به روز شده در ۱۴۰۰/۰۷/۲۶ - ۰۱:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب : ۲۸۲۲۳۰

چند پیشنهاد ساده برای شروع با نشاط صبح

چند پیشنهاد ساده برای شروع با نشاط صبح
گروه جامعه: هر صبحی، یک صبح تازه است که هیچ‌ وقت دو بار تکرار نمی‌شود. خیلی از ما سخت زندگی می‌کنیم و بسیاری از روزها برایمان دستگرمی است و فقط از آنها می‌گذریم تا شاید برسد آن روزی که زندگی واقعی و خوب شروع بشود! حال آنکه برای خیلی‌هایمان قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد و زندگی همین است که است. چقدر برای ما سخت است که صبح‌ها با انگیزه بیشتر و با نشاط از خواب بیدار شویم و با این فکر به روز پیش‌رویمان نگاه کنیم که انگار زندگی جدیدی به ما بخشیده شده است؟ با وجود گیر و گورهای زندگی، توقع بزرگی است که بخواهیم همه صبح‌ها حالمان میزان باشد و بدون بداخلاقی و انرژی منفی لحظه به لحظه روز را زندگی کنیم، اما واقعاً می‌شود حساب برخی صبح‌ها به‌خصوص صبح‌های آخر هفته را از بقیه اوقات جدا کرد و برایش برنامه ویژه ساده‌ای چید و دمی احساس رضایت و خوشبختی کرد! اینطور می‌توان گفت که خیلی چیزهای کوچک ساده وجود دارد که می‌شود با آنها یک صبح خوب ساخت که در ادامه روز آدم را بسازد.
 
چند پیشنهاد ساده
حس خوب بعد از دوش‌گرفتن را همه ما تجربه کرده‌ایم. حس خوشایند دوش صبحگاهی آن‌هم اگر با آب سرد باشد، بیشتر است. دوش آب سرد، گردش خون و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و در افزایش نشاط صبحگاهی اثر بسیار زیادی دارد. البته توصیه می‌شود که دمای آب را کم‌کم پایین بیاورید، چرا که دوش ناگهانی آب سرد ممکن است به انسان شوک وارد کند! 

کار ساده دیگری که برای شروع صبح نشاط‌آور است، گوش ‌دادن به موسیقی است. به ‌راستی که می‌شود از یک موسیقی خوب در ابتدای روز حظی برد که در تمام روز جاری شود. الکساندر پوشکین (شاعر روسی) می‌گوید:«در میان تمام لذت‌های زندگی، موسیقی فقط در برابر عشق عقب می‌نشیند، حال که عشق هم چیزی جز یک نغمه نیست». جادوی موسیقی افزون بر ایجاد نشاط و شادی، تحمل ناملایمات زندگی را راحت‌تر می‌کند.
 
کار بعدی این است که همزمان با گوش‌دادن به موسیقی، یک کفش مناسب بپوشید و از خانه بیرون بزنید و ساعتی را پیاده‌روی کنید. گزینه بعدی، خوردن یک صبحانه خوشمزه است. صبحانه، وعده محبوب خیلی‌هاست. بعضی‌ها از خوردن کله‌پاچه با یک دوست در ابتدای صبح لذت می‌برند. بعضی دیگر، برای صبح‌ها به‌خصوص آخر هفته‌ها که اوقات فراغت‌شان بیشتر است، برنامه ویژه‌ای می‌چینند و با خوردن یک صبحانه پر و پیمان از خود پذیرایی می‌کنند. گزینه پیشنهادی ما این است که صبحانه را بیرون از منزل میل کنید. شرایط امروز با گذشته خیلی فرق کرده است و آن زمان گذشت که فقط در رستوران‌ها و کافه‌های کنار راه‌آهن و ترمینال‌های مسافربری می‌شد صبحانه خورد.

امروز پاتوق‌های صبحانه بسیاری در همه جای شهر وجود دارند که منوهای متنوع و جذابی دارند؛ از املت که همچنان گزینه نخست خیلی‌ها برای وعده صبحانه است تا پنکیک و انواع ساندویچ‌ها را می‌شود در این پاتوق‌ها سفارش داد و نوش جان کرد. از بهترین این پاتوق‌ها می‌توان به رستوران‌ها و کافه‌های درکه، دربند و بام تهران اشاره کرد. این مناطق هم برای کوهنوردی، هم تعیین یک قرار دوستانه بسیار مناسب هستند و در منوی بیشتر آنها وعده خوشمزه صبحانه وجود دارد. اگر از فضای رستوران و کافه لذت نمی‌برید، باز در خانه نمانید. خودتان دست به‌کار شوید. یک فلاسک چای یا قهوه و یک لقمه نان و پنیر بردارید و به یک جای خوش آب و هوا با منظره سبز درختان بروید و لذت خوردن صبحانه در بیرون را امتحان کنید. تجربه نشان داده که اگر یک‌بار چنین پیشنهادی را امتحان کنید، بی‌بر و برگرد حتماً دلتان می‌خواهد در روزها و هفته‌های دیگر هم امتحانش کنید.
 
صبحانه‌خوری در بوستان‌های تهران
تهران بوستان‌های گوناگونی دارد که برای فرار از شلوغی و ترافیک می‌شود به آنها پناه برد و دمی آسود. برای وعده صبحانه شما می‌توانید راهی پارک خوش آب و هوای جمشیدیه شوید. ابتدا کمی کوهنوردی و پیاده‌روی کنید و بعد در گوشه خلوتی از این پارک صبحانه بخورید. آلاچیق‌های دنج و تمیز پارک ملت، فضای بسیار مطبوع پارک قیطریه و سایه‌سار چنارهای سر به فلک کشیده پارک نیاوران، هم گزینه خوبی برای پیک‌نیک صبحگاهی است.
 
پارک لویزان در بخش شمیرانات با داشتن سفره‌خانه‌های سنتی، پارک جنگلی سرخه‌حصار در شرق پایتخت، پارک طالقانی و پل طبیعت که به‌دلیل موقعیت قرارگیری در ارتفاعات، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارند، و آن‌ طرف، پارک جذاب آب و آتش با کافه‌ و رستوران‌های متنوع، پارک جنگلی پردیسان در شمال غرب تهران، پارک لاله، پارک قدیمی شهر، پارک هنرمندان و پارک بزرگ نهج‌البلاغه نیز خانواده‌های زیادی را جذب می‌کنند. ساکنان مناطق جنوبی تهران نیز می‌توانند سر صبح از فضای بزرگ بوستان ولایت و امکانات مختلف آن ازجمله پیست دوچرخه‌سواری و پیست اسکیت استفاده کنند. فضای پارک المهدی در ضلع جنوب‌ شرقی میدان آزادی نیز هم مکان بسیار مناسبی برای ورزش صبحگاهی است و هم خانواده‌ها می‌توانند از آلاچیق‌های این پارک برای نشستن و صرف صبحانه استفاده کنند. پارک چیتگر نیز که نیاز به معرفی ندارد. این پارک جنگلی گزینه بسیار مناسبی برای گذران یک صبح دلچسب به‌ویژه در آخر هفته است.
 
ورزش صبحگاهی را فراموش نکنید
گزینه بسیار اثربخش در افزایش نشاط صبحگاهی، ورزش است. ورزش اثر مستقیمی در سلامت جسم و تقویت روحیه دارد. اهمیت ورزش زمانی بیشتر می‌شود که کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت درباره افزایش کم‌تحرکی در بزرگسالان و رشد چاقی در کودکان و نوجوانان هشدار می‌دهند؛ اتفاقی که در دوران کرونا رو به وخامت گذاشته است و خطر کاهش سلامت عمومی جامعه و افزایش بیماری‌های خطرناک ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون و دیابت را در پی دارد. همچنین تحقیقات جدید هشدار می‌دهد که فعالیت اندک بدنی، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا و حتی مرگ بر اثر آن را بالا می‌برد. از آن‌ طرف، ثابت شده است که کمیت ورزش عامل اثرگذاری در سلامتی بدن است. معنای این حرف این است که به اندازه شدت قدم‌ها، زیاد بودن تعداد قدم‌ها هم بر سلامتی اثر دارد. با تمام این حرف‌ها، وقت آن است که پیاده‌روی و ورزش صبحگاهی را هم برای حفظ سلامتی و هم برای افزایش نشاط جدی بگیریم.

در زمینه ترویج ورزش صبحگاهی، سازمان ورزش شهرداری تهران عملکرد خوبی داشته است. این سازمان به‌خصوص در سال‌های اخیر، به ورزش شهروندی توجه جدی داشته است. هم‌اکنون نیز در تمام ۲۲ منطقه شهرداری تهران، در سطح ۲ هزار و  ۲۰۰بوستان محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای که در پایتخت وجود دارد، هزار و ۲۰۰ ایستگاه ورزش صبحگاهی دایر است که عموم شهروندان در محلات مختلف می‌توانند از آن استفاده کنند. مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید: عمده این ایستگاه‌ها در بوستان‌ها دایر هستند که با شناسنامه و تابلوی مشخص زیرنظر مربیان مجرب هر صبح از ساعت ۶ تا ۸ا قدام به انجام ورزش‌های سبک و پرتحرک می‌کنند. امیر محسنی استقبال از این ایستگاه‌ها را مناسب می‌داند و می‌افزاید: در یک سال گذشته با وجود پاندمی کرونا، استقبال از انجام ورزش در محیط‌های باز که گردش هوا بهتر است، بیشتر شد و هم‌اکنون به‌طور میانگین، هر روز صبح حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در هزار و ۲۰۰ ایستگاه ورزشی سطح تهران حضور می‌یابند. وی استقبال بانوان را بیشتر می‌داند و می‌گوید:  ۷۰۰ایستگاه مختص بانوان و ۵۰۰ ایستگاه نیز برای آقایان است.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران به دیگر برنامه‌هایی که از سوی سازمان برای افزایش نشاط صبحگاهی در میان شهروندان تهرانی تدارک دیده شده است، اشاره می‌کند و می‌افزاید: تا پیش از شیوع کرونا، برنامه خیابان‌های ورزش یک برنامه تفریحی، سرگرمی و ورزشی مناسب بود که روزهای پنجشنبه هر هفته با حضور خانواده‌ها و به‌خصوص کودکان و نوجوانان همراه با انواع بازی‌های بومی-محلی و ورزش‌های همگانی ازجمله دوچرخه‌سواری برگزار می‌شد. در دوران کرونا که تجمعات ممنوع شد، ما برنامه‌های دیگری را با رعایت پروتکل‌های اجتماعی و فاصله فیزیکی جایگزین کردیم، ازجمله ویژه‌برنامه «دوشنبه‌های ورزشی» که در این برنامه نیز به‌دنبال ارتقای روحیه و سلامت شهروندان هستیم. دوشنبه هر هفته برنامه ورزشی در قالب استیج ورزشی برگزار می‌شود که در آن ضمن ارائه برنامه‌های ورزشی، در یک فضای مفرح از چهره‌های شاخص ورزش محلات و شهروندانی که به‌صورت مستمر در برنامه‌های صبحگاهی حضور می‌یابند، تقدیر می‌شود. برنامه صبحگاهی بعدی سازمان ورزش شهرداری تهران، ویژه‌برنامه جمعه‌هاست که درصورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی، همایش‌های خانوادگی پیاده‌روی و کوهنوردی در همه مناطق پایتخت برگزار می‌شود. از دیگر نکات بسیار خوب همه این برنامه‌ها این است که چون در فضای بوستان‌ها برپا می‌شوند، پس از ورزش، خانواده‌ها و شرکت‌کنندگان می‌توانند از فضای بوستان استفاده کنند و در کنار یکدیگر از صرف یک صبحانه ساده لذت ببرند.
مرجع : روزنامه همشهری
برچسب ها: تغذیه سالم