به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب : ۲۸۳۰۶۷

مردم ایران حالا حالاها باید فشارها را تحمل کنند

مردم ایران حالا حالاها باید فشارها را تحمل کنند
گروه سیاسی: براساس گزارش‌ها، مذاکرات وین تا روی کار آمدن دولت رئیسی تعلیق شده است. اخیرا نیز حسن روحانی رئیس جمهور گفته بود که فرصت توافق را از دولت وی گرفته‌اند.
در جریان اصولگرا نیز بسیاری از اینکه برجام اجرا نشده خوشحال هستند. علم الهدی، امام جمعه مشهد اخیرا گفته برجام عامل بدبختی مردم ایران بوده و مجلس شر آن را کند.
همچنین محمدجواد لاریجانی در اظهاراتی گفته است که دندان لق برجام را باید کند.از سوی دیگر خبرگزاری اصولگرای تسنیم در گزارشی با عنوان "عملیات رسانه‌ای غربگرایان برای فریب مردم درباره مذاکرات وین درباره برجام"ْ، نوشته است:‌ جریان غربگرا به‌کمک اندیشکده‌های خارجی سعی در وارونه جلوه‌دادن دلایل عدم‌حصول توافق برای بازگشت به برجام دارند و به‌دنبال پایه‌گذاری مذاکرات فراتر از برجام هستند.
این خبرگزاری افزوده است:‌ حداقلی‌ترین هدف دولت ایران از شروع مذاکرات احیای برجام، بازگشت به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام بود.  دستاورد خود برجام به‌اذعان مقامات دولت، «تقریباً هیچ» بود، حال تکلیف برجام تضعیف‌شده کاملاً معلوم است و قطعاً دستاوردی برای ایران نخواهد داشت و صرفاً یک فریب برای شروع مذاکرات برای برجام‌های بعدی در حوزه‌های دیگر خواهد بود.این رسانه اصولگرا در ادامه مخالفت خود با برجام و رفع تحریم‌ها نوشته است:‌ دلیل اصلی عدم حصول توافق برای بازگشت به برجامی که خود «خسارت محض» بود، زیاده‌خواهی‌های آمریکا است. یکی از این زیاده‌خواهی‌ها مطرح کردن مذاکره بر سر موضوعات غیرهسته‌ای به‌عنوان شرط بازگشت به برجام است. لذا نباید فریبِ بازی رسانه‌ای مسببین وضعیت فعلی کشور را خورد و به‌دنبال رفع تحریم‌ها ازطریق مذاکره رفت؛ بلکه باید در بلندمدت به‌دنبال خنثی‌سازی تحریم‌ها بود. در کوتاه‌مدت نیز سیاست‌های اقتصادی کشور باید با فرض ادامه‌دار بودن تحریم‌های آمریکا طراحی شوند.حال با توجه به مخالفت‌های جریان اصولگرا با برجام و رفع تحریم‌ها از طریق مذاکره، به نظر می‌رسد که مردم ایران در دوران دولت رئیسی و یکه‌تازی اصولگرایان بر نهادهای قدرت و مدیریت کشور، باید با فشارهای سنگین تحریم زندگی کنند.
در همین حال مرکز افکارسنجی ایران (ایسپا) در آخرین نظرسنجی خود از شهروندان پرسیده «به نظر شما در دوره آقای رئیسی تحریم‌ها چه وضعی پیدا خواهند کرد؟»؛ براساس یافته‌های این نظرسنجی، ۳۱.۴ درصد از پاسخگویان گفته‌اند تحریم‌ها در دوره رئیسی به همین شکل موجود ادامه پیدا خواهد کرد. ۳۱.۵ درصد معتقد بودند تحریم‌ها کمتر خواهد شد و ۲۰.۴ درصد بیان کرده‌اند تحریم‌ها در دوره رئیسی بیشتر خواهد شد. ۱۶.۷ درصد از افراد به این سوال پاسخ نداده‌اند.
براساس تحلیل نتایج این نظرسنجی، زنان ببیشتر از مردان، افراد ۵۰ سال و بالاتر بیشتر از دیگر گروه‌های سنی، افراد غیر دانشگاهی بیشتر از افراد دانشگاهی گفته‌اند با آمدن ابراهیم رئیسی تحریم‌ها کمتر خواهد شد. دیدگاه مردم درخصوص وضعیت تحریم‌ها در دوره رئیسی برحسب سرانه هزینه ماهیانه فرد در خانوار تفاوت معناداری ندارد.
ایسپا نظرسنجی را در روز‌های ۱۶ تا ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ در مقیاس ملی و با شیوه گردآوری تلفنی اطلاعات اجرا کرده است. جامعه آماری این نظرسنجی شهروندان ۱۸ سال به بالای ساکن در مناطق شهری و روستایی کل کشور و تعداد نمونه آن ۱۵۸۵ نفر بوده است.

 
برچسب ها: مذاکرات وین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها