به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۲۸۲۸۴۷

چگونه می‌شود از گرمازدگی پیشگیری کرد؟

چگونه می‌شود از گرمازدگی پیشگیری کرد؟
گروه جامعه: بنا به تعریف کارشناسان "انجمن اورژانس و کمک‌های اولیه سنت جان امبیولنس" در انگلیس، گرمازدگی که نام دیگرش آفتاب‌زدگی است، هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن فرد تا میزانی خطرناک بالا می‌رود.به گزارش ایسنا، اگر فرد از گرما بی‌رمق شود ممکن است به گرمازدگی دچار شود.وقتی کسی مدت زیادی زیر آفتاب یا در دمای بالا بماند، بدنش آب زیادی از دست می دهد. در این وضعیت، تعریق متوقف می‌شود و این یعنی بدن دیگر نمی‌تواند خود را خنک کند. این حالت می‌تواند به بروز گرمازدگی منجر شود.
 
چنان که در وب‌سایت خدمات ملی سلامت انگلیس آمده است اگر کسی که از گرما بی‌رمق شده است بتواند خودش را ظرف ۳۰ دقیقه خنک کند، سلامتش در معرض خطر جدی قرار نمی‌گیرد اما اگر دچار گرمازدگی شد، باید با اورژانس تماس گرفت.

گرمازدگی چه علایمی دارد؟
علایم بی‌رمق شدن ناشی از گرما که خدمات ملی سلامت انگلیس برشمرده است، عبارت‌ از سردرد، سرگیجه، بی‌اشتهایی، حالت تهوع، تعریق زیاد، دل‌پیچه، افزایش ضربان قلب، دمای بدن ۳۸ درجه یا بالاتر و عطش شدید هستند.کودکان و بزرگسالانی که دچار بی‌رمقی از گرما می‌شوند علایمی مشابه دارند. اما کودکان ممکن است خواب‌آلود هم به نظر برسند.

اگر کسی که این نشانه‌ها در او بروز کرده ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکند، ممکن است این عارضه در ادامه به گرمازدگی منتهی شود.علایم گرمازدگی نیز عبارت‌ از نبودِ تعریق به‌رغم احساس گرمای شدید، دمای بدن ۴۰ درجه یا بالاتر، تنگی نفس، گیجی، احساس سکته، بیهوشی و بی‌واکنشی است.

چطور به فرد گرمازده کمک کنیم؟
خدمات ملی سلامت انگلیس توصیه می‌کند اگر متوجه شدید کسی از گرما بی‌رمق شده است، باید به محلی خنک برده شود.هر کاری می‌توانید بکنید تا دمای بدنش پایین بیاید، از جمله اینکه خاطرجمع شوید مقادیر زیادی آب بنوشد، با اسپری یا اسفنج پوستش را خنک کنید و او را در حالتی بخوابانید که پاهایش اندکی بالاتر از بدنش باشد.

اگر وضعیت فرد ظرف ۳۰ دقیقه بهبود پیدا نکرد و اطمینان دارید که دچار گرمازدگی شده است، با اورژانس تماس بگیرید و درخواست آمبولانس کنید.کارشناسان توصیه می‌کنند در مدتی که منتظرید آمبولانس برسد، سعی کنید با اسفنج خیس یا پیچیدن فرد لای ملافه‌های خیس خنک، دمای بدنش را پایین بیاورید. 

اگر به نظر رسید که دمای بدن فرد عادی شده است، آن‌وقت ملافه‌های خیس را با خشک عوض کنید.همچنین در مدتی که منتظر هستید کادر اورژانش از راه برسد، مدام تنفس، نبض و سطح هشیاری و واکنش فرد را بررسی کنید. اگر هر زمان سطح هشیاری و واکنش فرد پایین آمد، باید نفس‌هایش را چک کنید و خاطرجمع شوید راه تنفسش باز است.برای آگاهی بیشتر در مورد نحوه مراقبت از فردی که سطح هشیاری و واکنشش پایین آمده است، باید از قبل از روش های مراقبت های اولیه مطلع شوید.

چگونه می‌شود از گرمازدگی پیشگیری کرد؟
به توصیه کارشناسان با برخی اقدام‌ها می‌شود از بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی در دمای بالا پیشگیری کرد. 
این اقدام‌ها عبارت‌ از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی‌های خنک، دوش آب سرد، پوشیدن لباس‌های گشاد و آزاد و اجتناب از قرار گرفتن در آفتاب در ساعت‌های اوج تابش است.به نوشته روزنامه ایندیپندنت، خدمات ملی سلامت انگلیس همچنین توصیه می‌کند مراقب کسانی باشیم که بیشتر در معرض بی‌رمقی از گرما و گرمازدگی قرار دارند که کودکان، سالمندان و کسانی که بیماری‌های مزمن دارند بیشتر از این نظر آسیب پذیرند.
برچسب ها: گرمازدگي
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها