به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۰:۳۷
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۲ ساعت ۲۲:۰۹
کد مطلب : ۲۸۲۳۷۲
آمریکا: ایران زمان از سرگیری مذاکرات اتمی وین را تعیین می‌کند

مذاکرات وین تا آمدن ابراهیم رئیسی متوقف شد

مذاکرات وین تا آمدن ابراهیم رئیسی متوقف شد
گروه سیاسی: شبکه خبری آمریکایی بلومبرگ اعلام کرد: دور هفتم مذاکرات وین اواسط ماه اوت (اواخر مرداد ماه) و پس از مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید اسلامی ایران برگزار می‌شود.
این شبکه خبری در پایگاه اینترنتی خود به نقل از دو دیپلمات که به گفته خودش از زمان بندی مذاکرات مطلع هستند، نوشت مذاکرات هسته ای بین قدرتهای جهانی و ایران احتمالاً تا زمانی که رئیس جمهوری جدید ایران در ماه آینده روی کار بیاید، ادامه نخواهد یافت. یک منبع اروپایی نیز با استناد به سخنان آیت الله رئیسی به بلومبرگ گفته است الزاما به تأخیر انداختن گفت‌وگوها تا زمان روی کار آمدن دولت رئیسی، شانس رسیدن به مصالحه را در وین کاهش نمی‌دهد.

واشینگتن ضرب‌الاجلی برای ادامه و پایان مذاکرات اتمی تعیین نکرده است
 پس از آن که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، ادامه مذاکرات اتمی وین را به دولت ابراهیم رئیسی واگذار کرد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشینگتن هیچ ضرب‌الاجلی برای از سرگیری دور هفتم مذاکرات تعیین نکرده است. ند پرایس، گفت: «این تهران است که زمان از سرگیری گفت‌وگوها را تعیین می‌کند.» او‌ ادامه داد که آمریکا زمانی برای پایان مذاکرات تعیین نکرده اما پیشرفت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای می‌تواند بر تصمیم آمریکا در بازگشت به توافق هسته‌ای تاثیر بگذارد. این در حالی است که ظریف طی نامه ضمیمه به آخرین گزارش سه ماهه وزارت خارجه به مجلس ایران یادآور شد که طی شش دور مذاکرات اتمی وین برای احیای برجام طرف‌های مذاکره‌کننده به «یک چارچوب برای لغو تحریم‌ها» نزدیک شدند. گزارش وزارت خارجه تاکید کرده در صورت توافق در مذاکرات وین، ایران باید به «سطح غنی‌سازی 3.67 درصد» بازگردد و تنها می‌تواند از «6104 دستگاه سانتریفیوژ IR1» استفاده کند. این گزارش می‌افزاید که فعالیت مابقی سانتریفیوژها باید متوقف شده و به انبارها بازگردند.

بایدن به دنبال انتخاب‌های جایگزین
همزمان، گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که پس از ناتوانی در حل برخی مسائل مهم و حساس طی 6 دور پیشین مذاکرات وین، دولت جو بایدن در حال بررسی گزینه‌های عدم بازگشت به برجام است. خبرگزاری «بلومبرگ» به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد که دولت آمریکا پس از پیشرفت فعالیت‌های اتمی ایران و پیروزی یک رئیس جمهوری تندرو در تهران ‌در حال بررسی احتمال شکست مذاکرات وین و انتخاب جایگزین‌های مناسب است. گفتنی است که دولت حسن روحانی طی 6 دور مذاکرات اتمی در وین به‌طور مستقیم با کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه، روسیه و چین و غیر مستقیم با آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای به گفت‌وگو نشست.

پیشتر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت این رهبر جمهوری اسلامی است که باید دریاره ادامه مذاکرات وین و موانع موجود تصمیم بگیرد. ایران همچنین بازرسی از تاسیسات اتمی خود را به حال تعلیق درآورد و پاسخی به درخواست‌های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تمدید توافق موقت میان دو طرف نداده است. تاکنون 6 دور از مذاکرات احیای برجام در وین برگزار شده است اما پس از انتخابات اخیر ایران و پیروزی ابراهیم رئیسی این مذاکرات تعلیق شد و زمانی برای آغاز دور هفتم آن تعیین نشده است.
 
برچسب ها: مذاکرات وین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها