به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۸:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۲۸۲۳۹۲

مریخ و زهره به یکدیگر نزدیک می‌شوند

مریخ و زهره به یکدیگر نزدیک می‌شوند
گروه علمی: دو سیاره مریخ و زهره امشب در یک خط قرار می‌گیرند و آن‌قدر به یکدیگر نزدیک می‌شوند که گویی از دید ما تنها یک انگشت فاصله دارند. به چنین پدیده‌هایی در علم نجوم مقارنه یا همدمی (Conjunction) می‌گویند. این دو سیاره در حقیقت از صبح امروز به یکدیگر نزدیک شده‌اند اما تابش خورشید امکان مشاهده این پدیده را به ما نمی‌دهد. به همین خاطر افراد باید تدارکات لازم برای تماشای آن را به محض غروب آفتاب آماده کنند. بدیهی است که پس از آن مریخ و زهره مجددا از یکدیگر دور و دورتر خواهند شد.

بهترین زمان برای مشاهده این پدیده نجومی، ۴۵ دقیقه بعد از غروب آفتاب است. به محض اینکه خورشید به زیر خط افق برسد، می‌توان این دو سیاره را با چشم غیر مسلح در آسمان غرب-شمال غرب تماشا کرد. البته مسلما استفاده از دوربین یا تلسکوپ لذت تماشای مقارنه را دوچندان می‌کند.

زهره و مریخ ۷۴.۴ میلیون مایل (۱۱۹ میلیون کیلومتر)؛ یعنی تقریبا به اندازه زمین تا خورشید از یکدیگر فاصله دارند. توجه داشته باشید تشخیص این دو سیاره از یکدیگر بسیار آسان است؛ چراکه زهره ۱۹۰ برابر درخشش بیشتری نسبت به مریخ دارد. جالب آنکه سطح این سیاره نیز مانند مریخ کاملا سرخ است.پدیده مقارنه در حالت کلی امر غیرعادی نیست. اما اگر امشب تماشای مریخ و زهره را از دست بدهید، باید برای رسیدن مجدد آن‌ها به فاصله نزدیک تا مه ۲۰۳۴ (اردیبهشت ۱۴۱۳) صبر کنید.
برچسب ها: مریخ سیاره زهره
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها