به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۲۸۳۰۷۵

ویروس کرونا فعالیت خیاطان را نصف کرد

ویروس کرونا فعالیت خیاطان را نصف کرد
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه تهران با انتقاد از اعمال محدودیت‌های بدون حمایت در موج جدید کرونا، گفت: با شیوع ویروس کرونا وضعیت سفارشی دوزان بسیار بد است و خیلی از آنها هم بیکار شده‌اند و سری دوزان هم که شاید وضع بهتری داشته باشند راندمان کارشان ۵۰ درصد افت داشته است.
 
حبیب طهماسبی نیک  از لطمه شدید خیاطان از شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: کار خیاطان تقریباً نیمه تعطیل شده است. چراکه مردم به فکر سلامتی خود هستند و کمتر به بازار مراجعه می‌کنند و از طرف دیگر به دلیل مشکلات معیشتی اولویت نیازهای اولیه اعم از خوراکی و بخش سلامت است.  وی با اشاره به فعالیت ۴۰۰۰ عضو در اتحادیه خیاطان تهران، تصریح کرد: در این شرایط وضعیت سفارشی دوزان بسیار بدتر است و حتی می‌توان گفت حداکثر با ۲۵ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و خیلی از آنها هم بیکار شده‌اند. سری دوزان هم که شاید وضع بهتری داشته باشند راندمان کارشان ۵۰ درصد افت داشته است.  

رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه با اشاره به محدودیت‌های فعلی اصناف به دلیل موج پنجم کرونا گفت: دولت از اصناف توقع دارد واحدهای خود را تعطیل کنند، اما به ازای روزهای تعطیل هم از آنها مالیات می گیرند و بیمه‌های اجتماعی، دارایی و سایر بخش‌ها هیچ کمکی به مردم نمی‌کنند. به عبارت دیگر دولت سر موقع هزینه ها را دریافت می کند، اما نه خدمات را به موقع ارائه می‌کند و نه کوچکترین حمایتی از مشاغل آسیب‌دیده کرده است.  

مزون‌های زیرزمینی که پول کلان می‌گیرند
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره فعالیت مزون‌ها، اظهار کرد: اگر واحدی در تابلوی خود از نام مزون استفاده کرده باشد مشکلی نیست. چرا که هر واحد دارای پروانه می‌تواند هر نامی از جمله خیاطی یا مزون برای خود استفاده کند. اما بسیاری از این مزون‌ها پروانه کسب ندارند، به صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند و پول‌های کلان هم از مشتری‌های اختصاصی خود دریافت می‌کنند و هیچ تابلویی هم ندارند.  به گفته وی تعداد کمی از مزون‌ها از وزارت ارشاد تاییدیه می‌گیرند، اما این واحدها مورد تایید اتحادیه نیستند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها