به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ساعت ۱۲:۱۸
کد مطلب : ۲۸۲۰۲۸

اولین نقشه برداری دریا با قایق هوش مصنوعی

اولین نقشه برداری دریا با قایق هوش مصنوعی
گروه علمی: یک قایق خودران مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار توانست از یک مسیر دریایی طولانی نقشه برداری کند. انرژی این قایق با استفاده از انرژی باد و خورشیدی تأمین می‌شود. اگر چه ۷۰ درصد از کره زمین را آب تشکیل می‌دهد، اما ۸۰ درصد از کل بستر دریاها و اقیانوس‌ها نقشه برداری نشده‌اند. از همین رو استفاده از ربات‌ها برای تحقیق در این زمینه افزایش یافته است.
 
قایق خودران و هوش مصنوعی Saildrone Surveyor برای اولین بار موفق شده با پیمودن مسیر دریایی از سان فرانسیسکو به هاوایی برای نقشه برداری از آن اقدام کند. این قایق توسط شرکت آمریکایی سیلدرون تولید شده و حسگرهای متعدد دریایی و جوسنجی بر روی آن نصب شده است.

قایق یادشده می‌تواند تا ۱۲ ماه بر روی آب باقی بماند و از راه دور نیز قابل کنترل است. قرار است از این قایق در آینده نزدیک در استرالیا برای اکتشاف بخش‌هایی از دریاها و اقیانوس‌ها استفاده شود. قایق ۲۲ متری یادشده می‌تواند از حداکثر عمق ۷۰۰۰ متری آب نقشه برداری کند و حتی نمونه‌های دی ان ای را از عمق آب برای تجزیه و تحلیل جمع‌آوری کند.

سفر این قایق از سان فرانسیسکو به هاوایی ۲۸ روز طول کشید و قایق یادشده مسیری ۴۱۶۷ کیلومتری را طی کرد. این قایق با استفاده از حسگرهای خود محوطه‌ای به وسعت حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع را نقشه برداری کرده است. انتظار می‌رود ناوگانی از این قایق‌ها بتوانند ظرف ده سال آینده از کل اقیانوس‌ها و دریاها نقشه برداری کنند.
برچسب ها: هوش مصنوعی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها