به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۲۸۲۴۲۰

هشداردرباره پیامدهای بی‌ثباتی در افغانستان

هشداردرباره پیامدهای بی‌ثباتی در افغانستان
گروه بین الملل: کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نسبت به افزایش درگیری‌ها و بی‌ثباتی در افغانستان هشدار داد. از احتمال وقوع یک جنگ داخلی تازه در افغانستان سخن می‌رود. سه و نیم میلیون نفر از مردم این کشور آواره شده‌اند.
پیشروی تروریست‌های طالبان در افغانستان به‌موازات خروج نیروهای نظامی آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو از این کشور باعث بی‌ثباتی گسترده شده است.دامنه رویارویی‌های نظامی بین ارتش افغانستان وتروریست‌های طالبان در حال گسترش است. از احتمال وقوع یک جنگ جدید و فراگیر در این کشور سخن می‌رود.کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان نسبت به افزایش شمار آوارگان و پناهجویان افغان هشدار داده است. از آغاز سال جاری تا کنون حدود ۲۷۰ هزار نفر از مردم افغانستان در کشور خود آواره شده‌اند.به این ترتیب تعداد کسانی که به علت جنگ و درگیری‌ها در افغانستان ناگزیر به ترک خانه و زادگاه خود شده‌اند، به بیش از سه و نیم میلیون نفر رسیده است.
در پی آغاز روند خروج نیروهای نظامی آمریکا و سربازان ناتو از افغانستان در ماه مه سال جاری، طالبان بر دامنه حملات خود به برخی از ولایات و نقاط مختلف این کشور افزوده‌اند.
برخی از گزارش‌ها حکایت از آن دارند که از ماه مه تا کنون، نیروهای طلبان موفق شده‌اند یک چهارم از دیگر مناطق این کشور را نیز تحت کنترل خود درآورند. گفته می‌شود که تروریست‌های طالبان در مراکز بسیاری از ولایات افغانستان نفوذ کرده‌اند.کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان علت فرار و آوارگی مردم را اوضاع وخیم امنیتی این کشور اعلام کرده است.
به علت وجود بی‌ثباتی و افزایش رویارویی نظامی طالبان با ارتش افغانستان، بسیاری از مردم این کشور کار خود را از دست داده‌اند. ارائه بسیاری از خدمات اجتماعی نیز در اثر این درگیری‌ها متوقف شده است.پیش بینی می‌شود، تا زمانی که توافق صلح بین دولت افغانستان و طالبان امضا نشود، تعداد آوارگان و پناهجویان این کشور افزایش یابد.
شبکه تحلیلگران افغانستان در کابل اعلام کرده است که روزانه بسیاری از مردم این کشور برای نجات جان خود تلاش می‌کنند، خود را از مسیر ایران به شهر وان در ترکیه برسانند.
سازمان‌های امدادگر مستقر در شهر وان اعلام کرده‌اند که همه‌روزه حدود هزار نفر از شهروندان افغان وارد این شهر می‌شوند.

 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها