به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۰:۵۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب : ۲۸۲۶۶۳

رهبران لبنان یك فرصت ۹ ماهه را هدر دادند

رهبران لبنان یك فرصت ۹ ماهه را هدر دادند
گروه بین الملل: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا  به دنبال انصراف سعد حریری از مأموریت تشکیل کابینه، گفت رهبران سیاسی لبنان فرصت ۹ ماه گذشته را هدر دادند.
سعد حریری روز پنجشنبه پس از ۹ ماه تلاش برای تشکیل دولت جدید لبنان انصراف خود را اعلام کرد و گفت که روشن است نمی‌تواند با میشل عون، رئیس‌جمهوری، به توافق برسد.
آنتونی بلینکن در بیانیه‌ای گفت:استعفای سعد حریری از سمت نخست وزیری مکلف یکی دیگر از تحولات مایوس کننده برای مردم لبنان بود.وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: طبقه سیاسی لبنان (فرصت زمانی) ۹ ماه گذشته را به هدر دادند. اقتصاد لبنان درحال سقوط آزاد است و دولت فعلی قادر نیست خدمات اساسی را به روشی مطمئن به مردم ارائه کند.آنتونی بلینکن تاکید کرده است، حیاتی است که یک دولت متعهد و قادر به اجرای اصلاحات اولویت دار اکنون تشکیل شود.وزیر امور خارجه آمریکا از رهبران سیاسی لبنان خواسته است تا «فورا اختلافات» را کنار بگذارند و دولتی تشکیل دهند که به مردم لبنان خدمت کند.آنتونی بلینکن همچنین در توییتی نوشت: ما از تحولات لبنان مایوس شدیم و اینکه رهبران سیاسی فرصت ۹ ماه گذشته را هدر داده‌اند مایه دلسردی است.
سعد حریری دومین نامزد تشکیل دولت لبنان ظرف ۱۲ ماه گذشته است. پیشتر مصطفی ادیب تلاش کرده بود که دولت تشکیل دهد ولی ناکام مانده بود. رهبران لبنان طی یک سال گذشته مرتبا یکدیگر را مقصر بحران‌های کشور معرفی می‌کنند.میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان هم در واکنش به استعفای سعد حریری گفته است او حاضر نبود در خصوص تغییرات مذاکره کند.
ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به استعفای سعد حریری واکنش نشان داد و گفت: به نظر می رسد رهبران لبنان قادر به یافتن راه حلی برای بحرانی که خود ایجاد کرده‌اند٬ نیستند.
ژان ایو لودریان عدم تشکیل کابینه را یک حادثه وحشتناک دیگر دانست.در همین حال به دنبال انصراف سعد حریری از سمت نخست وزیر مکلف، در بخش‌های سنی نشین بیروت تظاهرات اعتراضی برگزار شد و معترضان با آتش زدن لاستیک خیابا‌ن‌ها را مسدود کردند.


 
برچسب ها: لبنان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها