به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۲۸۲۸۵۴

هشدار نسبت به وضعیت واردات برنج

هشدار نسبت به وضعیت واردات برنج
گروه اقتصادی: در تازه‌ترین مکاتبه گمرک ایران با وزارت صمت، وضعیت واردات برنج و ذخایر آن با توجه به اعمال ممنوعیت فصلی واردات و بلاتکلیفی کشتی‌های حامل برنج برای ورود به ایران مورد تاکید قرار گرفته و خواستار بازنگری در تاریخ ممنوعیت فصلی واردات این کالا جهت جلوگیری از کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی شده است.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر معاون فنی گمرک ایران اعلام کرد که چند کشتی، برنج را به مقصد ایران بارگیری یا در حال بارگیری هستند اما مساله اینجاست که زمانی به بنادر می‌رسند که ممنوعیت فصلی واردات برنج آغاز شده است و دیگر امکان ترخیص نخواهند داشت.

ممنوعیت از ابتدای مرداد شروع می‌شود
این در حالی است که ممنوعیت فصلی از ابتدای مردادماه تا پایان آبان‌ماه اعمال خواهد شد و طبق اعلام وزارت صمت، تنها برنج‌هایی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای قبض انبار و اعلامیه ورود و همچنین ثبت سفارش باشند امکان اظهار و ترخیص دارند و خارج از آن به بعد از ممنوعیت می رسد.اما ظاهرا وضعیت ذخایر برنج و اهمیت واردات آن به صورتی بوده که ارونقی – معاون فنی گمرک ایران – امروز(شنبه) طی مکاتبه‌ای با قبادی – معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در این رابطه هشدار داده است.

 کاهش ۶۹ درصدی واردات برنج
آنچه درباره جریان واردات برنج در سال جاری در این مکاتبه اعلام شده، نشان می‌دهد که از ابتدای فروردین‌ماه تا ۱۵ تیرماه فقط ۸۶.۳ هزار تن به ارزش ۷۸.۱ میلیون دلار برنج وارد و از گمرک ترخیص شده است. در حالی که در مدت مشابه سال قبل میزان برنج چندین برابر بوده است؛ به طوری که ۲۲۷.۶ هزار تن به ارزش ۲۴۹.۱ میلیون دلار وارد کشور شده بود.براین اساس واردات برنج در سال جاری از نظر وزنی ۶۹ درصد و ارزش نیز به همین میزان کاهش داشته است.

موجودی فقط ۳۷ هزار تن
از سوی دیگر میزان برنج وارداتی موجود در گمرک و بنادر به حدود ۳۷.۱ هزار تن می‌رسد و صرفا یک شناور حاوی ۱۵.۱ تن برنج وارداتی در حال تخلیه این کالا در بندر چابهار بوده و از ۲۶ فروند کشتی منتظر در لنگرگاه هیچ کدام حاوی برنج نیست.

معاون فنی گمرک به معاون همچنین بارگیری هشت تا ۱۰ فروند کشتی برنج از کشورهای مختلف جهت حمل به ایران را نیز موزد اشاره قرار داده و گفته که با توجه به تصمیم اتخاذ شده و ابلاغی به گمرک ایران مبنی بر این‌که صرفا آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و قبض انبار بوده مشروط به این‌که دارای ثبت سفارش باشند امکان ترخیص دارند، در نتیجه صاحبان کالا به دلیل تاریخ رسیدن کشتی‌های بارگیری شده بعد از تاریخ ممنوعیت فصلی که عدم امکان ترخیص برنج‌های حمل شده و رسوب این کالا در گمرک را به همراه خواهد داشت، از ارسال محموله‌های خریداری شده امتناع کرده‌اند.

ارونقی تاکید کرده که با توجه به شرایط موجود و خشکسالی سال جاری به نظر می‌رسد که جهت جلوگیری از هرگونه تبعات کمبود برنج یا افزایش قیمت آن در ماه‌های آتی، تصمیم ابلاغ شده نیاز به بررسی مجدد و بازنگری فوری خواهد داشت.به گزارش ایسنا، براساس مندرجات ذیل یادداشت های کتاب مقررات صادرات و واردات، هرسال جهت حمایت از محصول داخل، از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه، ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال و بعد از چهار ماه لغو می‌شود، در این فاصله  ترخیص آن از گمرک ممنوع است.

این در حالی است که برای امسال با توجه به شرایط خشکسالی و محصول داخلی، از مدتی پیش انجمن واردکنندگان برنج درخواست لغو ممنوعیت واردات را مطرح کرد و حتی در ستاد تنظیم بازار نیز به منظور تامین امنیت غذایی این موضوع مورد بررسی رار گرفت که در مقرر شد اعمال ممنوعیت از ابتدای مرداد ماه در دستور کار قرار گیرد ولی طبق شرایط تعیین شده، امکان واردات نیز وجود داشته باشد.
برچسب ها: برنج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها