مواد مورد نیاز در تولید نان است، ولی امروز شاهد آن هستیم که در 90 درصد نانوایی‌های سنتی از نمک‌های غیربهداشتی و تصفیه‌نشده استفاده می‌کنند و از نمک‌آسیابی به جای نمک سالم استفاده می‌شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان نمک تصفیه‌شده کشور در خصوص مشکلات امروز جامعه در استفاده از نمک گفت: مشکل امروز این است که مردم بدون اطلاع، از نمک‌های ناسالم استفاده می‌کنند و نسبت به نمک‌های تصفیه شده آگاهی کافی ندارند که قطعا این موضوع به جهت استفاده زیاد مردم ما از نمک، خطرآفرین خواهد بود. ساداتی در خصوص تولید نمک در کشور افزود: نمک سالم و تصفیه شده‌ در کارخانه گرمسار تولید می‌شود و تاکنون 35 هزار تن تولید داشته‌ایم و حدود سه هزار تن صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس صورت گرفته است که ارزش این صادرات چیزی در حدود 150 هزار دلار بوده است.
مرجع : ايسنا