به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ساعت ۱۳:۴۶
کد مطلب : ۲۸۱۸۶۵

افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا در تهران

افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا در تهران
گروه جامعه: رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: با شیوع پیک پنجم کرونا شاهد افزایش چشمگیر مبتلایان به این ویروس در تهران هستیم.جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: پیک پنجم کرونا، چند روزی است که آغاز شده است. در تهران تا روز گذشته حدود ۶ هزار نفر بستری ناشی از کرونا در مجموع استان داشتیم که از این حدود، یک چهارم بیماران، بستری ویژه ICU بودند.
 
او افزود: طبق جلساتی که با مسئول ۱۰۰ بیمارستانی که کرونا را در تهران پوشش می دهند، داشتیم، هماهنگ شد که فعلاً اعمال غیرضرور بیمارستانی را کاهش دهند تا بتوانیم بیماران کرونایی را بیشتر پذیرش و معالجه کنیم.
کوهپایه زاده ادامه داد: کلینیک‌های حاد تنفسی خصوصی و دولتی مراکز ما نیز به شدت فعال هستند تا بتوانند بار زیادی از مراجعات را مثل پیک قبلی از طریق درمان‌ها و تزریقات سرپایی، حل و فصل کنند؛ همه این امور با برنامه ریزی و نظم در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: تلاش بر این است که از طریق افزایش حجم واکسیناسیون در روز‌های آینده و هفته پیش‌رو بتوانیم افراد در معرض خطر بیشتری را واکسینه کنیم، این مسئله کمک می‌کند تا آمار مرگ و میر پایین‌تر بیاید.او ادامه داد: به طور کلی وضعیت مراجعه بیماران مبتلا در کشور و مراجعات سرپایی روزانه در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی به شدت در حال افزایش است اما تحت کنترل است. در حال حاضر وضعیت ما از نظر تعداد تخت‌های بیمارستانی مورد نیاز بیماران، در شرایط خوبی است.

آمادگی بیمارستان‌ها برای وضعیت سطح ۲ هشدار
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در سطح یک هشدار، ۷ هزار تخت بیمارستانی و در سطح ۲ هشدار، تا حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی، آماده خواهد شد. در روز چهارشنبه در جلسه ای که برای مدیریت و برنامه ریزی های مربوط به کووید انجام شد؛ به بیمارستان‌ها اعلام کردیم که  تا سطح ۲ هشدار، آماده باشند. 

کوهپایه زاده گفت: نکته مثبت در حال حاضر این است که بیشتر درمان‌ها به صورت سرپایی تزریقی و سرپایی غیر تزریقی انجام می شود و مواردی که لازم باشد فرد از نظر پزشکی در بیمارستان بستری شود، فعلا کم است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد جهش خطرناک دلتا گفت: دلتا و یا دلتا پلاس ورژن‌های جدید ویروس هستند که نامهایشان زیاد اهمیتی ندارد. به طور کلی علائم بالینی این جهش، برخلاف جهش قبلی که انگلیسی بود از نظر سرایت و درگیری ریوی بیشتر است. این جهش، علائم نشان دهنده ای برای حاد بودن وضعیت فرد ندارد.

او افزود: علائم این جهش بسیار شبیه به علائم سرماخوردگی ساده است. کماکان بستری‌ها و درگیری‌ها به صورت خانوادگی است. این نشان می‌دهد که مراقبت‌های داخل خانواده باید خیلی افزایش پیدا کند تا انتقال ویروس به حداقل ممکن برسد.

کوهپایه زاده در مورد وضعیت تست‌های PCR گفت: در حال حاضر هر مجموعه‌ای که نیاز به انجام تست PCR داشته باشد، این کار را انجام می‌دهند و مشکلی در این مورد نداریم، اما نکته این است که وقتی آمار ابتلا در سطح یک جامعه افزایش پیدا می‌کند انجام دادن یا ندادن تست در صورت مشاهده علائم فرد، حاکی از مثبت بودن نتیجه است، زیرا حتی اگر تست هم برای این افراد انجام شود، باز ممکن است که تست منفی کاذب باشد.
او تاکید کرد: به هر حال انجام دادن تست PCR برای کمک تشخیص و تایید مثبت بودن کرونای هر فرد است. به طور کلی اگر فردی علائم داشته باشد و تستش هم منفی شود دلیل بر این نیست که فرد مبتلا نشده است و باید حتماً قرنطینه خود را رعایت کند و از تماس با دیگران جدا خودداری کند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها