به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۸۲۱۰۹

اشتغال یک میلیون شاغل بالای ۶۷ سال در آلمان

اشتغال یک میلیون شاغل بالای ۶۷ سال در آلمان
گروه اقتصادی: شمار شاغلان در آلمان که سن بازنشستگی را پشت سر گذاشته‌اند مدام رو به افزایش است و بین آنها افراد بالای ۸۰ ساله هم هست. بسیاری از شاغلان سالمند آلمان به کارهایی اشتغال دارند که چندان پرطرفدار هم نیستند.
در سال گذشته میلادی از ۳۸ میلیون شاغل در آلمان یک میلیون و ۴۰ هزار نفر ۶۷ ساله یا مسن‌تر بوده‌اند. از میان این افراد ۶۰۰ هزار نفر در سنین بالای هفتاد سالگی هم به طور منظم کار کرده‌اند.
این شاغلان سالمند اغلب به کارهایی نظیر رانندگی، نظافت یا کار دفتری و منشی‌گری اشتغال دارند. در میان این اشخاص حتی ۷۲ هزار نفر در سن هشتاد سالگی و بیشتر هم مشغول کار بوده‌اند.
این آمار در پاسخ دولت فدرال آلمان به پرسش فراکسیون حزب چپ‌ها در پارلمان سراسری (بوندس‌تاگ) منعکس شده است. ۸۰۰ هزار نفر از شاغلان بالای ۶۷ ساله در آلمان در سال گذشته به صورت پاره‌وقت مشغول به کار بوده‌اند که به آن "اشتغال خرد" هم گفته می‌شود.کسانی که حقوق بازنشستگی خود را با درآمد حاصل از "اشتغال خرد" افزایش می‌دهند لازم نیست برای این درآمد بیمه اجتماعی یا مالیات پرداخت کنند.
شهروندانی که به سن بازنشستگی رسیده‌اند می‌توانند همزمان چند شغل خرد داشته باشند مشروط بر این که مجموع درآمدشان از این شغل‌ها از مرز ۴۵۰ یورو در ماه فراتر نرود.کارشناسان بازار کار از سال‌ها پیش روند رو به افزایشی را در میزان اشتغال افراد بالای ۶۷ سال ثبت کرده‌اند. یکی از علت‌های این روند از سویی این گونه توضیح داده می‌شود که شهروندان در سن بازنشستگی به طور روزافزونی همچنان توانایی کار کردن دارند و مایل به کار هستند.از طرف دیگر این واقعیت هم وجود دارد که تعداد زیادی از شهروندان نیاز دارند به طریقی حقوق بازنشستگی خود را ارتقاء دهند.دیتمار بارچ، رئیس فراکسیون پارلمانی حزب چپ‌ها که پرسش ‌یادشده را طرح کرده  می‌گوید: «طبیعی است که افرادی وجود دارند که به میل خود تا سنین بالا نیز به کار ادامه می‌دهند، اما برای بسیاری این تنگناهای مالی شدید است که آنها را مجبور به کسب درآمد جنبی می‌کند.»او افزود، اما این که افراد با بیش از ۷۰ سال و حتی ۸۵ سال سن همچنان مجبور به کار کردن برای تامین مایحتاج خود باشند یک "فاجعه" است.در آلمان تعداد کسانی که دریافتی بیمه بازنشستگی برای گذران زندگی‌شان کافی نیست مدام رو به افزایش است. دریافت حقوق نازل در دوران اشتغال یا کم بودن سال‌های اشتغال کامل از مهم‌ترین علت‌هایی است که به فقر نسبی در دوران سالمندی منجر می‌شود.اکنون سن بازنشستگی در آلمان حدود ۶۶ سالگی است. در سال‌های اخیر پیشنهادهایی برای افزایش این سن مطرح شده که اغلب با مخالفت سندیکاها و احزاب سوسیال دموکرات و چپ روبرو شده‌اند.بانک فدرال آلمان پائیز دو سال پیش پیشنهاد کرده بود سن بازنشستگی در این کشور در یک فرایند بلند مدت و طی نیم قرن آینده به ۶۹ سال و چهار ماه افزایش یابد.مدیر این بانک پیشنهاد افزایش سن بازنشستگی را با بالا رفتن امید به زندگی در آلمان توجیه کرده است. بر پایه برآورد سال ۲۰۱۹ اداره فدرال آمار آلمان، نوزادان دختر متولد در آن سال به طور میانگین ۸۳ سال و سه ماه و نوزادان پسر ۷۸ سال و چهار ماه عمر می‌کنند.
منتقدان این پیشنهاد نه تنها با آن به شدت مخالفت کرده‌اند بلکه می‌گویند اصلاحاتی که مطابق آن قرار است سن بازنشستگی به ۶۷ سال برسد نیز نادرست بوده است.



 
برچسب ها: آلمان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها