به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۰:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۲۸۲۸۵۲

ناسا سرانجام "هابل" را احیا کرد

ناسا سرانجام "هابل" را احیا کرد
گروه علمی: تلسکوپ فضایی هابل بار دیگر روشن شد. ناسا توانست با موفقیت رایانه‌ی پشتیبان این تلسکوپ را در روز ۱۶ ژوئیه پس از گذشت هفته‌ها خرابی، فعال کند و این تلسکوپ به زودی فعالیت خود را از سر می‌گیرد.به گزارش ایسنا، تلسکوپ فضایی هابل در روز ۱۳ ژوئن در پی بروز مشکلی در یکی از رایانه‌های داخلی متعلق به دهه ۱۹۸۰، خاموش شد. این رایانه تجهیزات علمی هابل را کنترل می‌کند. اکنون با گذشت بیش از یک ماه، ‌ ناسا موفق به فعال‌سازی سخت‌افزار پشتیبان شده و توانسته این تلسکوپ را روشن کند.
 
تیم هابل معتقدند مشکل پیش آمده در سیستم این تلسکوپ  ناشی از بروز اشکال در "واحد کنترل قدرت"(PCU) بوده است.طبق بیانیه‌ی ناسا، اکنون که هابل دوباره فعال شده است، تیم هابل با دقت آن را تحت نظر دارند تا مطمئن شوند همه‌ی سیستم‌ها به درستی کار می‌کنند.توماس زوربوچن، (Thomas Zurbuchen) معاون علمی ناسا، در توییتی نوشت: با فرض ادامه این روند، هابل اواخر این هفته بر روی حالت "علمی" خواهد رفت. مشتاقانه منتظر اولین تصویر آن پس از این رخداد هستم.

علاوه بر "واحد کنترل قدرت"(PCU) سیستم پشتیبان سایر سخت‌افزارها نیز فعال شده است.طبق بیانیه ناسا، تیم هابل پس از آن که با دقت سیستم پشتیبان را فعال کردند، رایانه هابل را روشن کرده و آن را به حالت "عملیات عادی" بازگرداندند.به گفته‌ی ناسا، فعال‌سازی تمامی تجهیزات علمی بیش از یک روز طول خواهد کشید زیرا تیم هابل می‌خواهند مطمئن شوند که این تجهیزات در دمای پایدار قرار دارند و می‌توانند بدون مشکل کار کنند. پس از آن که هابل از حالت "ایمن" خارج شود، آن را کالیبره خواهند کرد و این تلسکوپ فعالیت علمی خود را از سر می‌گیرد.
این اولین باری نیست که هابل دچار مشکل شده است اما این تلسکوپ که در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد از سال ۲۰۰۹ تاکنون مورد تعمیر و سرویس‌دهی قرار نگرفته است.

البته با توجه به سن زیاد "هابل" و اینکه تاکنون هم بسیار بیشتر از عمر برنامه‌ریزی شده خود فعالیت کرده، لازم به یادآوری است که ناسا قبلاً برنامه‌ریزی کرده بود تا این تلسکوپ فضایی را کنار بگذارد و با تلسکوپ فضایی جدید "جیمز وب" که قرار است اواخر امسال پرتاب شود، به رصد جهان هستی ادامه دهد. تلسکوپ فضایی "جیمز وب" با وجود سال‌ها تأخیر در پرتاب، به عنوان جانشین "هابل" شناخته می‌شود. این تلسکوپ پس از پرتاب بسیار دور از زمین مستقر خواهد شد و این بدان معناست که تعمیر و ارتباط با آن نیازمند منابع و ابزار لجستیکی بسیار بیشتری است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها