به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۰ ساعت ۲۰:۲۵
کد مطلب : ۲۸۲۰۹۸
ادامه کاهش قیمت بیت‌کوین؛

آیا روزهای پررونق بازار رمز ارزها به پایان رسیده؟

آیا روزهای پررونق بازار رمز ارزها به پایان رسیده؟
گروه اقتصادی:‌ قیمت هر بیت‌کوین طی هفته گذشته ۴.۶۳ درصد کاهش یافته و به ۳۳ هزار و ۷۷۰ دلار رسیده که در مقایسه با اوج ۶۳ هزار و ۲۳۷ دلاری آن در نیمه آوریل گذشته ۴۶.۶ درصد افت کرده است. وضعیت قرمز حاکم بر بازار رمز ارزها قیمت ۷۰ درصد از ۱۰۰ رمز ارز پرمعامله را در هفته پیش بین ۳۵ تا ۰.۱۴ کاهش داده است. آیا روزهای پررونق بازار رمز ارزها به پایان رسیده است؟
به گزارش یورونیوز، آغاز تلاش بانک‌های مرکزی و نهادهای نظارتی برای مقابله با معاملات رمز ارزها، نگرانی‌های زیست محیطی در مورد استخراج آنها، ارزهای رمزنگاری شده را به دارایی پرریسکی بدل کرده؛ چنان که نوسان قیمت آنها از سایر دارایی‌های مالی همچون سهام فراتر رفته است. بدین ترتیب، همزمان با افزایش احتمال افزایش زودهنگام نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا برای مقابله با رشد فراتر از انتظار نرخ تورم و بروز بیم تاثیرگذاری شیوع نوع جهش‌یافته ویروس کرونا با نام دلتا بر کند کردن دوباره رشد اقتصادی جهان، برخی از سرمایه‌گذاران نهادی گرایش قابل توجهی به خرید دارایی‌های امن‌تر همچون اوراق قرضه پیدا کرده‌اند.
بانک مرکزی چین جنگ سردگسترده‌ای را علیه رمز ارزها به راه انداخته و با صدور دستورالعمل‌های پیاپی در تلاش برای متوقف کردن معاملات ارزهای رمزنگاری شده توسط اتباع خود و از طریق موسسات مالی و اعتباری این کشور است.
در بریتانیا نیز نهاد ناظر مالی (FCA)، بایننس (Binance)، یکی از بزرگترین صرافی های ارز رمزنگاری شده را در لیست سیاه قرار داده است. این اقدام نهاد ناظر مالی بریتانیا پس از آن رخ داد که در آغاز ماه ژوئن هشدار داد که تعداد زیادی از معاملات رمز ارزها توسط این صرافی تحت مقررات پولشویی قرار ندارند. بنابراین بایننس از انجام فعالیت‌ در بریتانیا منع و مجوز تبلیغات آن برای جذب سرمایه‌گذاران بریتانیایی لغو شد.
گذشته از این، السالوادور نیز به عنوان نخستین و تنها کشوری که به بیت کوین به عنوان پول رایج رسمیت بخشید، تحت فشار بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی قرار گرفته است؛ به طوری که صندوق بین‌المللی پول به السالوادور اعلام کرده که اعطای بسته کمک‌های پولی به این کشور به دلیل رسمیت بخشیدن به بیت‌کوین با مانع جدی مواجه شده است.
همچنین بانک‌های مرکزی جهان از اروپا و بریتانیا گرفته تا آمریکا در تلاش برای انتشار ارزهای دیجیتالی خود هستند که با توجه به دارا بودن پشتوانه قوی، به اعتقاد برخی کارشناسان می‌توانند رقیب تازه‌ای برای رمز ارزها به شمار بروند.
البته سقوط قیمت رمز ارزها و به ویژه بیت‌کوین از ماه مه و پس از آن که ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیرعامل خودروسازی تسلا، پذیرش بیت‌‌کوین را به دلیل نگرانی‌های موجود در مورد تبعات زیست محیطی استخراج رمز ارزها لغو کرد، آغاز شد. اما این نزول با تشدید تلاش بانک‌ها و نهادهای مالی بین‌المللی برای کاهش مبادلات مبتنی بر ارزهای رمزنگاری شده و نیز ابراز تمایل بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ بهره ادامه یافت.
همچنین با اعلام رسمی ژاپن مبنی بر برگزاری بدون تماشاگر المپیک توکیو و نیز اعلام شواهدی مبنی بر کاهش تاثیر واکسن‌های تایید شده کرونا بر نوع جهش‌یافته دلتا، بازارهای مالی جهان با نگرانی تازه‌ای در مورد افزایش احتمال حاکم شده دوباره فضای رکودی بر اقتصاد جهان مواجه شدند. لذا با افزایش تعداد عوامل تاثیرگذار بر تقاضا و نوسان قیمت رمز ارزها، تمایل سرمایه‌گذاران به خرید ارزهای رمز نگاری شده کاهش یافته است. با این وجود برخی تحلیلگران بر این باورند که فضای فعلی حاکم بر بازار رمز ارزها شاید با کمک کردن به تخلیه حباب قیمتی آنها شرایط بازگشت تقاضا و رشد قیمت‌ها را فراهم کند؛ چرا که آنها امیدوارند که ارزهای دیجیتالی مدنظر بانک‌های مرکزی نتوانند رقیبی جدید برای رمز ارزها بشوند و پس از پایان تاثیرگذاری رشد نرخ بهره در آمریکا و پایان همه‌گیری ویروس جهش‌یافته دلتا، جذابیت‌های سوداگرانه به بازار رمز ارزها باز گردد. همچنین امیدوارند که با افزایش سهم منابع پایدار و پاک در تولید انرژی مورد نیاز برای استخراج رمز ارزها بدبینی‌ها نسبت به آنها کاهش یابد، هر چند که هنوز راهکاری برای مهار بهره‌برداری مجرمانه از ارزهای رمزنگاری شده در مبادلات مالی سیاه پیدا نشده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها