به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب : ۲۸۱۵۲۹

مداخله روسیه برای نجات توافق اوپک پلاس

مداخله روسیه برای نجات توافق اوپک پلاس
گروه اقتصادی: سه منبع آگاه در اوپک پلاس اعلام کردند روسیه تلاشها برای رفع اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی و کمک به انعقاد توافق برای افزایش تولید نفت در ماههای آینده را پیش می برد.
اختلاف میان دو متحد قدیمی در منطقه خلیج فارس و عضو اوپک هفته گذشته علنی شد. ابوظبی با پیشنهاد افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز نفت از اوت تا دسامبر سال ۲۰۲۱ موافقت کرد اما مخالف تمدید مدت اجرای توافق محدودیت عرضه تا پایان سال ۲۰۲۲ است و خواستار مذاکره در این خصوص در زمان دیگری شد اما ریاض حاضر نیست با این خواسته موافقت کند.
این اختلاف کم سابقه باعث شد پس از چند روز مذاکره، نشست وزیران انرژی گروه اوپک پلاس در روز دوشنبه لغو شود و تاریخ نشست بعدی این گروه اعلام نشد.
این تولیدکنندگان اعلام کرده اند به موقع درباره تاریخ دیدار آتی خود تصمیم خواهند گرفت و هیچ سیگنالی درباره این که آیا مصالحه ای در روزهای آینده صورت خواهد گرفت، نگفته اند.
سه منبع آگاه در اوپک پلاس به رویترز گفتند: مسکو که خواهان بالا بردن سطح تولید نفت است، پشت صحنه در تلاش برای بازگرداندن ریاض و ابوظبی به پای میز مذاکره و یافتن مسیری برای توافق است. روسیه روابط سیاسی و اقتصادی قوی با هر دو کشور عربستان سعودی و امارات متحده عربی دارد.
یکی از این منابع از سمت روسیه گفت: آنها زمان برای رسیدن به یک تصمیم را دارند و امید می رود که هفته آینده دیدار کرده و توافقی حاصل کنیم. دو منبع آگاه دیگر گفتند که کویت هم در تلاش برای آشتی دادن دو کشور و حل اختلاف میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.
کاخ سفید سه شنبه هفته جاری اعلام کرد آمریکا به دقت مذاکرات اوپک و متحدانش را رصد می کند و مکالمات رده بالایی با مقامات در عربستان سعودی و امارات متحده عربی داشته است.
دو منبع آگاه دیگر در اوپک گفتند: هیچ پیشرفتی در مذاکرات وجود نداشته و هیچ تاریخی برای نشست جدید پیشنهاد نشده است.
امارات متحده عربی خواستار تغییر تولید مبنای این کشور شده که کاهش تولید بر اساس آن محاسبه می شود اما این درخواست مورد موافقت عربستان سعودی قرار نگرفته است. ابوظبی پیشنهاد کرده که سطح تولید آوریل سال ۲۰۲۰ به عنوان مبنای جدید تولید برای این کشور در نظر گرفته شود اما ریاض بر این باور است که چنین تغییری ممکن است روی پایبندی اعضای دیگر به تولید مبنای تعیین شده برای آنها تاثیر بگذارد به خصوص که در آوریل سال ۲۰۲۰ در نتیجه جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه بسیاری از کشورها تولیدشان را افزایش داده بودند.
بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس سال گذشته در ابتدای بحران همه گیری کووید ۱۹ با محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی موافقت کرد و این محدودیت با بهبود تقاضا به مرور تسهیل شده و اکنون به حدود ۵.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها