به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ساعت ۱۴:۰۲
کد مطلب : ۲۸۱۸۷۴

مهمترین نیاز ویتامینی بدن در دروان کرونا

مهمترین نیاز ویتامینی بدن در دروان کرونا
گروه علمی: کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با بیان اینکه بهترین روش برای افزایش ایمنی بدن، استفاده از مواد غذایی طبیعی برای دریافت ویتامین‌ها و املاح است، به نقش ویتامین D در ایمنی بدن پرداخت.نسرین نسیمی  خاطرنشان کرد: در پاندمی کرونا، نقش ویتامین D در ابتلا به COVID-۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از آن همواره مورد بحث بوده است.
 
نسیمی ادامه داد: مطالعات مقطعی انجام شده در مورد نقش ویتامین D در کاهش موارد ابتلا، بستری و حتی مرگ ناشی از کووید ۱۹، در کشورهای مختلف انجام شده است، گفت: نتایج این تحقیقات نشان دهنده وجود رابطه معنادار بین سطح سرمی ویتامین D و شدت بیماری COVID-۱۹ و مرگ و میر ناشی از این بیماریست، این ارتباط احتمالا به دلیل اثرات ویتامین D در پاسخ ایمنی به این عفونت است.

او گفت: نتایج مطالعات مقطعی انجام شده گویای آنست که کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا که بالاترین میزان کمبود ویتامین D را دارند، بالاترین نرخ ابتلا و مرگ و میر ناشی از COVID را داشته اند و در مقابل کشورهای شمالی اروپا که به واسطه غنی سازی غذاها سطح سرمی ویتامین D بالاتری داشتند، نرخ ابتلای کمتری را هم گزارش کرده اند.

این کارشناس ارشد تغذیه بالینی ادامه داد: با وجود اینکه هنوز مطالعات کار آزمایی بالینی قوی در خصوص اثر ویتامین D بر پیامدهای بالینی COVID-۱۹ وجود ندارد، در مطالعات مقطعی ارتباط بین ویتامین D و شدت بیماری به وضوح بیان شده است.

نسیمی تاکید کرد که در ابتدا لازم است سطح سرمی ویتامین D را اندازه گیری کنیم تا در صورت کمبود، مطابق با پروتکل های درمانی کمبود این ویتامین، مکمل ها را دریافت کنیم.او گفت: اگر کمبود ویتامین D نداریم و یا امکان بررسی آزمایشگاهی سطح سرمی این ویتامین را نداریم، لازم است از پروتکل های پیشگیری از کمبود که در ادامه به آن اشاره می شود، به صورت منظم استفاده کنیم.

نسیمی در مورد دوز مصرف مناسب ویتامین D برای سنین مختلف گفت: میزان نیاز به ویتامین D در مادران باردار روزانه یک قرص ۱۰۰۰ واحدی و در کودکان شیرخوار زیر دو سال روزانه دوز ۴۰۰ واحدی است که در کودکان (تامین این نیاز از طریق مصرف قطره ویتامین A-D، انجام می‌شود.

این کارشناس ارشد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در کودکان ۲ تا هشت ساله، هر ۲ ماه یک قرص ۵۰ هزار واحدی کافیست، میزان نیاز گروه سنی ۸ تا ۱۸ ساله را هر ماه یک قرص پنجاه هزار واحدی بیان و اضافه کرد: مدت مصرف این میزان دوز قرص ویتامین D برای ۹ ماه است.نسیمی میزان نیاز به ویتامین D در افراد ۱۹ تا ۵۹ ساله را هر ماه اعلام و خاطرنشان کرد که افراد بالای ۶۰ سال همزاه با مصرف ماهیانه این ویتامین، باید مکمل کلسیم را هم زیر نظر پزشک، دریافت کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها