به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۷ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : ۲۸۱۵۳۳

تاثیر فعالیت بشر بر میزان بارش های جهانی

تاثیر فعالیت بشر بر میزان بارش های جهانی
گروه جامعه: نتایج یک مطالعه اقلیمی نشان می دهد که فعالیت بشر بر میزان بارش های جهانی تاثیر گذاشته است.
بررسی های تازه حاکی از آن است که فعالیت های انسانی و تغییرات آب و هوایی، عامل اصلی در بارش های مفرط و وقوع حوادثی مانند جاری شدن سیل و رانش زمین در سراسر جهان است.
در سالهای اخیر موارد متعددی از جاری شدن سیل و رانش زمین گزارش شده است: بارش مفرط، به معنی حجم زیاد بارش باران یا برف که بیش از میزان طبیعی برای یک منطقه باشد، می تواند دلیل وقوع چنین حوادثی باشد.
تغییرات طبیعی در وضعیت آب و هوا مانند ال نینو بر میزان بارش تاثیر می گذارد. در این بررسی محققان آمریکایی به مطالعه سوابق جهانی آب و هوا پرداختند تا مشخص شود آیا تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت بشر بر میزان بارش شدید باران تاثیر دارد یا نه.
با بررسی مجموعه داده های متعدد در مورد بارش های مشاهده شده، محققان توانستند به تصویری جهانی دست پیدا کنند و به شواهدی دست یافتند که حاکی از تاثیر فعالیت انسان بر میزان بارش شدید است.
محققان آمریکایی تاکید کردند: ضروری است تا تغییرات الگوهای بارش ناشی از فعالیت بشر در مقایسه با تغییرات ناشی از تنوع طبیعی آب هوایی شناسایی شود. این اقدام به ما امکان می دهد که منابع آب را مدیریت کرده و تطابق با تغییرات ناشی از تغییرات آب و هوایی را برنامه ریزی کنیم.
 تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیتهای بشر موجب افزایش دمای کره زمین شده است. مکانیسم های مختلف، دمای بالاتر را با شدت نزول باران مرتبط می کند. مکانیسم غالب در افزایش میزان بارش در بیشتر مناطق سراسر جهان این است که هوای گرمتر می تواند بخار آب بیشتری را در خود نگه دارد که این موضوع وقوع طوفان ها را به همراه دارد.
برچسب ها: بارش باران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها