به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۲۸۲۸۸۹

گرانی جدید در راه بازار موبایل

گرانی جدید در راه بازار موبایل
گروه اقتصادی: طی چند سال اخیر شرکت شیائومی با عرضه موبایل برای رده‌های مختلف بخشی از بازار موبایل ایران را به دست گرفته و ۲۶ درصد این بازار در دست این شرکت است. با این حال در نامه‌ای به شرکت‌های وارد کننده موبایل‌های شیائومی و برخی از برندهای دیگر اعلام شده که واردات برخی از مدل‌ها ممنوع است.

موضوع ممنوعیت واردات چیست؟
رضا دیهیمی، نائب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت می‌گوید که این موضوع هنوز در حد نامه‌ای است که وزارت مخابرات رادیویی ارسال کرده. براساس این نامه ترخیص این کالاها فعلا ممنوع است، اما در تلاش هستیم که این مشکل حل شود.در نامه‌‌ای که برای واردکنندگان ارسال شده آمده علت ممنوعیت واردات این موبایل‌ها عدم مسیریابی صحیح سرشماره‌های اضطراری عنوان شده است.اما نائب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید که این مسئله مشکل خاصی نیست. در واقع تماس‌های اضطراری ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۱۵ با شماره‌ی خاصی انجام می‌شود.

مردم موبایل بخرند یا نه؟
دیهیمی به مردم توصیه می‌کند که برای خرید موبایل عجله نکنند و موضوع ممنوعیت واردات را ملاک قرار ندهند. او می‌گوید: مردم این طور فکر نکنند که این کالا تمام می‌شود و دیگر وارد نمی‌شود، در واقع مردم به بازار فشار وارد نکنند.او همچنین از تاثیر فوری این خبر بر بازار فروش موبایل می‌گوید. به گفته او، در حالی که در هفته گذشته شرکت‌ها قیمت موبایل را زیاد نکرده‌اند اما از زمانی که این خبر اعلام شده گروهی از فروشندگان برخی از برندها را با قیمتی بالاتری می‌فروشند.طبق اظهارات نائب رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و تبلت، مردم قبل از خرید موبایل قیمت را در سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت از مصرف‌کننده ببینند.

تاثیر این ممنوعیت در بازار موبایل چیست؟
دیهیمی دباره تاثیر این موضوع بر بازار موبایل ایران می‌گوید: تصمیم به ممنوعیت واردات برخی از موبایل‌ها باعث می‌شود که برای برند خاصی انحصار ایجاد شود. همچنین سطح قیمت‌ها را بالا می‌برد. بنابراین این اتفاق در نهایت هم به ضرر واردکنندگان و هم به ضرر مصرف‌کنندگان است.به گفته او انجمن واردکنندگان موبایل در حال مکاتبه برای لغو این ممنوعیت واردات است و نتیجه آن در چند روز آینده مشخص می‌شود.

کدام موبایل‌ها وارد نمی‌شود؟
از این پس واردات مدل‌های REDMINOTE10، REDMI9C ،REDMI9AT، POCOX3 و REDMINOTE9 PRO از برند شیائومی ممنوع است.این ممنوعیت برای برخی از مدل‌های برند وان‌پلاس، اینفینیکس و نوکیا نیز وجود دارد.

کدام موبایل‌ها جایگزین می‌شود؟
با توجه به وضعیت اقتصاد و قیمت بالای برند‌های سامسونگ و اپل، در مقابل به صرفه بودن قیمت موبایل‌های شیائومی باعث شده که خریداران به سمت خرید این برند بروند. اما اگر این ممنوعیت ایجاد شوند خریداران به سمت مدل‌های جایگزین می‌روند.مدل‌های POCOX3 و REDMINOTE10 و REDMINOTE9 PRO از برند شیائومی حدود شش میلیون تومان و مدل‌های REDMI9AT و REDMI9C حدود سه میلیون تومان قیمت دارد که واردات آن ممنوع است.احتمالا موبایل‌های برند هوآوی و برخی از مدل‌های برند سامسونگ جایگزین این موبایل‌‌ها شوند. هر چند این ممنوعیت قیمت موبایل‌های هم‌رده را در برند‌های دیگر بالا می‌برد.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: قیمت موبایل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها