کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جهان با توفان بحران‌های بشری روبروست

26 تير 1400 ساعت 17:15


گروه بین الملل: دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که "توفان بحران‌های بشری" در سراسر جهان باعث شده تا غیرنظامیان بیشماری بیشترین بها را در مناطق درگیر بپردازند و موجی از حملات بیرحمانه نیز علیه نیروهای امدادی و پزشکی صورت بگیرد.
 آنتونیو گوترش، گفت، نیازهای بشردوستانه از توانایی و ظرفیت سازمان ملل و نهادهای کمک رسان ‌آن سبقت گرفته و پاندمی کرونا نیز مزید بر علت شده است.
وی همچنین گفت: ما در میان آب‌های ناشناخته هستیم. مقیاس زیاد نیازهای بشردوستانه هرگز تا پیش از این به این حد زیاد و بزرگ نبوده است. سازمان ملل و شرکای ما به دنبال کمک به ۱۶۰ میلیون نفر در سال جاری میلادی هستند که بالاترین آمار تاکنون است.دبیرکل سازمان ملل همچنین به منطقه تیگرای اتیوپی، افغانستان، یمن و سوریه به عنوان نمونه‌هایی از خشونت‌های خونبار در بحران‌های بشری اشاره کرد و درباره تیگرای گفت: سازمان ملل  گزارش‌هایی معتبر مربوط به ماه‌های گذشته دارد که شامل اعدام غیرنظامیان، دستگیری‌ها و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت‌های جنسی علیه کودکان و جابجایی اجباری در مقیاسی بزرگ می‌شود.
وی درباره افغانستان نیز گفت: در این کشور حملات وحشیانه باعث کشته شدن دست کم ۲۴ غیرنظامی از جمله مرگ پنج امدادگر درمانی در جریان تنها یک هفته در ژوئن شده است. تلفات غیرنظامیان در نیمه نخست سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد افزایش یافته و افزایش آن برای زنان ۳۷ درصد است.دبیرکل سازمان ملل همچنین درباره اوضاع یمن نیز گفت، دستکم پنج غیرنظامی هر روز به صورت میانگین در این کشور کشته می‌شوند، ۲۰ میلیون نفر به کمک‌های بشری به شدت نیاز دارند و پنج میلیون نفر دیگر هم به صورت دوفاکتو با قطحی روبرو هستند. در حمله اخیر به یکی از بزرگترین بیمارستان‌های شمال سوریه که در آن ۱۹ غیرنظامی از جمله سه کودک کشته شدند، گزارش شد یک موشک به اتاق اورژانس و دیگری به یک اتاق زایمان اصابت کرد.
گوترش همچنین به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد تا اقدامات فوری و قاطعی را برای حمایت از قطعنامه‌هایش درباره حفاظت از غیرنظامیان، امدادگران و نیروهای کمک رسان و همچنین بیمارستان‌ها، مدارس، تاسیسات آب و سایر مکان‌های وابسته به کمک‌های بشردوستانه در نظر بگیرد. در سراسر جهان رویدادهای امنیتی چون تیراندازی‌ها، حملات تهاجمی، خشونت‌های جنسی و آدم ربایی‌ها بر فعالیت‌های سازمان‌های بشردوستانه تاثیر گذاشته و حملات از ۲۰۰۱، ده برابر شده است.
وی ادامه داد، در تیگرای ۱۲ نیروی امدادی از زمان آغاز درگیری‌ها در نوامبر ۲۰۲۰ کشته شده و بسیاری دیگر هم تهدید شده، مورد آزار قرار گرفته و بازداشت شده‌اند. تا اینجای سال جاری میلادی هم سازمان بهداشت جهانی ۵۶۸ مورد رویدادی را که بر تحویل دادن مراقبت‌های بهداشتی در ۱۴ منطقه درگیر اثر گذاشته، ثبت کرده‌اند که شامل تیراندازی‌ها،‌ شلیک خمپاره، تهدیدها، جابجایی تجهیزات و نظامی شدن تاسیسان درمانی و پزشکی می‌شود که به کشته شدن ۱۱۴ نیروی امدادی و بیمار منجر شده است.
دبیرکل سازمان ملل همچنین گفته که تامین و ارائه کمک‌ها به مردم نیازمند با مشکلات زیادی روبرو شده و علت آن را محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت‌ها یا گروه‌های درگیر نبرد اعلام کرده است.وی همچنین به دولت‌ها تاکید کرد تا به جای مسدود کردن راه‌های مواصلاتی و کمک رسانی نیروهای امدادی، از آنها حمایت کنند و مطمئن شوند که عملیات مقابله با تروریسم عامل تضعیف کننده عملیات بشردوستانه نمی‌شود.وی همچنین خواستار اقدامات فوری برای رعایت بیشتر به قانون بین‌المللی بشردوستانه شامل آموزش نظامیان و ارتشی‌ها، مسئول دانستن عاملان حملات به امدادگران و تضمین این مساله شد که دولت‌ها از توانایی‌ها و ظرفیت‌های سازمان‌های کمک رسان برای همکاری با تمامی طرف‌های درگیر در نبرد بهره می‌برند.
دبیرکل سازمان ملل همچنین به شورای امنیت گفت تا از نفوذش برای مطمئن شدن از این مساله استفاده کند که حملات علیه مدارس و بیمارستان‌ها بلافاصله متوقف شود و این تاسیسات و پرسنلش تحت حفاظت باشند.رابرت ماردینی، دبیرکل کمیته بین المللی صلیب سرخ نیز با اشاره به نگرانی‌های گوترش درباره افزایش شکاف بین نیازهای بشری و توانایی پاسخگویی، گفت: علت این مساله بحران‌های پیچیده و درگیری‌های مسلحانه، پیامدهای تغییرات جوی و افزایش بحران کرونا در بسیاری از مناطق از افغانستان تا تیگرای است. بودجه‌های کمک‌های بشردوستانه به شدت در معرض فشار قرار دارند و ما با این معضلات وحشتناک روبرو هستیم تا بتوانیم اولویت‌هایی را ایجاد کنیم و از پس نیازها برآییم.
 وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل که بر حفاظت از غیرنظامیان و حفظ فضای بشردوستانه تمرکز دارد، گفت: نیروهای امدادی و بشردوستانه باید بتوانند با آنهایی که نیاز دارند، در ارتباط باشند و مردم و جوامع در مناطق درگیر هم باید بتوانند در مسیری ایمن و شرافتمندانه به کمک‌ها دسترسی داشته باشند. وقتی هیچ فضای بشردوستانه‌ای نباشد، فقدان حفاظت و کمک برای آنهایی که نیاز بیشتری دارند نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد و نیروهای امدادرسان و کمک رسان با مشکلات و خطرات زیادی روبرو می‌شوند.
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امینت و ریاست این نشست را برعهده دارد، نیز کاهش فضای کمک‌های بشردوستانه را به شدت نگران کننده دانست و گفت: شورای امنیت باید آگاهی را افزایش دهد وبر اصول قانون بشردوستانه تاکید کند از جمله برای نیروهای مسلح و گروه‌های درگیر در میدان نبرد.

 


کد مطلب: 282946

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/282946/جهان-توفان-بحران-های-بشری-روبروست

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir