به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۲۸۲۰۲۲

فروش زعفران به یک هشتم تا یک دهم قیمت

فروش زعفران به یک هشتم تا یک دهم قیمت
گروه اقتصادی: عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران قاچاقچیان بازار زعفران ایران را تضعیف کرده‌اند، گفت: آن‌ها زعفران ارزشمند ایران را به یک هشتم تا یک دهم قیمت واقعی می‌فروشند.علی حسینی با بیان اینکه قاچاق تبدیل به تهدیدی برای بازار جهانی زعفران ایران شده است، اظهار کرد: قاچاق زعفران ایرانی به دلیل ارزش بالای آن پدیده جدیدی نیست اما،  مدتی است که تعداد قاچاقچیان و حجم قاچاق رو به افزایش است. 

وی ادامه داد: به سمتی می رویم که احتمالا حجم قاچاق زعفران بیش از خروج رسمی آن از کشور شود. حسینی درباره دلایل افزایش فعالیت قاچاق زعفران، گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل مشکلات پیمان سپاری ارزی است که موجب حذف صادرکنندگان واقعی از میدان تجارت شده و جای برای حضور قاچاقچیان باز کرده است. 

وی افزود: دلیل مهم دیگر دستورالعمل های خلق الساعه است که امکان برنامه ریزی را از تجار گرفته است. به گفته حسینی؛ این مشکلات موجب شده بسیاری از صادرکنندگان واقعی خود را کنار کشیده و افرادی وارد تجار زعفران شده‌اند که به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند و برای دست یافتن به آن به هر راهی دست می‌زنند. 
وی با تاکید بر اینکه این افراد قاچاق را یکی از راه‌های سودآور برای خود در نظر گرفته‌اند، افزود: صادرکنندگان واقعی قادر به رقابت در بازار جهانی با آن‌ها نیستند چراکه قاچاقچیان نیازی به بازگشت ارز ندارند و با قوانین و‌ دستورالعمل‌های دست و‌ پا گیر سرو‌کار ندارند، ضمن اینکه زعفران ارزشمند ایران را با قیمت بسیار پایین‌تر عرضه می‌کنند. 

حسینی گفت: قاچاقچیان هر کیلوگرم زعفران ایرانی را یک هشتم تا یک دهم قیمت واقعی در بازار جهانی عرضه می کنند. وی معتقد است؛ برای این افراد سودجو و فرصت طلب؛ حفظ خوشنامی زعفرانی ایرانی که نتیجه سال‌ها زحمت  کشاورزان و صادرکنندگان واقعی است اهمیت ندارد و محصولات غیر کیفی را به بازار تزریق می‌کنند. 

حسینی نتیجه اقدامات آن‌ها را تضعیف بازار جهانی زعفران ایرانی عنوان کرد. وی بیشترین آسیب شرایط پیش آمده را متوجه کشاورزان دانست و گفت: ۷۰ درصد کشاورزان زعفران کار خرد هستند و این قشر بیشترین تاوان شرایط پیش آمده در بازار زعفران را می‌دهند.

حسینی با اشاره به افزایش هزینه کشت ‌و‌تولید زعفران در کشور، افزود: پایین کشیدن قیمت فروش زعفران در بازار جهانی توسط قاچاقچیان، موجب ارزان‌خری از کشاورزان شده است، در حالی که هزینه تمام شده تولید برای آن‌ها در حال افزایش است و اوضاع اقتصادی نامطلوبی برای گذران زندگی دارند. عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران ضمن هشدار به مسئولان نسبت به آینده بازار جهانی زعفران ایران از آن‌ها خواست که با تسهیل در صادرات رسمی، قاچاقچیان را متوقف کنند. 
مرجع : ایلنا
برچسب ها: زعفران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها