به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب : ۲۸۲۷۱۳

سرانجام علت خرابی "هابل" مشخص شد

سرانجام علت خرابی "هابل" مشخص شد
گروه علمی: ناسا بالاخره پس از گذشت بیش از یک ماه از توقف فعالیت تلسکوپ فضایی "هابل" دلیل از کار افتادن آن را شناسایی کرده است و تصمیم به انجام یک تغییر خطرناک گرفته است.به گزارش ایسنا، مهندسان ناسا علت وقوع اختلال رایانه‌ای را که باعث شده عملیات علمی تلسکوپ فضایی "هابل" متوقف شود، شناسایی کرد. این در حالی است که جهان آماده از دست دادن یکی از بزرگترین دستگاه‌های ساخته دست بشر در طول تاریخ است.اکنون مشخص شده است که "واحد کنترل قدرت"(PCU) این تلسکوپ فضایی دچار اشکال شده و موجب ایجاد اختلال در برق‌رسانی پایدار "هابل" شده است. اما اکنون ناسا قصد دارد یک سوئیچ خطرناک به رایانه پشتیبان انجام دهد.
 
با توجه به به‌روزرسانی ناسا، رایانه بار مفید "هابل" در واحد ابزار علمی فرمان‌پذیری و مدیریت داده آن قرار دارد که نقشی حیاتی برای آن دارد. نقش این واحد، کنترل، نظارت و هماهنگی کلیه ابزارهای علمی موجود در "هابل" است.هنگامی که رایانه بار مفید "هابل" در تاریخ 13 ژوئن از کار ایستاد، ابزارهای علمی آن بلافاصله وارد حالت ایمن شدند. هفته‌های بعد مهندسان ناسا به طور شبانه‌روزی بر روی جداسازی و شناسایی این مشکل کار کردند.

مهندسان ناسا می‌گویند به طور مشخص، سطح ولتاژ به زیر خط 5 ولت کاهش یافته که منجر به یک مدار محافظت ثانویه شده که به رایانه دستور داده تا همه کارهای خود را متوقف کند.در به‌روزرسانی ناسا آمده است: تجزیه و تحلیل تیم بررسی نشان می‌دهد که یا سطح ولتاژ از رگولاتور خارج از حد قابل قبول است که در نتیجه مدار محافظت ثانویه را قطع می‌کند، یا مدار محافظت ثانویه با گذشت زمان تخریب شده و در این حالت گیر کرده است.

خوش شانسی "هابل" این است که تیم مهندسان ناسا می‌تواند این تلسکوپ فضایی را به یک رایانه پشتیبان که دارای "PCU" مخصوص خود است، سوئیچ کند. این تیم قصد دارد فردا مراحل این سوئیچ و تعمیر را شروع کند، کاری که تا چند روز طول خواهد کشید.این عملیات با عملیات تعمیر دیگری که برای "واحد فرمان‌پذیری هابل" در سال  طی یک عملیات تعمیر با شاتل فضایی 2009 اتفاق افتاد، خیلی متفاوت نیست.

بدیهی است که دیگر این کار انجام نخواهد شد، چرا که از زمان بسته شدن برنامه شاتل فضایی، ناسا فاقد یک سیستم پرتابی است که بتواند مهندسان را برای انجام تعمیرات پیچیده روی تلسکوپ‌های فضایی در مکان مورد نظر قرار دهد.اگرچه کپسول "کرو دراگون" متعلق به شرکت "اسپیس‌ایکس" برای ارسال انسان به ایستگاه فضایی بین‌المللی بسیار مناسب است، اما مانند شاتل فضایی یک بازوی غول پیکر و محفظه بار ندارد.

تلسکوپ فضایی "هابل" در سال 1990 به فضا پرتاب شد و از آن زمان به عنوان یک نیروی تاریخی جهانی برای گسترش درک ما از جهان خدمت کرده است. بیش از 1.5 میلیون مشاهده از کیهان توسط این تلسکوپ انجام شده است و بیش از 18 هزار مقاله علمی بر ساسا تصاویر و داده‌های آن منتشر شده است.این رصدخانه فضایی علاوه بر نمایان کردن تحول مداوم کهکشان‌ها در طول تاریخ جهان هستی، در آشکار کردن شتاب گسترش کیهان نیز نقشی اساسی داشته است."هابل" همچنین در دوران جدید خود در اجرای اولین مطالعات جوی سیارات فراخورشیدی نقش داشته است.
برچسب ها: ناسا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها