به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۸:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۳ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۲۸۲۴۹۴

"شقاقل آبی"؛ موثر در ترمیم زخم دیابتی‌ها

"شقاقل آبی"؛ موثر در ترمیم زخم دیابتی‌ها
گروه علمی: از برگ گیاه "شقاقل آبی" می‌توان جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی استفاده کرد و ضماد تمام قسمت‌های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی کاربرد دارد.به گزارش ایسنا، دکتر مریم مومنی با بیان اینکه شقاقل آبی با نام علمی berula angustifolia از خانواده چتریان یاumbelliferae  است، گفت: نام محلی این گیاه در ایلام، پاغازه است که گیاهی چند ساله، آبزی یا نیمه آبزی است.

در فلور غنی استان ایلام، شقاقل آبی در دره کلم و شهر ایلام وجود دارد. بر اساس پژوهش‌های انجام شده می‌توان از برگ گیاه شقاقل آبی جهت ترمیم زخم در افراد دیابتی استفاده کرد و از ضماد تمام قسمت‌های گیاه برای شستشوی بثورات و عفونت پای ورزشکاران و همچنین تسکین دردهای روماتیسمی استفاده می‌شود.
 
مدیر پژوهش جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام با بیان اینکه اسانس این گیاه حاوی مقدار قابل توجه‌ای پلی استیلن است، افزود: پلی استیلن‌ها دارای اثرات ضد قارچ، ضد باکتری و دارای خواص ضد آلرژی و ضد التهابی هستند. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی واحد استان ایلام، مومنی تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهد، شقاقل آبی دارای ترکیبات سمی است و از این گیاه به صورت خوراکی استفاده نمی‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها