به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۲۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۱۹ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۲۸۱۸۹۶

۵۵ درصد از تست‌های‌کرونادر سیستان‌مثبت است

۵۵ درصد از تست‌های‌کرونادر سیستان‌مثبت است
گروه جامعه: رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت است. به گزارش ایسنا، دکتر هادی میرزایی افزود: تلاش براین است تا بیمارانی که میزان ابتلای‌شان به ویروس کرونا خفیف است و می‌توانند در منازل‌شان قرنطینه شوند، درمنازل تحت مراقبت باشند تا از ازداحام بیمار در بیمارستان کاسته شود.
 
وی ادامه داد: در روزهای نخست شیوع، آمار ابتلاخیلی زیاد بود به گونه‌ای که روزی ۱۸۰ نفر تست مثبت داشتیم.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل ادامه داد: درحال حاضر یک مرحله از غربالگری توسط همکاران ما شروع شده و تک تک مردم و همین‌طور گروه‌های پرخطر، زنان باردار و...، رصد می‌شوند.

دکتر میرزایی گفت: اگرچه غربالگری افراد و همین‌طور رصد خانه به خانه در دستور کار قرار دارد ولی همکاری شهروندان در زمینه شناسایی بیماران کرونایی قطعا درجلوگیری از گسترش این ویروس، کمک شایانی خواهد کرد.
وی اضافه کرد: همیشه از مردم و شهروندان خواسته‌ایم و بازهم می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند، از دست دادن، روبوسی کردن به شدت بپرهیزند، در تجمعات و مراسمات چه عزا و چه عروسی، جشن‌های تولد و...، شرکت نکنند چراکه یک لحظه شادی واقعا به ابتلای به کرونا و خدای ناکرده عزا دارشدن اصلا نمی‌ارزد.
وی در ادامه گفت: مردم باید استفاده از ماسک را جدی بگیرند و تا زمانیکه این بیماری بطور کامل ریشه‌کن نشده، زدن ماسک از درب منزل تا زمان برگشت به منزل‌شان را به عنوان یک عادت برای خودشان دربیاورند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل، درخصوص میزان مرگ و میر ناشی از کرونا، گفت: متاسفانه آمار فوتی‌ها افزایش یافته و تقریبا هر روز فوتی داریم و در برخی از روزها تا ۴ نفر هم فوتی مثبت کرونا داشته‌ایم.میرزایی اضافه کرد: در سویه‌های قبی کرونا می‌گفتیم که به محض بروز اولین علامت‌ها و نشانه‌های بیماری فرد درخانه خودش را قرنطینه کند اما در سویه جدید فرد به محض اینکه احساس کرد علامت‌دار شده و علایمی هم‌چون تب، سردردهای پیش‌رونده، بدن درد، گلودرد و...، را در خودش احساس کرد بلافاصله جهت آغاز درمان، به پایگاه‌های ۱۶ ساعته تشخیص کرونا، خانه های بهداشت و مراکز درمانی مراجعه تا از بدحال شدن وی با اقدامات به موقع درمانی جلوگیری شود.

وی در ادامه از مردم خواست تا درصورتی‌که بامشکل مواجه شدند حتما با سامانه رایگان ۴۰۳۰ تماس بگیرند تا اقدامات لازم از سوی همکاران به جهت خدمات دهی به بیمار انجام شود.رییس دانشگاه علوم پزشکی زابل اضافه کرد: از تست‌های کرونا که در منطقه سیستان انجام می‌شود حدود ۵۵ درصد آنها مثبت می‌شود.

میرزایی در خصوص کنترل ترددهای مرزی هم گفت: ورود مسافر از مرز به داخل کشور ممنوع است و از سال ۹۸ تا کنون دو تیم سلامت در مرز مستقر هستند و تب سنجی از رانندگان ترانزیت بصورت مرتب انجام می‌شود.مترون بیمارستان حضرت امیرالمومنین علی ابن ابیطالب(ع) زابل نیز درگفت‌وگو باایسنا، دلایل انتشار بیماری کرونا باتوجه به سویه جدید دلتا که واگیری بسیار بالایی دارد را شرکت کردن در تجمعات و مراسمات عروسی و عزا، حضور گسترده در بازارها دانست و افزود: در سویه جدید اگر فردی از افراد خانواده به این سویه ابتلا شود تمام افراد خانواده را مبتلا خواهد کرد.

محمد شهرکی ادامه داد: فاصله اجتماعی یک و نیم تا ۲ متر در سویه جدید الزامیست، ماسک زدن باید جزو ضروریات زندگی مردم باشد چراکه می‌تواند تا حد بسیار زیادی از انتشار بیماری به سایرین جلوگیری کند واگر بتوانند بجای یک ماسک هنگام بیرون آمدن از منزل از دوماسک استفاده کنند خیلی بهتر خواهد بود، شستشوی دست و صورت با آب و صابون و قرقره آب در دهان به محض آمدن از بیرون خیلی می‌تواند کمک کننده باشد و از ابتلا جلوگیری نماید.

وی ادامه داد: فرد ابتلا به کرونا حتما باید در اتاقی جداگانه که از تهویه مناسب برخوردار است قرنطینه شود و از تماس باسایراعضای خانواده خودداری نماید و فردی که از بیمارمراقبت می کند حتما باید فاصله مناسب را با بیمار رعایت کند و هردونفر(بیمار و فرد مراقبت کننده)، از ماسک استفاده کنند.این پرستار بیمارستان تنفسی سینا که بعنوان بیمارستان مرجع کرونا در زابل می‌باشد، گفت: علایم دلتا هم مثل سایر سویه‌های دیگر کرونا، شبیه به علایم سرماخوردگی‌ست که باعلایمی از قبیل بدن درد، سردرد، گلودرد، تب و از این قبیل موارد در فرد شروع می‌شود که به محض مشاهده این علایم حتما باید به پزشک مراجعه کنند تا در صورت امکان اقدامات لازم دارویی برای آنها انجام گردد که اگر نیاز به بستری در بیمارستان نباشد در منزل‌ قرنطینه گردد.

وی هم‌چنین از ابتلای کودکان ونوجوانان در سویه جدیدکرونا دلتا خبر داد و افزود: طبق تستهای pcr که در بیمارستان زابل انجام می‌شود در سنین پایین هم بحث ابتلا مشاهده شده و دربخش اطفال زیر ۱۰ سال نیز موارد مثبت بیماری گزارش شده است ‌و باید خانواده‌ها کاملا در این زمینه هوشیارباشند و رعایت تمامی پروتکلها از جمله ماسک زدن، شستشوی دست و صورت و...، را برای کودکان جدی بگیرند.

وی در زمینه تامین اکسیژن، دارو و...، در زابل گفت: در حال حاضر باتوجه به اینکه از تمام ظرفیت های بیمارستان ۶۵ تخت خوابی سینا حتی اتاق‌عمل برای بستری استفاده شده و به حدود ۹۰ تخت ارتقاء داده شده، به همین مقدار نیز بیمارکرونایی در بیمارستان بستری هستند، درحال حاضر مشکلی از لحاظ تامین دارو و اکسژن نداریم و حدود ۶ دستگاه اکسیژن ساز درمجتمع بیمارستانی که شامل بیمارستان سینا، امیرالمومنین و همینطور سوانح و سوختگی‌ست در مدار قرار دارد.

مترون بیمارستان حضرت امیر(ع)، زابل گفت: اگر تعداد بیماران زیاد شوند با مشکل مواجه خواهیم شد بخاطر اینکه همکاران ما در بیمارستان به خاطر شیفت‌های فشرده کاری واقعا باتوجه به حجم زیاد بیماران، خسته شده‌اند و خواسته‌ای که از شهروندان داریم رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و جدی گرفتن کروناست.رجبعلی امیری پرستاردیگر بیمارستان سینای زابل هم گفت: در پیک پنج کرونا، مشاهده کردیم که این ویروس هر روز نسبت به روز قبل قوی‌تر و ناشناخته تر ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: پیک پنجم کرونا در استان باتوجه به میزان بستری بی سابقه بیماران و متاسفانه آمار مرگ و میر نشان دهنده خطر ابتلای بالای این سویه جدید می باشد که هشدار جدی در زمینه رعایت کامل پروتکل ها و جدی گرفتن این ویروس توسط مردم می‌باشد.

این پرستاربیمارستان ویژه کرونا در زابل ضمن گلایمندی از برخی شهروندان در زمینه برگزاری مراسم‌های عروسی در منازل، از آنها خواست تا به هشدارها و توصیه‌های همکاران و رسانه‌ها در زمینه جدی گرفتن کرونا ‌و رعایت پروتکل‌ها عمل و این توصیه و هشدارها را جدی بگیرند  چرا که  ساده‌انگاری و بی توجهی به هشدارها عواقب خطرناک و چه بسا جبران ناپذیری را بدنبال خواهد داشت که اگر خداناکرده فردی از شرکت کنندگان در مراسم ناقل به ویروس باشد و افراد را مبتلا نماید نه تنها گرفتاری برای سایرین بوجود خواهد آورد بلکه امکان دارد جان افراد به خطربیفتد ویا اینکه به مرگ برخی نیز منجر شود.

امیری افزود: مردم باید قبول کنند که کرونا وجود دارد و می تواند خیلی خطرناک باشد، پس برای حفظ سلامت خود و خانواده‌مان به توصیه های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها عمل کنیم.وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مواردی که در پیک پنجم شاهد آن هستیم این موضوع است که مردم دچار عادی انگاری شده‌اند و پروتکل‌ها را کمتر رعایت می‌کنند و ماسک کمتر می‌زنند، درحالی‌که باید حواس‌شان باشد که عدم رعایت پروتکل‌ها و هشدارها باعث می‌شود که در ابتدا خود فرد با ویروس کرونا درگیر و مبتلا شود.

وی افزود: واکسن زدن هم باعث نمی‌شود که پروتکل‌ها و فاصله های اجتماعی و حتی ماسک زدن را ترک کنیم بلکه باتوجه به جهش‌های متعدد ویروس باید پروتکل‌ها را تا ریشه کنی کامل ویروس رعایت کنیم.

ورود اتباع بیگانه از مرز بطور کلی ممنوع است
فرماندار هیرمند گفت: ترددها در مرز ایران و افغانستان کاملا کنترل می‌شود.سرحدی افزود: در بخش ورود کامیون‌های ترانزیت هم از رانندگان تست گرفته می‌شود و پس از اطمینان از سلامتی کامل آنها اجازه ورود به کشور و ترانزیت صادر می‌شود.وی اضافه کرد: ورود مسافر به داخل کشور به طور کلی ممنوع است ولی خروجی مسافر از داخل کشور به سمت افغانستان روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ نفر بصورت متغییر داریم وآمار خروج مسافر ثابت نیست و بصورت متغییرمی‌باشد.

وی اضافه کرد: تمامی تمهیدات در بحث کنترل ترددهای مرزی اندیشیده شده و تلاش براین است تا پروتکل ها به شکل اصولی در مرز رعایت شود.فرماندار شهرستان هیرمند گفت: تیمهای بهداشتی در مرز مستقرهستند و مرتبا تست های کرونا و تب سنجی را انجام می‌دهند.سرحدی گفت: در حوزه شهرستان هیرمند مشکل خاصی در زمینه بیماری کرونا نداریم و از لحاظ رنگ بندی اکنون نارنجی هستیم ولی چون محل زندگی تعدادی از کارکنان ادارات ما که در این شهرستان خدمت می‌کنند در زابل و زهک قرار دارد بنا براعلام ستاد ملی کرونا، کل منطقه سیستان از لحاظ رنگ بندی، قرمز تعیین شده، براین اساس دستورالعمل‌های ستادملی کرونا را براساس رنگ بندی قرمز بکار گرفته‌ایم تا مشکلی بوجود نیاید.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها