به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۲۸۲۸۱۴

سندی از دخالت پوتین در انتخابات آمریكا

سندی از دخالت پوتین در انتخابات آمریكا
گروه بین الملل: درز یک سند محرمانه، بحث مداخله کرملین در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را زنده می‌کند. گاردین می‌نویسد پوتین به سه نهاد اطلاعاتی دستور داده بود برای پیروزی ترامپ تلاش کنند زیرا انتخاب او به سود سیاست‌های مسکو خواهد بود.
دونالد ترامپ و ریاست جمهوری آمریکا؟ این سوالی بود که اوایل سال ۲۰۱۶ خنده‌دار به نظر می‌رسید اما در ماه نوامبر به واقعیت تبدیل شد. یکی از کسانی که از این پیروزی خرسند شد، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود.
روزنامه گاردین چاپ لندن، با استناد به یک سند محرمانه کرملین گزارش داده که در سال ۲۰۱۶، پوتین در نشست شورای امنیت ملی روسیه شخصا دستور داد که عوامل اطلاعاتی روسیه عملیاتی گسترده برای کمک به راهیابی ترامپ به کاخ سفید انجام دهند.سندی که درز کرده، تلقی کرملین از شخصیت ترامپ را نیز آشکار می‌کند. دونالد ترامپ فردی "دمدمی، ناپایدار و فاقد تعادل" معرفی می‌شود که از عقده حقارت رنج می‌برد. گزارش کارشناسان به پوتین هم‌چنین با اتکا به بازدیدهای قبلی و غیررسمی ترامپ از روسیه، به آمادگی بالقوه ترامپ برای سازش با مسکو اشاره می‌کند.
گاردین می‌نویسد که در ژانویه  ۲۰۱۶ پوتین، وزیران عالی‌رتبه و مدیران ارشد سرویس‌های جاسوسی روسیه در جلسه یاد شده توافق کردند که روی کار آمدن ترامپ به تامین اهداف استراتژیک مسکو کمک خواهد کرد. پوتین با اتکاء به نظرات کارشناسان توصیه می‌کند که مسکو از همه روش‌های ممکن برای اطمینان از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده کند. پس از آن به سه آژانس اطلاعاتی روسیه دستور داده می‌شود تا راه‌های عملی برای ورود ترامپ به کاخ سفید را پیدا کنند. گفته می‌شود که دستورالعمل مربوطه امضای دست‌نویس پوتین را ذیل خود دارد.
گفته می‌شود که سرویس‌های اطلاعاتی غربی مدت‌هاست به این اسناد دسترسی دارند و به دقت در حال بررسی آنها هستند. کارشناسان مستقل نیز که گاردین این مدارک را به آنها نشان داده، اصالت اسناد را تصدیق کرده‌ و گفته‌اند که لحن و نحوه نگارش و فرمولبندی اسناد با تفکر امنیتی کرملین مطابقت دارد.
در این سند آمده که پیروزی دونالد ترامپ به تحقق"سناریوهای تئوریک سیاسی" کرملین کمک خواهد کرد؛ به این معنا که موفقیت جمهوریخواهان در آمریکا می‌تواند باعث "ناآرامی‌های اجتماعی" و در نهایت تضعیف رئیس جمهور شود. بر این اساس، پوتین خواهد توانست در گفت‌وگوهای دوجانبه، از موضع قدرت حرف بزند، جایگاه  کاخ سفید را تقلیل دهد و رویکردها و ابتکارهای مسکو در سیاست خارجی را به کرسی بنشاند.گاردین می‌نویسد راهکارهای مورد نظر کارشناسان روسی بلافاصله پس از امضای سند مربوطه به جریان عمل و اقدام افتاده‌اند.
سندی که به دست گاردین افتاده، اعضای شورای امنیت ملی روسیه را به "برخی وقایع" ارجاع داده که گویا در سفرهای پیشین ترامپ به این کشور روی داده‌اند. از این اعضا خواسته شده که برای آگاهی از جزییات، به بند پنج ضمیمه پنج گزارش مراجعه کنند. البته سند افشا شده فاقد این ضمیمه است و مضمون مورد نظر مشخص نیست.
موضوع دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا و تلاش مسکو برای پیروزی ترامپ، بحثی قدیمی است و روسیه همواره چنین چیزی را انکار کرده است.دیمتری پسکوف، سخنگوی کرملین در واکنش به سند افشا شده، دستورالعمل پوتین و نشست مربوطه را یک "داستان‌سرایی معرکه" خوانده است. البته هیچ شکی نیست که جلسه شورای امنیت ملی روسیه در ژانویه ۲۰۱۶ برگزار شده و عکس رسمی آن هم موجود است که پوتین را بالای میز در کنار نخست وزیر وقت و وزیر خارجه نشان می‌دهد.در طول زمام‌داری ترامپ و در حالی که مسکو هرگونه مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ را رد می‌کرد، تحقیقاتی قضایی برای پیگیری امر به سرپرستی قاضی رابرت مولر در جریان بود. در این پرونده برای چند تن از اعضای تیم تبلیغاتی و انتخاباتی ترامپ کیفرخواست صادر شد و تعدادی نیز از جمله مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ مقصر شناخته شدند.رئیس جمهور سابق آمریکا  گزارش گاردین و حمایت روسیه از انتخابش به ریاست جمهوری را "چندش‌آور" خوانده و گفته است که هیچکس به اندازه او در برخورد با روسیه سرسختی نداشت.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها