به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۶ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۲۸۲۹۵۶

اعترافات متهم به قتل تحلیلگر عراقی در تلویزیون

گروه بین‌الملل: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، اعلام کرد که عامل ترور هشام الهاشمی، نویسنده و تحلیل‌گر سیاسی این کشور بازداشت شد. تلویزیون دولتی نیز ساعاتی پس از بیانیه مصطفی کاظمی، اعترافات متهم به قتل این تحلیلگر عراقی را پخش کرد.
هشام الهاشمی، از سرشناس‌ترین تحلیل‌گران و کارشناسان گروه‌های شبه‌نظامی و پیکارجو در عراق، تیرماه سال گذشته پس از پایان یک مصاحبه تلویزیونی در بغداد هدف حمله «دو فرد موتورسوار» قرار گرفت، و با شلیک گلوله کشته شد. کاظمی در توییتی گفته است که به قول خود برای بازداشت عاملان ترور هشام الهاشمی وفا کرده است. به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی عراق جمعه اعترافات یک مامور پلیس را درباره چگونگی ترور الهاشمی پخش کرد. این فرد که لباس زندان بر تن داشت در ویدئویی که از تلویزیون العراقیه پخش شد گفت که ستوان احمد الکنانی نام دارد و از افسران پلیسی بوده است که با وزارت کشور عراق همکاری می‌کرده است.
احمد الکنانی در این اعترافات چگونگی برنامه‌ریزی و انجام ترور این تحلیلگر و کارشناس را به همراه چهار نفر دیگر بیان کرده و گفت که هشام الهاشمی را به ضرب چهار گلوله کلت خود کشته است. این چهار همدست احمد الکنانی متواری هستند. دولت عراق هم در بیانیه‌ای اعلام کرده است این افراد وابسته به یک گروه «خارج از قانون» بودند. این بیانیه توضیح بیشتری در خصوص این گروه ارائه نکرده است.
هشام الهاشمی، مشاور دولت عراق و عضو یک اندیشکده مشورتی در بغداد، و ناظر بر گروه‌هایی مانند «حکومت اسلامی»، القاعده، و دیگر شبه‌نظامیان و گروه‌های مسلح بود. آن‌طور که خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید او در سال‌های گذشته به کارشناس زبده‌ حلقه داخلی داعش تبدیل شده بود و حتی در بازه‌ای از زمان به ائتلاف به رهبری آمریکا نیز در این مورد مشورت می‌داد؛ با پایان یافتن نبردها علیه حکومت اسلامی در عراق، او به‌طور قابل‌توجهی بر گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران تمرکز کرده بود. هشام الهاشمی در واپسین توئیت‌های خود از تفرقه و دودستگی و فزونی‌گرفتن فساد در عرصه سیاسی کشورش عمیقا ابراز تاسف کرده بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها