به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۲۸۱۶۴۴

۸۰ درصد لوازم خانگی خرد در بازار قاچاق است

۸۰ درصد لوازم خانگی خرد در بازار قاچاق است
گروه اقتصادی: نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اظهار داشت: در مورد اجناس خرد حدود 80 درصد کالایی که در بازار موجود است به صورت غیرقانونی وارد می‌شود، چراکه نه تولید و نه واردات داریم. در مورد کالاهای درشت هم می‌توان گفت 40 درصد کالاها از این راه وارد کشور می‌شوند.

محمد حسین اسلامیان در مورد گستردگی کالاهای قاچاق در بازار لوازم خانگی اظهار کرد: کالاهای ریز خانگی 4 یا 5 سال است که وارد نمی‌شود. در بخشی از این کالاها تولید نیز نداریم، پس اگر این کالاها در بازار موجود باشد به این معنا است که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. برای مثال کالاهایی مانند سرخ‌کن، غذاساز، اتو، سشوار و... در بازار موجود هستند ولی واردات نداریم، تولید کشور هم در مورد بخشی از آنها بسیار محدود بوده یا اصل تولید نمی‌شوند.

وی افزود: در مورد کالاهای درشت نیز در چند سالی که واردات نداشتیم این کالاها مانند یخچال فریزر و ماشین لباسشویی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند. شرکت‌های کره‌ای به صورت رسمی از ایران رفتند اما به صورت غیررسمی همچنان حضور داشتند. یک سری کالاها هم بدون نام خریداری و به کشور قاچاق شده‌اند و بعد از زدن لیبل کره‌ای در بازار فروخته می‌شوند.

نایب رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: در مورد اجناس خرد حدود 80 درصد کالایی که در بازار موجود است به صورت غیرقانونی وارد می‌شود، چراکه نه تولید و نه واردات داریم. در مورد کالاهای درشت هم می‌توان گفت 40 درصد کالاها از این راه وارد کشور می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد سرنوشت کالاهای برند بوش که در گمرک مانده‌اند گفت: کالاهای برند بوش که قرار بود وارد کشور شود نیز هنوز ترخیص و وارد بازار نشده است. بسیاری از این کالاها در ایران با کیفیت خوبی در حال تولید است. از طرف دیگر وقتی قانونی وجود دارد که کالا وارد نشود باید اجرایی شود.

اسلامیان در ادامه با اشاره به وضعیت بازار لوازم خانگی بیان کرد: هنوز در بازار لوازم خانگی رکود کامل است، کرونا، تعطیلی صنوف و عوامل دیگر دست به دست هم داده‌اند که یک وضعیت بسیار وحشتناک در صنف لوازم خانگی را شاهد باشیم. کالاها در انبارهای تولیدکننده و توزیع‌کننده انباشت شده‌اند. قیمت تمام شده بسیاری از کارخانجات تغییر کرده اما به علت عدم تقاضا افزایش قیمتی هم نخواهیم داشت.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها