به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۲۸۲۳۵۷

زمستان و تابستان سال بعد هم خاموشی داریم؟

زمستان و تابستان سال بعد هم خاموشی داریم؟
گروه اقتصادی: کارشناس صنعت گفت: اگر حدود ۵ هزار مگاوات در سال‌های آینده برق تولید کنیم، مشکل خاموشی در کشور بر طرف می‌شود.سعید باستانی کارشناس حوزه صنعت و سخنگوی سابق کمیسیون صنایع مجلس  در رابطه با اعمال محدودیت‌های قطعی برق برای صنعت، گفت: قطع برق در واحد‌های صنعتی مشکل اساسی را برای صنعت ایجاد می‌کند که البته پیش بینی می‌شود این وضعیت قطعی برق تا یک ماه آینده ادامه داشته باشد و بعد از آن شرایط به حالت عادی برگردد.
 
او ادامه داد: اگر برق خانگی حدود ۲ ساعت قطع شود ممکن است آن خانواده ۲ ساعت را سختی بکشند یا فقط برخی وسایل از بین بروند، اما اگر همین برق در واحد‌های صنعتی قطع شود کل فرآیند تولید آن روز از بین می‌رود. البته در برخی از واحد‌های صنعتی قطع برق غیرممکن است صاحبان این واحد‌ها از ژنراتور استفاده می‌کنند و از برق کشوری استفاده نمی‌کنند مگر برای استفاده‌های عمومی. اما تمامی صنایع پایین دستی به برق کشوری متصل است پس با قطعی برق تولید آن روز مختل خواهد شد. این اتفاق خسارات زیادی به حوزه تولید وارد خواهد کرد.

باستانی درباره اینکه دولت بعدی باید از چه راهکاری برای جلوگیری از وضعیت پیش آمده حرکت کند، توضیح داد: دو نکته در این وضعیت وجود دارد، در درجه اول چرخه پولی و اقتصادی است که باید برای آن راهکار درستی ارائه شود یعنی تا مشکلات پیش آمده حل شود در واقع  یارانه های صنعت برق باید به نفع مردمی که کم مصرف می‌کنند اصلاح و هدفمند شود. دوم اینکه ما سالیانه ۳۰۰۰ مگاوات برق لازم داشتیم اما به علت کمبود تولید ۱۰ تا ۱۲ هزار مگاوات عقب هستیم. باید حدود ۵ هزار مگاوات در سال‌های آینده برق تولید کنیم و یک نکته مهم‌تر اینکه بسیاری از نیروگاه‌ها هنوز در چرخه تولید وارد نشدند. برای مثال در خراسان رضوی سه نیروگاه وجود دارد که هنوز تولید را شروع نکرده است اگر این نیروگاه‌ها شروع به کار کنند مشکلات کمبود برق ما در کشور جبران می‌شود.

همچنین در همین باره،  عبدالله رضیان عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع مجلس دوره دهم نیز در رابطه با محدودیت های برقی در واحد های صنعتی اعلام کرد: در گذشته نیز محدودیت‌های برق برای صنعت رخ داده است تا اعتراض و شکایاتی که در بخش قطع برق خانگی وجود داشته است کم شود. اما اینکار مشکلات زیادی را به همراه دارد اگر برق واحد‌های صنعتی قطع شود، نه تنها تولید کم می‌شود و در تامین نیاز‌های داخلی به مشکل بر می خوریم بلکه واحد‌های صنعتی هزینه‌های زیادی را برای شرکت‌ها به بار می‌آورد و صاحبان واحد‌های صنعتی ممکن است برای جبران کسری‌ها، قیمت کالا را افزایش بدهند. پس دوباره این یک مشکل است که مردم با آن سروکار خواهند داشت.  ممکن است به علت تعطیلی در روزهای قطعی برق در صنایع، به صورت موقت نیروهارو ترخیص بکنند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: قطعی برق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها