به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۲۸۲۲۸۴

اسطوره‌هایی که دستشان به توپ طلا نرسید

اسطوره‌هایی که دستشان به توپ طلا نرسید
گروه ورزشی: توپ طلا مهم ترین، معتبر‌ترین و با ارزش‌ترین جایزه‌ای است که یک فوتبالیست به خاطر عملکرد خود طی یک سال میلادی کسب می‌کند.طی ۱۲ سال گذشته این جایزه فقط به ۳ بازیکن اهدا شده است. لوکا مودریچ پس از کسب عنوان نایب قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۸ با تیم ملی کرواسی موفق شد به سلطه یک دهه‌ای لیونل مسی و کریستیانو رونالدو بر این جایزه پایان دهد.از زمان تاسیس جایزه توپ طلا در سال ۱۹۵۶، هیچ گاه یک بازیکن بیشتر از ۳ بار نتوانسته بود این جایزه را کسب کند، اما در ۲ دهه گذشته مسی با کسب ۶ توپ طلا، رکورد دار کسب این جایزه مهم شده است و رونالدو با ۵ توپ طلا اختلاف چندانی با فوق ستاره آرژانتینی ندارد.

اسطوره‌هایی که دستشان به توپ طلا نرسید
به دلیل اهدای هر ساله جایزه توپ طلا تنها به یک بازیکن، فقدان این جایزه در کارنامه حرفه‌ای برخی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان مشهود است که در این گزارش به معرفی ۵ اسطوره‌ای می‌پردازیم که با وجود عملکرد به یاد ماندنی در مستطیل سبز، دستشان از توپ طلا کوتاه ماند.

۱- ژاوی 
ژاوی که پرورش یافته آکادمی لاماسیا است، یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تاریخ بارسلونا به شمار می‌رود.  او یکی از بهترین هافبک‌های تمام دوران فوتبال نیز است. او تا چند ماه پیش رکورد بیشترین بازی برای بارسلونا (۷۶۷ بازی) را در اختیار داشت.ژاوی در ۱۷ دوره حضور در بلوگرانا، ۲۵ جام بزرگ از جمله ۸ قهرمانی در لالیگا و ۴ جام لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورد. در کنار آندرس اینیستا، ژاوی مهره قابل توجه دیگری در تیم بارسلونا بود که ۲ سه گانه تاریخی را با این تیم به دست آورد.

ژاوی برای تیم ملی اسپانیا نیز ۱۳۳ بازی انجام داده و جام قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۰ و ۲ قهرمانی جام ملت‌های اروپا (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) را بالای سر برده است.  ژاوی با وجود این که در دوران اوج قرار داشت و چندین قهرمانی مهم در سطح ملی و باشگاهی به دست آورد، هیچ وقت برنده توپ طلا نشد.  ژاوی در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ جزء نامزد‌های کسب این جایزه بود، اما هر بار سوم شد و قافیه را به رقیبان خود باخت.  ژاوی و اینیستا قطعا تایید می‌کنند که بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی در دوران مسی و رونالدو این است که ممکن است جایزه توپ طلا دست نیافتنی باشد.

۲- آندرس اینیستا
وقتی صحبت از ۳ گانه تاریخی می‌شود، بارسلونا و آندرس اینیستا به یاد می‌آیند. اینیستا که محصول آکادمی مشهور جوانان این باشگاه، یعنی لاماسیا است، به یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال تبدیل شد.  
اینیستا ۱۶ فصل را در بارسلونا سپری کرد و ۳۰ جام مهم از جمله ۹ عنوان قهرمانی در لالیگا و ۴ عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا به دست آورد. او نقش موثری در به دست آوردن ۳ گانه‌های تاریخی بارسلونا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۵ ایفا کرد.

اینیستا یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان اسپانیا است که با این تیم در جام جهانی ۲۰۱۰ فیفا و جام ملت‌های اروپا (۲۰۰۸ و ۲۰۱۲) به قهرمانی رسیده است.جایزه توپ طلا در واقع تنها افتخاری بود که اینیستا با وجود نزدیک شدن به آن در ۲ نوبت، هیچ گاه موفق به کسب آن نشد.در سال ۲۰۱۰ او پس از لیونل مسی دومین بازیکن سال شد. در سال ۲۰۱۲ او پس از لیونل مسی و کریستیانو رونالدو سوم شد. می‌توان گفت تنها دلیلی که باعث شد تا اینیستا هرگز نتواند توپ طلا را لمس کند، قرار گرفتن با مسی و رونالدو در یک دوره بود.  

۳- تیری هانری
ظالمانه است که بازیکن بزرگی مانند تیری هنری هرگز برنده جایزه  توپ طلا نشده است. هنری که یک مهاجم تیزهوش و گلزن بود، همچنان برترین گلزن تاریخ آرسنال است. این بازیکن فرانسوی در سال ۱۹۹۹ به آرسنال پیوست و در ادامه به یکی از بهترین مهاجمان لیگ برتر تبدیل شد.

هنری در مجموع ۲۲۶ گل در ۳۷۰ مسابقه برای آرسنال به ثمر رساند و به توپچی‌ها کمک کرد ۶ جام از جمله ۲ عنوان قهرمانی لیگ برتر را به دست آورند.  یکی از این جام ها، قهرمانی در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ لیگ برتر بود که آرسنال پس از شکست نخوردن در طول فصل موفق به فتح آن شد.اگر چه او برای بارسلونا هم بازی کرد، اما بهترین سال‌های هنری بدون شک در آرسنال سپری شد. او در مدت حضورش در آرسنال ۲ بار به توپ طلا نزدیک شد. در سال ۲۰۰۳، او پشت پاول ندوود و در سال ۲۰۰۶، پس از فابیو کاناوارو و جانلوئیجی بوفون قرار گرفت.
هانری همچنین بهترین گلزن تاریخ تیم ملی فرانسه با ۵۱ گل است که با این تیم قهرمان جام جهانی در سال ۱۹۹۸ شد و قهرمانی یورو ۲۰۰۰ و جام کنفدراسیون‌های فیفا در سال ۲۰۰۳ را هم تجربه کرد.شکی نیست که هنری برای همیشه به عنوان یکی از بهترین گلزنان لیگ برتر مورد ستایش قرار خواهد گرفت. با این حال جایزه توپ طلا قطعا می‌توانست این شهرت را بیشتر کند.

۴- پائولو مالدینی
مالدینی یکی دیگر از بزرگان دنیای فوتبال است که به عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ فوتبال از او یاد می‌شود.
مالدینی که در طول دوران حرفه‌ای خود همواره به آث میلان وفادار بود، ۲۵ فصل را در این باشگاه سپری کرد و با ۲۵ قهرمانی از جمله، ۵ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و ۷ قهرمانی سری آ یکی از پرافتخار‌ترین بازیکنان تاریخ آث میلان است.

مدافع ایتالیایی در سال ۱۹۹۴ با قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سری آ، سوپرکوپا ایتالیا و سوپرجام اروپا بیشترین شانس را برای کسب توپ طلا داشت.  مالدینی به جمع ۳ بازیکن برتر سال راه یافت، اما پشت سر هریستو استویچکوف و روبرتو باجو قرار گرفت.او پس از کمک به میلان برای قهرمانی در لیگ قهرمانان یوفا، سوپرجام یوفا و کوپا ایتالیا، در سال ۲۰۰۳ بار دیگر نامزد کسب توپ طلا شد، اما این بار هم پس از پاول ندوود و تیری هانر ایستاد و برای دومین بار دستش از این جایزه مهم کوتاه ماند.  مالدینی یک بازیکن افسانه‌ای است که با وجود عدم دریافت جایزه توپ طلا، میراث ماندگاری از خود به جا گذاشته است.

۵‌- فرانس پوشکاش
یکی از قدیمی‌ترین ستاره‌های فوتبال، فرانس پوشکاش است که هنوز هم به عنوان یکی از برجسته‌ترین فوتبالیست‌های تاریخ از او یاد می‌شود. این بازیکن مجارستانی در دوران بازیگری خود آمار گلزنی قابل توجهی بر جای گذاشت و با گل‌های پرشمارش چشمان جهانیان را به ساق‌های خود خیره کرد.

او قبل از انتقال به رئال مادرید اسپانیا، برای تیم هونود بوداپست در مجارستان کار خود را آغاز و درخشش خود را در هر ۲ تیم نمایان کرد. پوشکا‌ش با رئال مادرید ۳ قهرمانی اروپا را به دست آورد و ۵ بار هم قهرمانی لالیگا را با این تیم تجربه کرد. پوشکاش مجارستان را در سال ۱۹۵۲ به مدال طلای المپیک رساند.متاسفانه نخستین سال برگزاری مراسم اهدای توپ طلا با ۲۹ سالگی و اواخر دوران اوج پوشکاش مصادف شد. با این حال ستاره مجارستانی برای اولین و آخرین بار در سال ۱۹۶۰ یکی از ۳ نامزد‌های کسب توپ طلا شد، اما در رده دوم قرار گرفت تا اسطوره فراموش نشدنی فوتبال به این افتخار بزرگ نرسد.
برچسب ها: توپ طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها