کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خمسه:دوست داشتم‌این یادگاری‌ها‌باقی بماند

25 تير 1400 ساعت 9:32


گروه فرهنگی: علیرضا خمسه درباره کتاب جدیدش که روایتگر نگرش، مقالات، شعرها، نمایشنامه‌ها، فیلمنامه‌ها، مطالبی که ترجمه شده، نگاهش به زندگی و جامعه طی سال‌های گذشته بوده است، بیان کرد: پرداختن به خاطراتی که از لحظه تولد تا همین اکنون رخ داده ، برایم بسیار جالب بود، در واقع اینها یادگاری‌هایی است که دوست داشتم از من باقی بماند.

علیرضا خمسه درباره کتاب جدیدش به نام «خمسه به روایت خمسه» بیان کرد: این کتاب در اصل روزشمار، ماه شمار و سال شمار زندگی من از آغاز تا لحظه حاضر را دربرمی‌گیرد. البته این موارد تنها یک فصل از کتاب است. من تلاش کردم تا تمام وقایع را از روز تولدم و اینکه در چه سالی متولد شدم و چه کار کردم تا لحظه حاضر را بیان کنم. مثلاً سال گذشته دو فیلم بازی کردم یک تئاتر کار کردم، مطلبی یا یادداشتی نوشتم، همه در این بخش کتاب آمده است.


او ادامه داد: علاوه بر این موضوعات، این اثر دربرگیرنده مطالبی است که طی سال‌ها در مجلات و نشریات از من چاپ شد یا اگر فیلمنامه، نمایشنامه‌ و شعر یا مطلبی را ترجمه کردم همه را انتخاب کردیم و تبدیل به یک جلد کتاب شد. در این کتاب منتخبی از مصاحبه‌ها آورده شده است. در واقع اینها یادگاری‌هایی است که دوست داشتم از من باقی بماند.

این هنرمند افزود: همانطور که در عنوان کتاب آمده است این اثر «خمسه به روایت خمسه» است یعنی خمسه توسط خودش روایت شده است. این کتاب روایتگر نگرش، مقالات، شعرها، مطالبی که ترجمه شده، نگاهش به زندگی و جامعه طی سال‌های گذشته بوده است و به کوشش امید نجوان گردآوری و نوشته شده است.
خمسه درباره اینکه ایده نگارش این کتاب از خودش بوده یا نویسنده، گفت: خانم توکا ملکی مدیریت انتشارات خط و طرح را می‌شناختم و با او صحبت کردم و گفتم دوست دارم مطالبی که طی سالها نوشته‌ام در یک جلد کتاب قرار بگیرد، او نیز آقای امید نجوان را به من معرفی کرد. حدود یک سال و نیم، دو سال زمان برد تا کتاب به رشته تحریر درآمد و برای چاپ آماده شد.

این بازیگر اضافه کرد: پرداختن به خاطرات برایم بسیار جالب بود و از اینکه همه آنها را در یک جلد کتاب دارم خوشحالم زیرا پیش از این پراکنده بودند و حالا علاوه بر این که در دسترس خودم است در اختیار دیگران هم قرار خواهد گرفت.وی درباره دیگر موضوعاتی که در این کتاب آمده است بیان کرد: به طور مثال من فیلمنامه‌ای به نام «معجزه خنده» به همراه شخص دیگری نوشتم و آقای یدالله صمدی آن را ساخت و فیلمنامه دیگری با آقای ایرج طهماسب نوشته بودم که در این کتاب آمده است.

«ماموریت آقای شادی» هم منتشر خواهد شد
خمسه با تاکید بر اینکه کتاب دیگری از خاطرات فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها به زودی منتشر خواهد شد، گفت: در یک کتاب دیگری که عنوان آن «ماموریت آقای شادی» خواهد بود به حواشی، خاطرات و اتفاقات رخ داده در طی این سالها پرداختم و اکنون در مراحل پایانی انتشار قرار دارد.این هنرمند گفت: مهمترین چیزی که اکنون قابل ذکر است این است که من سعی کردم به سهم خودم باعث آشتی مخاطب با کتاب شوم و با هر وسیله دیگری باعث شوم حداقل ۵۰۰ جلد کتاب خریداری شود و به نوعی به صنعت نشر و چاپ کمکی کرده باشم تا روی پای خودش بماند. دلم می‌خواست خودم هم قدمی بردارم و از این طریق باعث شوم که حتی یک بار دیگر درباره کتاب صحبت شود حتی اگر بگویند چقدر مطالب آن بد بود ولی همین هم باعث می‌شود کتاب و بحث درباره آن دوباره میزبان محافل و جمع‌های فرهنگی شود.

وی با بیان اینکه "سال‌ها پیش می‌گفتند کتاب ارزانترین کالاست" افزود: یک بسته سیگار یا شکلات از یک جلد کتاب ممکن است گران‌تر باشد اما آن‌ها تاریخ مصرف دارند و تمام می‌شوند درصورتیکه یک کتاب می‌تواند نسل به نسل بچرخد و هیچگاه تمام نمی‌شود. بنابراین همان آدمی که می‌گوید من پول ندارم کتاب بخرم قطعاً برای تهیه هرچیز دیگری هزینه می‌کند.

اگر کسی نمی‌تواند کتاب را تهیه کند من آن را تقدیمش می‌کنم
علیرضا خمسه در پایان گفت: در ایران ارزانترین کالا کتاب است و اولین کالایی است که با فشارهای اقتصادی از سبد فرهنگی خانواده جدا می‌شود. در عین حال کتابفروشی‌ها هم به طور مثال در شهری که ۱۲ میلیون جمعیت دارد نهایتاً ۵ کتاب می‌گیرد و شاید همان هم مدتها در طبقات باقی بماند و کسی آن را نخرد. با این وجود من هم به عنوان تعارف می‌گویم اگر باز هم کسی هست که نمی‌تواند کتاب تهیه کند ، من حاضرم آن را تقدیمش کنم.
این کتاب با مقدمه‌ای از امید نجوان، فاطمه معتمدآریا، کیومرث پوراحمد و خسرو دهقان در چهار بخش سال شمار، یادداشت‌ها، نوشته‌ها و مقاله‌های پراکنده، شعرها و فیلمنامه‌ها و متن‌های نمایشی چاپ و منتشر شده است.


کد مطلب: 282629

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/282629/خمسه-دوست-داشتم-این-یادگاری-ها-باقی-بماند

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir