کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

عوارض ترسناک ابتلا به کووید در کودکان

آیا عوارض کرونا در کودکان ماندگار است؟

26 تير 1400 ساعت 10:59


گروه علمی: سندرم التهابی چند سیستمی (MIS-C)، یک بیماری التهابی در کودکان است که به عقیده پزشکان ممکن است از علائم کووید-۱۹ باشد. در برخی موارد، MIS-C می‌تواند منجر به مشکلات تهدیدکننده زندگی در قلب شود. بااین‌حال، محققان دانشگاه کلمبیا ایالات‌متحده گزارش کردند که مشکلات قلبی مرتبط با MIS-C در کودکان مبتلا طی چند ماه برطرف می‌شود. این پروژه شامل ۴۵ بیمار سندرم التهابی چند سیستمی بستری شده در بیمارستان با متوسط سن ‌۹ سال بود که اولین پروژه ارزیابی نتایج مربوط به قلب و سیستم ایمنی در کودکان مبتلا به این بیماری محسوب می‌شود.
 

کانوال ام. فاروقی، استادیار و متخصص اطفال کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا اظهار کرد: ما دریافتیم که ابتلا به کووید باعث ایجاد طیفی از بیماری‌ها در کودکان می‌شود. بیماری برخی از آنان بدون علامت یا خفیف است و تعداد کمی از کودکانی که به MIS-C مبتلا و به شدت بیمار می‌شوند، نیازمند پذیرش در ای سی یو هستند. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، بسیاری از موارد شدید قلب و ایمونولوژیک که در کودکان مبتلا به MIS-C مشاهده می‌شود به سرعت برطرف می‌شوند.

روشن است که MIS-C  بسیار نادر است. بااین‌حال، هنگامی که رخ دهد باعث التهاب گسترده در بدن می‌شود. در بیشتر موارد، کودکانی که به MIS-C مبتلا می‌شوند هیچ علائم کووید را تجربه نمی‌کنند بلکه علائم متعدد مرتبط با MIS-C مشاهده می‌شود که شامل ناهنجاری‌های قلبی، درد شکم، بثورات پوستی و در بعضی موارد فشار خون بسیار پایین است.

عوارض ترسناک ابتلا به کووید در کودکان
متخصصان اطفال در بیمارستان کودکان نیویورک-پروتستان مورگان استنلی برخی از اولین موارد  MIS-C  را در بهار سال ۲۰۲۰ ثبت کردند.دکتر فاروقی، متخصص قلب کودکان در بیمارستان نیویورک-پروتستان مورگان استنلی گفت: «این مورد هم چالش برانگیز بود و هم ترسناک زیرا نمی‌دانستیم که اوضاع این بیماران در درازمدت به‌خصوص از نظر ناهنجاری‌های قلبی و ایمنی که برجسته‌ترین موارد در آن زمان بودند، چگونه خواهد بود.»

نتایج این مطالعه نشان داد که بیشتر بیماران در شرایط بحرانی قرار دارند و پس از ورود به بیمارستان به مراقبت‌های ویژه نیاز داشتند. علاوه بر این، حدود ۸۰ درصد آنان نوعی اختلال عملکرد قلب را نشان می‌دهند و تقریبا نیمی از آنها اختلالات قلبی متوسط ‌یا شدید دارند. نمونه‌هایی از این ناهنجاری‌ها شامل اختلال در پمپاژ صحیح قلب، گشاد شدن شریان کرونر و نشت دریچه‌های قلب است.در همین حال، دو سوم با کاهش موقتی تعداد گلبول‌های سفید خون مواجه شدند. اکثریت قریب به اتفاق، افزایش زیادی در علائم التهابی داشتند و در بیش از نیمی از آنان علائم خاص قلبی افزایش یافت که با آسیب قلبی سازگار بود.

محققان برای درمان التهاب زیاد استروئید تجویز و بیشتر آنان ایمونوگلوبولین وریدی و تعدیل‌کننده سیستم ایمنی دریافت کردند. از هر سه نفر یک نفر به پشتیبانی از دستگاه تنفس احتیاج داشت. سرانجام، بیش از نیمی از گروه تحت درمان فشار خون پایین قرار گرفتند.دکتر فاروقی توضیح داد: این کودکان کاملا بیمار بودند و در بیمارستان ما استفاده از استروئیدها و سایر درمان‌های معمول برای درمان MIS-C آغاز شد، اکثر بیماران به سرعت پاسخ دادند و حدود پنج روز بعد مرخص شدند.

بازگشت به حالت عادی پس از ترک بیمارستان
ناهنجاری‌های ایمونولوژیک و نشانگرهای آسیب قلبی در بین این بیماران در عرض چند هفته پس از خروج کودکان از بیمارستان به حالت عادی بازگشت. با گذشت چهار ماه، تمام ناهنجاری‌های عروق کرونر و تقریبا تمام ناهنجاری‌های قلب از بین رفته بودند.

دکتر فاروقی ابراز کرد: این نتایج موجب اطمینان خاطر شد که نتایج قلبی و ایمنی‌شناختی ما مشابه نتایج گزارش شده مطالعه گذشته‌نگر اخیر در مورد کودکان مبتلا به MIS-C بستری‌شده در انگلستان است. با این وجود، با توجه به فقدان داده‌های طولانی‌مدت توصیه می‌کنیم کودکانی که بیش از حد اختلال عملکرد خفیف در سونوگرافی قلب دارند به مدت ۶ ماه MRI قلب انجام دهند و قبل از شرکت در رقابت‌های ورزشی به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنند.

امروزه موارد جدید MIS-C در مقایسه با اوج شیوع ویروس کرونا در سال گذشته وجود ندارد اما محققان می‌گویند برخی از بیماران جدید همچنان به درمان نیاز دارند.دکتر فاروقی به والدین توصیه می‌کند که در صورت شکایت فرزندان از علائم غیر عادی قلب مانند درد قفسه سینه یا تپش قلب توسط یک متخصص اطفال یا یک متخصص قلب ارزیابی شوند سپس می‌توان آنان را غربال کرد تا نیاز به آزمایش‌های بیشتر، بهتر ارزیابی شود.وی خاطرنشان کرد: گروه تحقیقاتی ما همچنان بر نتایج طولانی‌مدت این کودکان مبتلا به MIS-C و سایر موارد بالقوه طولانی‌مدت عفونت سارس-کوو-۲متمرکز است.


کد مطلب: 282850

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/282850/آیا-عوارض-کرونا-کودکان-ماندگار

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir