به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۵۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۸ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : ۲۸۱۶۶۵

مراقب افراد سمّی اطراف خود باشید!

مراقب افراد سمّی اطراف خود باشید!
گروه جامعه:برخی از افراد به دلیل بروز رفتارهای سمّی خود به اطرافیان آسیب های جدی وارد می کنند.یکی از مسائل مهم در برقراری ارتباط با دیگران ، احساس امنیت است. یعنی ما از این که با دوستانی در ارتباط هستیم که به ما آرامش می‌دهند و حمایتمان می‌کنند حس خوبی دریافت می‌کنیم و در نتیجه، این انرژی و حس مثبت دو طرفه و ادامه دار خواهد بود.
 
وجیهه پیل بالا کارشناس ارشد مشاوره خانواده، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با ارتباط سمّی اظهار کرد:  اصل مهم و نکته اصلی در ارتباط، چگونگی رفع چالش‌ها و سوء تفاهم‌هایی است که پیش می‌آید. زمانی که هر دو طرف، حفظ رابطه و حرمت دیگری برایشان مهم باشد برای رفع سوء تفاهم و ناراحتی، شرایطی را به منظور گفت وگو با یکدیگر به وجود می‌آورند.

وی بیان کرد: همه انسان‌ها توانایی این را دارند که هم در منطقی‌ترین حالت ممکن قرار بگیرند یا انتخاب کنند و هم این که در سمّی‌ترین حالت ممکن قرار بگیرند یا انتخاب کنند که وقتی در سمی‌ترین حالت ممکن باشند، با رفتار‌های کلامی و غیر کلامی، دیگری را آزار می دهند. امّا چه زمانی انسان‌ها به صورت خودآگاه و ناخودآگاه با برخی از افراد، رفتار‌های آزاردهنده ای دارند؟ زمانی که فردی دچار احساس منفی به خودش باشد و به طور مداوم خود را مقایسه کرده و در مقایسه با دیگری، احساس کم بودن کند چرا که هیجان خشم در او بالا می‌رود و در نتیجه، خشم درون خودش را به دیگری نشان می‌دهد که این می‌تواند هم به صورت حسادت و هم به صورت زخم زبان و به صورت آسیب‌های جسمی و... خود را نشان دهد.

این کارشناس ارشد مشاوره تصریح کرد: اگر این حالت‌های سمّی در این افراد بالا رود دچار شخصیت‌های ضد اجتماعی می‌شوند و درمان به شدت سخت خواهد بود. این در حالی است که متاسفانه، بسیاری از افراد رفتار‌های سمّی دارند و به همین دلیل، همواره تنها می‌مانند. حال سوال این است که چگونه افراد از خودشان در مقابل انسان‌های سمّی مراقبت کنند؟ چرا که ممکن است این رفتار سمّی از طرف خانواده یا  دوستان و آشنایان آن ها بروز کند.

وی گفت: اگر افراد، هنگام بروز رفتار سمّی از طرف دیگران، مدت زمان زیادی، این نوع رفتار را تحمل کرده و تلاشی برای حفظ آرامش خود نداشته اند باید حتما مشکل را در خودشان جستجو کنند که چرا اجازه داده اند انسانی دیگر به تمام وجودشان توهین کند و آن ها همچنان، ارتباط خود با او را حفظ کرده و ادامه داده اند.

پیل بالا ادامه داد: افراد باید برای انسان هایی که رفتارهای سمی از خود نشان می دهند مرزهای رفتاری مشخص کنند و اجازه صمیمیت بیش از حد به آن ها ندهند و با این نوع از افراد، حتما شفاف و رک باشند و گفت و گو را به درازا نکشند و سعی کنند که با آن ها به طور مداوم بحث نکنند تا مجبور نباشند خشم خود را نشان دهند.
وی افزود: افراد باید بپذیرند که این افراد آنقدر در فشارهای عصبی قرار داشته اند که رفتارهای سمی شان بدین صورت بروز کرده است و به همین منظور، باید با خود تکرار کنند که چنین افرادی نیاز به کمک متخصص دارند و در واقع، به رفتارهای خود آگاهی ندارند و صرفا خشم خود را نشان می دهند.بنابراین، افراد سعی نکنند که هر فرد سمّی را تحلیل کنند و بدنبال دلیل رفتارهایش باشند چرا که این افکار، به شدّت آن ها را بهم می ریزد.

این کارشناس ارشد خانواده با اشاره به چگونگی شناخت از  افرادی که ارتباط های سمّی از خود بروز می دهند، تأکید کرد: افراد سمّی ممکن است بسیار  راحت به دیگران بی احترامی کنند و حتی امکان دارد در جمع، به آن ها بی احترامی کنند و آن ها را مورد تمسخر قراردهند و درواقع، افرادی که از خود رفتارهای سمّی بروز می دهند از رفتارخود ناراحت نمی شوند و همواره حق به جانب هستند و همچنین تلاش می کنند که به دیگران  آسیب وارد کنند.

وی گفت: افراد سمّی، اغلب تنها هستند یا با افرادی ارتباط برقرار می کنند که با خودشان شباهت رفتاری داشته باشند و از این که افراد باهم صمیمی هستند و روابط طولانی و مثبت دارند حس خوبی دریافت نمی کنند؛ به طوری که حتی ممکن است بدنبال تخریب و آسیب رساندن به روابط دیگران باشند.

پیل بالا در پایان خاطرنشان کرد: هر ارتباطی برای خوب جلو رفتن و پابرجا ماندن، نیاز به این دارد که فرد در ابتدا ارتباط خوبی با خودش داشته باشد و تمام جوانب خودش را بدون قضاوت بپذیرد و حال خوبی با خودش داشته باشد در غیر این صورت، کسی که آرامش را در خودش پیدا نکند نه می تواند آرامش را از محیط بگیرد و نه می تواند آرامش را به محیط انتقال دهد. در نتیجه، دست به رفتارهای آزار رسان و سمّی می زند تا به آرامش گمشده خود دسترسی پیدا کند.
برچسب ها: روانشناسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها