به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ساعت ۱۵:۲۰
کد مطلب : ۲۸۱۸۹۳

بازی دوترته برای ماندن در راس قدرت فیلیپین

بازی دوترته برای ماندن در راس قدرت فیلیپین
گروه بین الملل: رئیس جمهور فیلیپین احتمالا از کاندیداتوری برای دور دوم ریاست جمهوری منع می‌شود اما جای تعجب نخواهد داشت اگر وی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال آتی همچنان کشور را اداره کند.
رودریگو دوترته،  در جدی ترین و قوی‌ترین اشاره‌ به تمایلش برای ماندن در قدرت گفت: ایده معاونت ریاست‌جمهوری به من داده شده و من به طور جدی درباره کاندیداتوری برای این پست شماره دو تشریفاتی فکر می‌کنم.
برای "کریستین مونسود"، وکیل و یکی از نویسندگان قانون اساسی ۱۹۸۷ میلادی، تمایل حقیقی دوترته کاملا مشخص است.
وی گفت: برنامه‌ای برای استفاده از یک رویکرد سری و پنهانی برای ماندن در قدرت وجود دارد.
مونسود که رئیس سابق کمیسیون انتخابات نیز محسوب می‌شود، افزود: دوترته ۷۶ ساله تلاش می‌کند تا محدودیت تنها یک دوره ریاست جمهوری شش ساله را دور بزند؛ محدودیتی که توسط قانون اساسی فیلیپین با هدف جلوگیری از سوء استفاده از قدرت تعیین شده است.    
وی گمان می کند که متحدان دوترته از وی خواسته‌اند تا برای معاونت رئیس جمهوری کاندید شود تا به پیروزی نامزد دلخواهشان برای ریاست جمهوری کمک کند. آن رئیس جمهور کمی بعد از قدرت کناره‌گیری خواهد کرد و اجازه می‌دهد تا دوترته مجددا برای مسئولیت پست ریاست جمهوری را برعهده گیرد.
این در حالی است که سخنگو و مشاور حقوقی دوترته هنوز در این باره هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.
دوترته که خودش را به عنوان یک رئیس جمهور بی‌میل که علاقه‌ای به قدرت ندارد، توصیف کرده، می‌گوید: می خواهم که "کریستوفر بونگ گو"، معاون دیرینه‌ام به عنوان رئیس جمهور بعدی فیلیپین جانشین من شود.
تعریف و تمجیدهای دوترته به کریستوفر بونگ گو کمک کرد تا در سال ۲۰۱۹ میلادی سناتور شود؛ شغلی که وی آن را همزمان با پست معاون شخصی دوترته برعهده داشت. این در حالی است که کریستوفر بونگ گو تاکید کرده که علاقه‌ای به کاندیداتوری برای ریاست جمهوری ندارد.
در نظرسنجی‌ها درباره نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین، "سارا دوترته-کارپیو"، دختر دوترته و شهردار داوائو از کریستوفر بونگ گو پیشی گرفته است. اما سارا و پدرش هر دو مخالف ایده کاندیداتوری وی برای ریاست جمهوری هستند.
"تماریو ریورا"، رئیس "مرکز توانمندسازی مردم در حکومت" گفت: انگیزه دوترته برای ماندن در قدرت کاملا مشخص است چرا که می‌خواهد از زندان و دادگاه اجتناب کند.
دوترته بارها و بارها به دیوان کیفری بین‌المللی طعنه زده و آن را به چالش کشیده که اگر جرات دارد وی را به اتهام جنایات علیه بشریت محاکمه کند. دادستان دیوان کیفری بین‌المللی از آن زمان تاکنون تلاش کرده تا تحقیقات رسمی را در مورد کشتارها در جریان مبارزه با مواد مخدر آغاز کند.
ریورا افزود: اما سوال اصلی برای دوترته این است که بهترین استراتژی برای مقابله با این مشکل چیست؟ بهترین استراتژی برای دوترته این است که مطمئن شود اپوزیسیون در انتخابات پیروز نشود.
وی تصریح کرد: اگر یک رئیس جمهور از حزب اپوزیسیون در راس قدرت فیلیپین قرار گیرد، آن وقت دیوان کیفری بین‌المللی خیلی شفاف‌تر و راحت‌تر می تواند تحقیقات خود را پیش ببرد.
برچسب ها: فیلیپین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها