به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۲۸۲۸۶۹

انتقال آب؛ چالش بزرگ ۴.۸ میلیون نفر خوزستانی

انتقال آب؛ چالش بزرگ ۴.۸ میلیون نفر خوزستانی
گروه اقتصادی: عضو هیات نمایندگان خوزستان گفت: استان مرزنشین خوزستان در دوران دفاع مقدس به یک ویرانه تبدیل شده بود، اکنون نیاز است که بطور ویژه دیده شده و سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا مشکلات رفع شود نه اینکه عده‌ای در تهران در مورد آب استان تصمیم بگیرند و آن را انتقال دهند.

عبدالله ایزدپناه درباره اوضاع آب خوزستان اظهار داشت: سال‌های متمادی است که در استانی که به خاطر منابع فراوان آب نباید مشکلی به لحاظ آبی نداشته باشد، تنش و بحران آبی را شاهدیم، متاسفانه اکنون در همه حوزه‌های آب از جمله شرب، کشاورزی و دامداری با تنش مواجهیم و  امسال نسبت به سال‌های قبل تنش بالا رفته که دلایل مختلفی هم مطرح است که از جمله آن خشکسالی و کاهش بی‌سابقه بارندگی است، ضمن اینکه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به استان‌های دیگر نیز مزید بر علت شده است. 

وی مشکل عمده آب در استان خوزستان را موضوع انتقال آب دانست و افزود: آورده آب سدهای خوزستان کم شده و انتقال آب نیز سبب شده که تاثیر بسزایی در تامین حقابه مورد نیاز استان در بخش شرب، کشاورزی، همچنین محیط زیست و تالاب‌ها داشته است. 

عضو هیات نمایندگان خوزستان تصریح کرد: اگر وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند با مشکلات زیست‌محیطی بالایی مواجه می‌شویم، امروز دام‌های سنگین مثل گاومیش در خطر نابودی هستند و بسیاری هم از بین رفته‌اند و خطر بازگشت ریزگردها هم بسیار جدی است، اگر چاره‌ای اندیشیده نشود مشکلات بیشتر می‌شود. 

وی یادآور شد: در روزهای گذشته تلاش‌هایی برای رفع مشکل صورت گرفت و رهاسازی آب از سدها هم انجام شد اما کافی نیست، هیاتی از طرف قوه‌قضائیه و دولت از تهران به خوزستان اعزام شدند و مشکلات از سوی مسئولین محلی و نمایندگان بیان شد که فردا در دولت مطرح می‌شود تا راهکار پیدا شود. 

ایزدپناه خاطرنشان کرد: ما روز گذشته مصوبات خوبی داشتیم و امیدواریم در دولت در بحث رهاسازی آب،  جبران خسارت کشاورزان و دامداران و همچنین اعطای نقدینگی بابت رفع مشسکل آب شرب به نتیجه برسیم. وی با بیان اینکه اکنون مردم در بسیاری نقاط برای تامین آب شرب خیلی نقاط مشکل دارند، افزود: برای رفع این معضل باید بصورت سریع و ویژه با تانکر آبرسانی شود که نیاز به اعتبار دارد. در میان‌مدت موضوع حفر چاه و استفاده از آب سدها مطرح شد و وعده داده شد که مصوبات جلسه ستاد بحران استان در دولت مصوب شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با بیان اینکه اگر مصوبات ستاد بحران استان سریع عملیاتی شود مرهمی بر زخم مردم است، تاکید کرد: انتظار این است فی‌الفور اقدام عملی صورت گیرد که مردم اثرات آن را در جبران صدمات وارد شده ببینند.وی گفت: مردم خوزستان عاشق نظام و کشور هستند، اما بطور منطقی و قانونی اعتراض خود را به گوش مسئولین رساندند.

ایزدپناه بیان داشت: نگرانی جدی مردم این است که مخالف انتقال آب هستند، بخش زیادی از آب سرشاخه‌های کارون انتقال داده شد و توجه نمی‌شود که خوزستان یکی از حساسترین نقاط کشور است، با 4.8 میلیون نفر  بعد از تهران بزرگترین استان کشور به لحاظ جمعیتی است، این استان مرزنشین در دوران دفاع مقدس به یک ویرانه تبدیل شده بود اکنون نیاز است که بطور ویژه دیده شده و سرمایه‌گذاری صورت گیرد تا مشکلات رفع شود نه اینکه عده‌ای در تهران در مورد آب استان تصمیم بگیرند و آن را انتقال دهند. 

وی یادآور شد: ما مخالف تامین آب شرب برای هیچ نقطه‌ای از کشور نیستیم، تامین آب شرب در اولویت است، ولی اینکه آب از سرشاخه‌های منابع استانی که خود چالش شرب دارد برای کشاورزی و صنعت دیگر استان‌ها منتقل شود محل سوال است. چرا باید خوزستان در بی‌آبی دچار بحران شود و آب غیر شرب برای سایر استان‌ها از این استان تامین شود؟ 

این نماینده مجلس به پروژه بهشت‌آباد اشاره و اظهار داشت: مردم منطقه نسبت به انتقال آب از تونل بهشت‌آباد حساس هستند، اکنون طبق مطالعات انجام‌شده و پاسخ منفی محیط‌زیست پروژه فعلا منتفی است و ما آن را به فال نیک می‌گیریم اما تقاضا داریم این انتقال آب برای همیشه منتفی شود تا دغدغه و نگرانی مردم برطرف شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: خوزستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها