به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۲۸۲۷۳۷

هشدار درباره تصفیه‌های خانگی در بحران آب

هشدار درباره تصفیه‌های خانگی در بحران آب
گروه جامعه: رئیس بخش آبیاری و زهکشی مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی با بیان اینکه سیستم تصفیه‌های خانگی، سیستم لجن فعال هستند گفت: باید به بهره برداری از تصفیه خانه‌ها توجه کرد و صنعت جدید تولید نکنیم و پساب‌ها را مصرف کنیم.
 
به گزارش ایسنا، دکتر بهمن یارقلی، عضو هیئت علمی دانشگاه  با بیان اینکه تکنولوژی‌های قدیمی برای حل بحران آب دیگر کارایی ندارد گفت: کمبود آب به حد بحران آب رسیده و اگر ادامه داشته باشد سرنوشت بدی را باید برای منابع طبیعی انتظار داشته باشیم؛ بنابراین مسئولان باید برنامه‌های کاربردی و عملیاتی ارائه دهند.
وی با اشاره به بالا بودن مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد: بر اساس نتیجه یک پروژه ملی که طی دو سال میزان مصرف آب کشاورزی در کشور را بررسی کرد، بین ۶۵ تا ۷۰ میلیارد متر مکعب، حدود ۷۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

وی ضمن اشاره به کم آبیاری محصولات کشاورزی در برخی زمین‌ها بیان کرد: سیستم‌های مدرن کشاورزی به ندرت مورد استفاده است و اگر روی بحثهای مدیریتی روش‌های سنتی کار کنیم، به بهره وری بیشتری خواهیم رسید.یارقلی در گفتگویی رادیویی با بیان اینکه آب مورد مصرف در صنعت زیر ۵۰۰ میلیون متر مکعب است اظهار کرد: صنعت باید بتواند با طراحی فرآیندهایی برای بهینه کردن مصرف و استفاده از پساب یک واحد در واحد دیگر، آب مورد نیاز خود را تأمین و اضافی آن را برای فضای سبز مجموعه خود استفاده کند.

وی ضمن اشاره به فراوانی فاضلاب‌های خانگی که باید بتوان از آنها استفاده کرد اذعان کرد: متخصصان محیط زیست معتقدند آب بازچرخانی باید به محیط زیست بازگردد و از آب بازچرخانی نباید به عنوان مصارف جدید استفاده کرد.عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی ضمن تأکید بر حفظ پایداری منابع آب و محیط زیست به عنوان خط قرمز اضافه کرد: تصفیه‌های کوچکی که به منازل فرستاده می‌شود، اصلاً مناسب نیست.

یارقلی گفت: تجارب بومی را باید شناسایی و از آن استفاده کرد اما چاره‌ای جز کنار گذاشتن روش‌های سنتی نداریم و باید به سمت کشت‌های متراکم و گلخانه‌ای برویم و بهره وری آب را با فناوریهای مختلف بالا برد.

به اعتقاد رئیس بخش آبیاری و زهکشی زمان را از دست دادیم و راهکارها شتابزده هستند و برای حل مشکل آب باید ارگانهای مختلف با کمک نخبگان جامعه همکاری داشته باشند و برنامه‌های زمان بندی شده در کنار آموزش و فناوری‌های جدید تبیین گردد و اگر سریعتر برنامه ریزی نشود بخش عمده‌ای از کشور، خالی از سکنه خواهد شد.
برچسب ها: بحران آب تصفیه آب
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها