به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۵۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۷ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۲۸۳۰۸۶

جستجوی واکسن کرونا در ارمنستان

جستجوی واکسن کرونا در ارمنستان
گروه جامعه: اگر هنوز به کرونا مبتلا نشده‌اید، اما نگرانی از ابتلا به این بیماری سراسر وجودتان را گرفته است، در شرایطی که قرار هم نیست به این زودی‌ها به واکسن برسید تنها یک چاره دارید، هزینه کنید و به خارج از ایران بروید و در آنجا واکسن بزنید! لازم نیست هزینه زیادی را هم متحمل شوید، می‌توانید به یکی از کشور‌های همسایه مانند ارمنستان، اقلیم کردستان عراق یا ابوظبی و دبی بروید و به واکسن کرونا برسید.

آژانس‌‎های مختلفی هم هستند که ترتیبات سفر را برایتان فراهم می‌کنند. اگر ارمنستان را انتخاب کنید می‌توانید واکسن سینوفارم یا آسترازنکا و اگر کمی خوش‌‎شانس باشید ممکن است اسپوتنیک‌وی روسی بزنید. اگر هوایی بخواهید بروید باید ۱۰ میلیون تومان هزینه کنید و اگر زمینی ۶ میلیون تومان، چرا که شما باید دوبار به این کشور سفر کنید و هر سفرتان امکان دارد ۴ روز طول بکشد. هزینه عوارض خروج از مرز و تست کووید ۱۹ را هم از شما می‌گیرند برای جای خواب و خورد و خوراک هم هزینه‌ای را باید متحمل شود سرجمع این هزینه‌ها برای هر سفر ۳ تا ۵ میلیون تومان می‌شود.

این تنها ارمنستان نیست که واکسن کرونا را رایگان در اختیار مسافران می‌گذارد، ابوظبی هم اعلام کرده است که واکسن فایزر را در اختیار مسافران خواهد گذاشت، ترکیه نیز در حال برنامه‌ریزی برای چنین امکانی است چرا که تا امروز بیش از ۵۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است.

ماریا یکی از مسافرانی است که دوز اول واکسن خود را در ارمنستان زده است، او در مورد چگونگی تصمیم خود برای سفر به ارمنستان  گفت: به دلیل اینکه بیماری زمینه‌ای داشته و مبتلا به آسم هستم در دو سال گذشته مشکلات بسیاری را متحمل شدم و به دلیل ترس ناشی از ابتلا به کرونا نتواستم کار‌های روزمره را انجام دهم و حتی مرخصی‌‎های طولانی از محل کارم گرفتم. خبری هم از تزریق واکسن برای ما نبود؛ از این وضعیت خسته شده بودم و از سوی دیگر هر لحظه نگران ابتلا به کرونا بودم به همین دلیل تصمیم گرفتم برای تزریق واکسن کرونا به خارج از ایران بروم.

وی افزود: در توئیتر جستجو کردم می‌توانستم به دبی یا ارمنستان یا روسیه بروم که واکسن در اختیار مسافران و گردشگران می‌گذاشتند برآورد هزینه کردم و ارمنستان را انتخاب کردم، اول با آژانس‌هایی که برنامه سفر ارمنستان تماس گرفتم، ولی قیمت آن‌ها بسیار زیاد بود تا از کسانی که رفته بودند پرسیدم گفتند شخصی می‌توانی بروی و واکسن را رایگان دریافت کنی، من هم این کار را کردم.»

زهرا مسافر دیگری است که تازه از ارمنستان بازگشته است. او نیز دارای بیماری زمینه‌ای است. او هم مسیری شبیه مسیر ماریا را رفته است. وی نیز در این رابطه  گفت: از وقتی شنیدم؛ ارمنستان گفته که مسافر‌های خارجی رو هم بدون نوبت واکسن می‌زند، به فکر افتادم که به این کشور سفر کنم. اولش خبر‌ها در این رابطه ضد و نقیض بود، ولی خوب که تحقیق کردم تصمیم گرفتم راهی ایروان شوم.»

وی ادامه داد: «در اماکن عمومی ایروان مانند پاساژ‌ها یا خیابان نورث و جا‌های دیگری، ون‌های اورژانس در یک ساعت مشخص کسانی را که می‌خواهند واکسن تزریق کنند سوار می‌کنند و به محل تزریق واکسن می‌برند هیچ صفی هم وجود ندارد. ارمنی بودن یا خارجی بودن هم برایشان اهمیت ندارد.»

زهرا بیان کرد: «برای خارجی‌ها مشخصات پاسپورت را چک می‌کنند و در یک لیست ثبت می‌کنند. اول فشار خون، میزان اکسیژن و دمای بدن تک تک افراد را چک می‌کنند بعد واکسن را تزریق می‌کنند. تمامی پروسه از لحظه سوار شدن در ون‌های اورژانس تا تزریق واکسن رایگان است. یک کارت معتبر هم که شامل زمان تزریق دوز دوم واکسن است را نیز به شما می‌دهند.

حدود دو ماه قبل بود که علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: در ایران واکسیناسیون بر اساس اولویت‌های مندرج در سند ملی واکسیناسیون است و اگر کسی می‌خواهد خارج از این نوبت واکسن تزریق کند می‌تواند به خارج از کشور سفر کند.

در همین حال قرار بود که منطقه آزاد کیش نیز مقدمات تزریق واکسن برای مسافران و شهروندان این جزیره توریستی را فراهم کنند و حدود یک میلیون دوز واکسن را با همکاری یک شرکت ترکیه‌ای فراهم کند. ناصر آخوندی معاون معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این رابطه گفت: «واردات واکسن کرونا به جزیره کیش اتفاق خوبی است که علاوه بر آرامش خاطر هموطنان و حفظ سلامت آن‌ها موجب تقویت گردشگری سلامت هم خواهد بود. این محموله در دو مرحله و به تعداد ۵۰۰ هزار دوز در هر مرتبه وارد کیش می‌شود که برآورد مالی در حدود ۲۶۰ میلیارد تومان داشته و هفته آینده در خصوص تامین مالی برای تهیه این مبلغ با یکی از بانک‌ها رایزنی‌هایی خواهد شد.»

این موضوع می‌توانست مسافران ایرانی را به جای ارمنستان روانه این جزیره جنوبی کشور کند و حتی زمینه برای ورود مسافران خارجی برای تزریق واکسن را در این کشور فراهم کند.موضوع گردشگری برای واکسن با تولید واکسن روسی، فایزر و ... در جهان آغاز شد. هند، آلمان و اتریش اولین کشور‌هایی بودند که تور‌هایی را به مقصد روسیه، آمریکا و کانادا به منظور تزریق واکسن راه انداختند.

ممنوعیت برگزاری تور واکسن
آذرماه سال گذشته نیز یک آگهی تبلیغاتی از تور واکسن به مقصد ترکیه در فضای مجازی دست به دست شد که این موضوع با واکنش مقامات هر دو وزارتخانه بهداشت و میراث فرهنگی روبه‌رو شد و هرگونه تبلیغ تور واکسن را ممنوع اعلام کردند. این ممنوعیت هنوز هم برقرار است با این حال تور‌های گردشگری ارمنستان یا اربیل کردستان عراق واکسن زدن را به عنوان یک خدمت سفر تعریف کرده‌اند. نگاهی به تور‌های مختلف به مقاصد ارمنستان یا اربیل همین را ثابت می‌کند امری که از نظر حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی تخلف نیست. وی در این رابطه اظهار کرد: آژانس‌ها ممکن است که خدمات واکسن را نیز جز برنامه‌های خود بگذارند. چند کشور اعلام کرده‌اند هر توریستی که به آن کشور سفر کند واکسن دریافت می‌کند. این ضعف دفاتر نیست بلکه ضعف دولت است که هنوز نتوانسته واکسن را برای عموم مردم فراهم کند. برخی از شرکت‌ها این کار را انجام می‌دهند. این کار تخلف نیست و جزء ملزومات سفر است. همین الان آژانس‌های مسافرتی از بیرون مسافر می‌آورند و به بیمارستان‌ها برای درمان معرفی می‌کنند. اگر آژانسی مسافری مثلا به ارمنستان یا دبی می‌برد تا در آنجا واکسن تزریق کنند به معنی تخلف نیست.

این حق مردم است که هر چه زودتر به واکسن تأثیرگذار و ایمن واکسن دسترسی پیدا کنند بنابراین تا زمانی که این واکسن در دسترس نباشد مردم حق دارند که برای دریافت درمان به هر نقطه‌ای از جهان مسافرت کنند کما اینکه تعداد بسیار زیادی از مردم کشور‌های همسایه برای دریافت خدمات درمانی به ایران مسافرت کرده و ارز قابل توجهی را نیز وارد کشور می‌کنند.
مرجع : جامعه 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها