به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۸۱۸۰۲

نقش تغییرات ژنتیکی در بروز بیماری‌های قلبی

نقش تغییرات ژنتیکی در بروز بیماری‌های قلبی
گروه علمی: محققان با انجام مطالعه‌ای دریافتند ارتباط مستقیمی میان برخی تغییرات ژنتیکی و بروز بیماری‌های قلبی یافت شده است.به گزارش ایسنا، در دهه‌های گذشته به دلیل ارتقای سطح بهداشت، بیماری‌های غیرواگیر، عمده‌ترین علل مرگ و میر در جوامع بشری به حساب می آیند. حتی در دوران اوج شیوع بیماری کووید 19، هنوز بیماری‌های قلبی و عروقی حرف اول را در بین عوامل مرگ و میر در جهان می‌زنند.
 
اگر مراجعه ای به آمار داشته باشیم می‌بینیم که روزانه 378 مورد مرگ در ایران بر اثر بیماری‌ های قلبی رخ می‌ دهد. در مجموع می‌ توان گفت ۳۹.۳ درصد مرگ‌ ها در کشور بر اثر بیماری‌ های قلبی و عروقی است و همچنین بیش از 17 میلیون مرگ در هر سال در جهان به دلیل بیماری‌ های قلبی و سکته ‌های مغزی اتفاق می ‌افتد.

ولی غیر از عوامل شناخته شده محیطی که سبب افزایش بروز و شیوع تصلب شرائین به عنوان عامل اصلی زمینه ساز مشکلات قلبی عروقی شده است، آیا عوامل وراثتی نیز در این خصوص نقش دارند؟ این پرسشی است که پیش روی پژوهشگران است چرا که درصورت شناخت عوامل وراثتی، می‌توان با شناسایی افراد در معرض خطر، از عواقب ناگوار  پیشگیری کرد.

مرکز تحقیقات سلولی مولکولی پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم در جستجوی یافتن پاسخی برای این پرسش، با استفاده از اطلاعات مطالعه کاردیومتابولیک تهران که بر اساس پیامدهای قلبی عروقی مطالعه قند و لیپید تهران طراحی شده، اقدام به بررسی ژنتیکی مبتلایان به این بیماری کرده است.

دکتر مریم دانش‌پور، مجری این طرح، در این باره گفت: با بهره مندی از اطلاعات دموگرافیکی و ژنتیکی این افراد، ارتباط مستقیمی میان برخی تغییرات ژنتیکی و بروز بیماری قلبی یافت شده است.این عضو هیات علمی خاطرنشان کرد: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده جمعیت ایرانی از نظر حاملین این تغییرات ژنتیکی بر اساس جنسیت متفاوت بوده و مستعد ابتلا به بیماری قلبی هستند.

بنا بر اعلام پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، گرچه این اطلاعات ابتدایی و در آغاز راه است ولی تکمیل آن طی پژوهش های آتی، با توجه به تفاوت های ژنتیکی  و جنسیتی به تشخیص دقیق تر بیماری های قلبی کمک کرده و می تواند گره بزرگی از مشکلات بهداشتی و سلامت جامعه باز کند.
برچسب ها: سکته قلبی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها