به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۲۸۲۴۸۹
حقوقِ بازنشستگان تورم‌زاست اماحقوقِ ۳۶میلیونی نفت و پتروشیمی تورم‌زا نیست!

جامعه‌ی بازنشستگی مقابل زورگویی‌ها ساکت نخواهد نشست

گروه اقتصادی: گردهمایی سالروز تامین اجتماعی صبح امروز (23 تیرماه) در مقابل خانه‌ی کارگر واقع در خیابان ابوریحان، با حضور علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) و حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) و با حضور تعدادی از بازنشستگان برگزار شد.
جامعه‌ی بازنشستگی مقابل زورگویی‌ها ساکت نخواهد نشست
علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در ابتدای این گردهمایی ضمن عرض تبریک به مناسبت سالروز تامین اجتماعی گفت: موضوع همسان‌سازی برای سازمان برنامه و بودجه ظاهراً تمام شده است اما این موضوع تمام شده نیست زیرا باید تمامی مطالبات گذشته هم پرداخت شود. چطور می‌شود به صندوق تامین اجتماعی توجه نکرد درحالیکه نیمی از جمعیت کل کشور به این صندوق وابسته هستند؟

به گزارش ایلنا، وی با اشاره تفاوتی که دولت بین صندوق‌های مختلف گذاشته، گفت: این روا نیست که به ما بگویند اعتبارات همسان‌سازی را از منابع خود سازمان تامین اجتماعی تامین کنید اما برای صندوق‌های کشوری و لشگری اعتباراتی جدا در نظر گرفته شود.محجوب گفت: ما انتظار داریم که در روز و هفته تامین اجتماعی اولا دستگاه‌های ذیربطِ تامین بودجه؛ با یک چشم همه‌ی صندوق‌ها را نگاه کنند چراکه این رفتار؛ اجحاف در حق صندوق کارگران است و زور گفتن به صندوق کارگران مبنی بر اینکه اعتبارات همسان‌سازی را خودتان تامین کنید، اصلا قابل توجیه نیست.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه گفت: صندوقی که متعلق به کارگران و بازنشسستگان است، باید بیش از همه تقویت شود نه اینکه به صندوق‌های دیگر توجه شود و این صندوق را کنار بگذارند. به خصوص که ما معتقد هستیم حقوق نیروی کار و حقوق بازنشسته به این جهت از دست رفته که نرخ تورم افزایش بسیاری داشته و متاسفانه دولت هم در جهت رفع این تورم و جبران آن در حقوق بازنشستگان اقدامی انجام نداده است.وی تاکید کرد: این جبران باید توسط دولت صورت بگیرد. دولت، مجلس محترم و سازمان برنامه و بودجه، همه باید بدانند که حقوق بازنشستگان، کارگران، بازماندگان و از کارافتادگان نباید تا این اندازه عقب‌تر از نرخ تورم باشد.دبیرکل خانه کارگر در پایان گفت:  سازمان تامین اجتماعی یعنی سازمانی که باید نیازهای اجتماعی را تامین کند و این نیز نیازمند کمک‌هایی است که از سوی دولت باید به سازمان بشود.

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری)  در ادامه این گردهمایی گفت: ابتدا بنا بود ما این برنامه را  مقابل سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار کنیم تا طی آن سه دوازدهم ۸۹هزار میلیارد تومان و نیز رفع تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های کشوری و لشگری را مطالبه کنیم.صادقی گفت: به گفته‌ی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی قرار بود ۸۹هزارمیلیارد تومان تا پایان این دولت تسویه حساب شود که دو وزارتخانه مخالفت کردند یکی وزارت صمت و دیگری وزارت نفت. دولت البته درحال چانه‌زنی با این دو وزارتخانه است و از همین رو ما فرصت دیگری به آن‌ها داده‌ایم.

وی با اشاره به صحبت‌های الیاس نادران (نماینده مجلس) و حسین شریعتمداری (مدیر مسئول روزنامه‌ی کیهان) مبنی بر تورم‌زا بودن حقوق بازنشستگان گفت: برخی دوستان پیشنهاد کردند گردهمایی خود را جلوی دفتر روزنامه کیهان برگزار کنیم اما به احترام برخی بزرگان این کار را انجام ندادیم و در نهایت خانه‌ی کارگر را برای گردهمایی خود انتخاب کردیم.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر کیهان بخواهد به این روند ادامه بدهد، ما حتما تجمعی مقابل کیهان برگزار خواهیم کرد.صادقی گفت: نمی‌شود شما در مقطعی دلتان برای بازنشستگان بسوزد و در مقطعی دیگر و دولتی دیگر بگویید که حقوق بازنشستگان تورم‌زا است!

صادقی ضمن تبریک به مناسبت سالروز تامین اجتماعی گفت: ما هم باید از این سازمان مطالبه‌گری داشته باشیم و هم مواخذه‌گر از آن باشیم.وی گفت: پرچم تامین اجتماعی زیر بیرق هیچ دولتی نباید قرار بگیرد. اموال سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران و سازمان به عنوان یک صندوق بین‌النسلی است؛ از این رو سازمان باید برنامه مدونی برای انجام وظایف خود داشته باشد و نسبت به مطالبات ما پاسخگو باشد.

صادقی تاکید کرد: امروز همه باید بدانند سازمان تامین اجتماعی زیر پرچم هیچ دولتی نباید برود بلکه باید پایبند به سه‌جانبه‌گرایی باشد. من هشدار می‌دهم بیرق تامین اجتماعی نه سرخ است و نه سبز؛ بیرق تامین اجتماعی کاملا سفید است.وی با اشاره به تعهدات دولت‌ها نسبت به این سازمان گفت: همه دولت‌ها مکلف هستند سه درصد سهم خود را پرداخت کنند و اگر این را پرداخت انجام ندادند، سود مرکب به این تاخیر تعلق می‌گیرد. اینکه دولت‌ها از زیر تعهدات خود شانه خالی می‌کنند نه قابل قبول است و نه قانونی.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تاکید کرد: نمی‌شود مجلس در این دولت بگوید حقوق بازنشستگان را افزایش بدهید و در دولت بدی مدعی شود که این افزایش حقوق تورم‌زاست! مجلسی که مهر انقلابی‌گری پای آن خورده باید بداند که انقلابی‌گری یعنی حمایت از محرومان.وی گفت: وای بر افرادی که خلاف منافع طبقه‌ی مستضعفین رفتار می‌کنند. من تاکید می‌کنم نماینده‌ای که از تورم‌زا بودن حقوق بازنشستگان زده باید توبیخ شود.
صادقی بیان کرد: ما در این روز بزرگ ضمن اینکه با آرمانهای انقلاب اسلامی و با دیدگاه‌های ژرف مقام معظم رهبری که حمایت از محرومین است بیعت می‌کنیم، می‌گوییم اگر لایحه‌ای که دولت ارائه داده تمام و کمال تصویب نشود و بین صندوق تامین اجتماعی با سایر صندوق‌های کشوری و لشگری فرق باشد، ما جامعه‌ی بازنشستگی هر روز مقابل مجلس اجتماع خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: چطور است که افزایش حقوق بازنشستگان تورم ایجاد می‌کند اما سقف حقوق 36 میلیون تومانی که برای حوزه‌های نفت و پتروشیمی تورم زا نیست؟!صادقی گفت: مجلسی‌ها بدانند که لایحه‌ی استمرار و قانونمند شدن متناسب‌سازی صندوق کشوری و لشگری عینا باید برای بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی هم تصویب شود. این متناسب‌سازی باید از محل درآمدهای عمومی به سازمان پرداخت شود نه اینکه به ما بگویند شما از جیب خود هزینه کنید.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری  تاکید کرد: سهم ما در درآمدهای عمومی و لایحه باید دیده شود که اگر دیده نشود فراخوان عمومی می‌دهیم و اجتماع یکصد هزار نفری تشکیل خواهیم داد.

در پایان این مراسم نیز قطعنامه پایانی گردهمایی سراسری بازنشستگان و مستمری‌بگیران به مناسبت هفته تامین اجتماعی منتشر شد.
 متن قطعنامه به این شرح است: 
وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ
چرخ عظیم جوامع به دست توانای کارگران می‌چرخد. امام خمینی (ره) 
سازمان تأمین اجتماعی با سابقه بیش از نیم قرن در ایران در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت کشور را زیر پوشش یکی از مهمترین نیازهای جامعه بشری امروز قرار داده است؛ نیازی که بعضاً در کشورهای توسعه یافته و ثروتمند منجر به تغییر دولت‌ها می‌شود. ابعاد پوشش ریسک زندگی بشر در طول دوران حیات از بدو تولد تا مرگ در قالب نهادی به نام سازمان تأمین اجتماعی در ایران سبب شده است حفظ و استمرار این سازمان را دوچندان کند؛ به نوعی که گفته می‌شود اگر بخواهیم از ابر چالش‌های آینده نام ببریم بی‌تردید نهاد تأمین اجتماعی حتماً یکی از آن‌هاست که نه تنها دغدغه دولت‌ها بلکه باید دغدغه نظام و حکومت‌ها باشد. چرا که همه دولت‌ها در در دوران حاکمیت خود و در عرصه‌های مختلف با مشکلات و مسائل تأمین اجتماعی روبرو هستند. با این توصیف به نظر می‌رسد نگاه به تأمین اجتماعی همواره باید فراجناحی و به دور از اغراض سیاسی باشد. تأمین اجتماعی یک نهاد اقتصادی – اجتماعی است و باید نگاه نظام‌های سیاسی به آن نه از بعد سیاسی بلکه صرفاً از بعد اقتصادی و اجتماعی باشد. این ضرورت سبب می‌شود ساختار این سازمان نیازمند چیدمانی فراتر از تغییر در دولت‌ها باشد و عقلانیت حاکم بر آن فارغ از تغییرات سیاسی در کشور از ثبات و پایداری قابل اعتمادی برخوردار باشد تا این نهاد با اهمیت بتواند در سیاستگذاری، اجرا، نظارت و پایش تحولات اجتماعی و اقتصادی به دور از طوفان‌های سیاسی عمل کند؛ چرا که ضامن حفظ و پایداری حکومت‌ها بدون تردید ثبات و پایداری این نهاد مهم می‌باشد. 

متأسفانه طی چهار دهه پس از انقلاب، سازمان تأمین اجتماعی در ایران مثل سایر نهادهای دولتی و شبه دولتی با تغییر دولت‌ها دچار عارضه‌های سیاسی شده و سبب تغییرات گسترده مدیریتی در سطوح مختلف شده است. تغییراتی که الزاماً موضوع شایسته سالاری در آن رعایت نشده و بعضاً از خوی و خصلت سیاسی تبعیت کرده و همین سبب شده که زیان‌های اجتماعی و اقتصادی به سازمان تحمیل و ذینفعان آن که همانا بیمه شدگان و مستمری بگیران این سازمان هستند، از آن آسیب ببینند. 

در این ایام که ما هفته تأمین اجتماعی را گرامی می‌داریم یادآور می‌شویم که ۳.۵میلیون نفر به طور مستقیم از سازمان ماهانه مبلغی در حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان مستمری می‌گیرند و حدود ۴ هزار میلیارد تومان ماهانه هزینه درمان نزدیک به ۴۲ میلیون نفر بیمه شده این سازمان است و همچنین بودجه سالانه این سازمان نزدیک به ۴۰ درصد بودجه عمومی کل کشور است. ملاحظه می‌شود که در قیاس با بسیاری از کشورهای دنیا، سازمان تأمین اجتماعی به لحاظ جمعیت و حجم عملیاتی مالی، نه یک نهاد بلکه خود یک کشور است و لذا از نظر سطح اهمیت و آثاری که می‌تواند در سطح جامعه از خود برجای بگذارد باید با آن به مثابه یک کشور نگریست. چالش‌های سازمان در آینده خود را به شکل یک فرآیند مزمن نشان می‌دهد و اگر دچار عارضه جدی شود حل آن بعضاً از عهده دولت‌ها هم خارج است. لذا نگاه بیمه‌ای به سازمان و الزام به رعایت همه قواعد مرسوم در نظام آکچوئری باید در این سازمان به کار گرفته شود. اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن تبریک سالگرد تولد این نهاد مهم اجتماعی به همه بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارکنان صدیق و زحمتکش تأمین اجتماعی در حوزه‌های درمانی و بیمه‌ای و دیگر حوزه‌ها یادآوری می‌کند که ساختار سه‌جانبه گرایی در این سازمان می‌تواند این نهاد مهم را از طوفان‌های سیاسی مصون داشته و ثبات، کارایی و استقلال آن را تضمین کنند. 

لذا ما اصرار داریم موارد زیر مورد توجه مجلس و دولت و قوه قضاییه قرار گیرد: 
1. اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی همانگونه که برای بازنشستگان صندوق کشوری و لشکری انجام می‌گردد، برای بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی نیز صورت پذیرد. 
2. دولت می‌بایست در لایحه استمرار متناسب‌سازی ملزم به پرداخت بدهی خود در یک بازه زمانی پنج‌ساله به سازمان تأمین اجتماعی شود و کلیه طلب سازمان را ظرف پنج سال پرداخت یا تهاتر نماید. 
3. مجلس می‌بایست دولت را مکلف و موظف کند تا سهم سازمان را در بودجه جاری کشور دیده و پرداخت نماید. 
4. سازمان تأمین اجتماعی لازم است طبق وعده‌ای که داده است حداکثر تا ۱۰ مردادماه نسبت به پرداخت مابه التفاوتِ متناسب‌سازی فروردین ۱۴۰۰ اقدام نماید.
 تجمع سراسری کارگران شاغل، بازنشستگان، از کارافتادگان، بازماندگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی کشور در راستای احقاق و مطالبات صنفی خود همزمان با هفته تأمین اجتماعی با حضور صدها نفر از کارگران و بازنشستگان در محوطه خانه کارگر مرکز با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.

در این مراسم کارگران و بازنشستگان یکصدا خواستار:
▪️اجرای صحیح مواد ۹۶ قانون تامین اجتماعی و ۴۱ قانون کار
▪️رفع تبعیض بین بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان کشوری و لشکری
▪️پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بر اساس بند الف ماده ۱۲ قانون برنامه ششم توسعه
▪️تعریف سهم سازمان تامین اجتماعی در ردیف بودجه سالانه کشور
▪️پرداخت معوقات متناسب‌سازی
▪️دائمی شدن متناسب‌سازی
▪️پرداخت ۸۹ هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور
▪️پرداخت مزد واقعی
▪️ابلاغ اجرای بخشنامه اصلاح شده تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار
▪️لغو دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت اداری و مخالفت با انعقاد قرارداد موقت در کارهای مستمر شدند.

معلم ناامید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۲۲:۲۱
عدالت در پرداخت ها ذبح شده
من معلم هیچ امیدی ندارم (374703)
۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ۲۳:۱۰
چندیاله سر ما معلما رو با نام رتبه بندی گرم کردند و اخرش هیچی بارمالی داره اما برا خودشون و رفقاشون نه بارمالی نداره (374704)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها