به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۸ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۲۸۳۱۳۸

نگرانی از المپیک بدون تماشاگر در شرایط کرونایی

نگرانی از المپیک بدون تماشاگر در شرایط کرونایی
گروه ورزشی: رقابت‌های المپیک 2020 توکیو سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و تعلیق یک‌ساله آن از روز جمعه این هفته رسما آغاز به‌کار خواهند کرد و مراسم افتتاحیه آنها در پایتخت ژاپن برگزار می‌شود. البته این رقابت‌ها مطابق معمول زودتر از افتتاحیه آغاز به کار می‌کند و از چهارشنبه مسابقات فوتبال زنان و مردان برگزار خواهد شد.

به این ترتیب یکی از متفاوت‌ترین المپیک‌های سال‌های اخیر برای نخستین‌بار در سال فرد برگزار خواهد شد و مهم‌ترین شاخصه و تفاوت آن نسبت به دوره‌های قبلی عدم حضور هواداران در ورزشگاه‌ها خواهد بود که مسلما به جذابیت و هیجان آن لطمه زیادی وارد می‌کند. در فاصله کمی که تا شروع رقابت‌ها باقی‌مانده است، انتشار خبر دو تست مثبت کرونا مربوط به ورزشکاران باعث بروز نگرانی در دهکده بازی‌ها شده و در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد سختگیری‌های مسئولان برگزاری رقابت‌ها به‌مراتب بیشتر هم خواهد شد.

نگرانی از موج جدید کرونا
روز گذشته مسئولان برگزاری مسابقات تایید کردند که دو ورزشکار حاضر در دهکده بازی‌ها که ژاپنی هم نیستند و از یک کشورند به کرونا مبتلا شده‌اند و تست هر دوی آنها مثبت بوده است. فعلا اطلاعات دیگری در این زمینه منتشر نشده است اما آفریقای جنوبی هم اعلام کرده که دو بازیکن تیم فوتبال این کشور و یک آنالیزور این تیم با مثبت شدن تست‌هایشان راهی قرنطینه شده‌اند. البته هنوز مشخص نیست آیا این دو نفر همان ورزشکارانی هستند که ژاپنی‌ها اعلام کرده‌اند یا خیر.

درحالی‌که قرار است درطول این مسابقات حدود 11 هزار ورزشکار در دهکده بازی‌ها ساکن باشند و رقابت‌های خود را برگزار کنند این اخبار می‌تواند برای سایر ورزشکاران نگران‌کننده باشد. روز شنبه نیز اعلام شد یکی از اعضای کمیته بین‌المللی المپیک در فرودگاه توکیو پس از مثبت شدن تستش به قرنطینه رفته است. به‌گفته مقامات ژاپنی این فرد ریو سونگ مین، قهرمان سابق تنیس روی میز در المپیک 2004 است که از کره‌جنوبی عازم توکیو بوده تا در این مسابقات حضور داشته باشد. از ابتدای ماه جاری میلادی تاکنون 55 فرد مرتبط با این مسابقات به کرونا مبتلا شده‌اند و اگرچه این افراد جزء ورزشکاران یا همراهان آنها نبوده‌اند اما در شرایطی که ویروس جهش‌یافته دلتا در دنیا درحال گسترش است، برگزاری این رقابت‌ها می‌تواند خطرات بسیاری برای ورزشکاران و حتی شهروندان توکیو داشته باشد.

جف کینگستون، مدیر یکی از دانشگاه‌های ژاپنی در این باره می‌گوید: «این نشانه بسیار بدی است و اینکه قرار است هزاران ورزشکار و نزدیک به 50 هزار همراه آنها به‌زودی به توکیو بیایند، می‌تواند عواقب بدی داشته باشد. ویروس کرونای دلتا در دنیا افراد زیادی را مبتلا کرده و ما هم تنها 20 درصد مردم را واکسینه کرده‌ایم. اتفاقات زیادی ممکن است درطول این مسابقات رخ دهد و سوال اصلی اینجاست با وجود اینکه بیش از 80 درصد مردم با برگزاری این مسابقات مخالفند، چه اصراری به برپایی آن وجود دارد.» توکیو و شهرهای اطراف آن از روز جمعه در شرایط اضطراری قرار خواهند گرفت و شرایط سختگیرانه‌ای در این شهرها حاکم خواهد شد تا مسئولان برگزاری بازی‌ها بتوانند احتمال شیوع موج جدیدی ازکرونا را به‌حداقل برسانند.

با وجود این روز شنبه 1410 مورد جدید ابتلا به این ویروس در توکیو گزارش شده که در 6ماه گذشته بالاترین عدد بوده و برای بیست‌وهشتمین روز پیاپی است که آمار مبتلایان روند صعودی دارد. اگرچه شهروندان توکیو همچنان به برگزاری این مسابقات معترض هستند اما پس از تعویق یک‌ساله مسابقات، بیست‌ونهمین دوره این مسابقات قرار است به هر نحو ممکن برگزار شود. از سال 1896 که نخستین دوره المپیک در عصر مدرن آغاز به‌کار کرد تاکنون تنها در سه دوره به‌دلیل جنگ‌های جهانی این مسابقات برگزار نشده است و مسئولان کمیته بین‌المللی المپیک نیز تلاش داشتند تا به هر نحو ممکن از لغو این مسابقات به‌دلیل کرونا جلوگیری کنند که در نهایت نیز موفق شدند.

قوانین سختگیرانه
رقابت‌های این دوره بدون حضور تماشاگران و در فضایی کاملا متفاوت برگزار خواهد شد. با وجود اینکه معمولا این رقابت‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی ورزشی در دنیا با شور و هیجان زیادی برگزار می‌شد اما در این دوره کمتر شاهد چنین جوی در ورزشگاه‌ها خواهیم بود. برای نخستین‌بار در تاریخ این مسابقات ورزشکاران و همراهان کاروان‌ها باید حتما تلفن‌های هوشمند همراه داشته باشند و این یکی از قوانینی است که تخطی از آن جرائم سنگینی به‌دنبال دارند.

آنها باید در تلفن‌های خود دو اپلیکیشن نیز نصب کنند که یکی وضعیت روزانه سلامتی و جسمی آنها را کنترل می‌کند و در دیگری هم باید نتایج روزانه تست‌های کرونای خود را وارد کنند. اگر فردی از کاروان ورزشی تیم‌ها گوشی هوشمند به‌همراه نداشت باید در بدو ورود به توکیو و در فرودگاه یک دستگاه اجاره و پس از نصب اپلیکیشن‌ها و ارائه تست منفی کرونا مربوط به قبل از پرواز به این کشور اجازه خروج از فرودگاه را پیدا کند. البته این افراد اجازه استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی را ندارند و باید حتما از اتومبیل‌هایی که در اختیار آنها قرار داده می‌شوند، استفاده کنند.

بر اساس آنچه در دفترچه مقررات بازی‌ها نوشته شده است، خروج بدون هماهنگی و بی‌دلیل از هتل محل اقامت افراد مرتبط به این مسابقات ممنوع است. از طرف دیگر آنها تنها می‌توانند با افرادی که قبلا مشخص‌ شده در ارتباط باشند و حتی در زمان صرف غذا باید حداقل دومتر با دیگران فاصله داشته باشند. چنین فضایی می‌تواند برای ورزشکاران بسیار استرس‌زا باشد و مسلما روی برگزاری مسابقات و عملکرد آنها در این بازی‌ها تاثیرگذار خواهد بود. در چنین شرایطی شاید عملکرد خوب ورزشکاران و درخشش آنها در ورزش‌های مختلف بتواند جذابیت این رقابت‌ها را بالا برده و باعث شود این دوره برخلاف آنچه انتظار می‌رود بتواند همپای دوره‌های قبلی موفقیت‌‌آمیز و تماشایی باشد.

غایبان نامدار
حالا با تاخیری یک‌ساله قرار است مهمترین تورنمنت ورزشی دنیا آغاز شود و از روز شنبه توزیع مدال‌ها نیز شروع خواهد شد. درطول 19 روز برگزاری این مسابقات قرار است در 339 رشته مدال‌ داده شود که نخستین مورد آن در روز شنبه خواهد بود که قهرمان رقابت‌های تیراندازی 10 متر بانوان مشخص خواهد شد. در تاریخ رقابت‌های المپیک آمریکا با کسب مجموعا 2531 مدال فاصله‌ای بسیار زیاد با سایر کشورها دارد. در رده بعدی شوروی قرار دارد که بعدها با نام روسیه در این مسابقات شرکت کرد و تاکنون ورزشکاران این کشور 1010 مدال تصاحب کرده‌اند. بریتانیا با 851 مدال در رتبه سوم قرار دارد و چین در 10 دوره‌ای که در این رقابت‌ها حاضر بوده توانسته 546 مدال به‌دست آورد. در این دوره 5 رشته جدید ازجمله کاراته و همچنین رقابت‌هایی چون بسکتبال سه‌نفره و دوچرخه‌سواری مدیسون به مسابقات اضافه شده که در این زمینه رکورد جدیدی به‌ثبت رسیده و تاکنون این تعداد رویداد در المپیک بی سابقه بوده است.

توکیو 2020 درحالی قرار است از جمعه آغاز شود که برخی ستاره‌های دنیای ورزش به دلایل مختلف تصمیم گرفته‌اند در این رقابت‌ها حاضر نشوند. یکی از این ستاره‌ها ونوس ویلیامز، تنیسور زن آمریکایی است که 4 مدال طلای این مسابقات را در کارنامه دارد و آخرین‌بار در المپیک 2012 لندن این عنوان را به‌دست آورد. او پیش از این مسابقات اعلام کرد به دلایل مختلف قصد ندارد در این مسابقات حاضر شود که گفته می‌شود اصلی‌ترین آن بعد زیاد مسافت است که باعث می‌شود نتواند دختر سه‌ساله‌اش را همراه خود داشته باشد. او به‌زودی 40 ساله می‌شود و به همین دلیل ترجیح داده به‌جای حضور در المپیک روی بهتر کردن رکورد قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌ها تمرکز کند.

رافائل نادال دیگر تنیسور مشهوری است که تصمیم گرفت به‌دلیل شرایط بدنی‌اش و مصدومیت‌هایی که با آن مواجه‌شده در رقابت‌های ویمبلدون و همچنین المپیک شرکت نکند. ستاره 35‌ساله تنیس اسپانیا می‌توانست یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در این مسابقات باشد اما او هم ترجیح داد مدتی استراحت کند تا بتواند در یو‌اس اوپن حاضر شود. او که هنوز تصمیمی برای بازنشستگی ندارد دوست ندارد به‌راحتی از رقابت با فدرر و جوکوویچ برای کسب عنوان پرافتخارترین تنیسور تاریخ کنار بکشد.

در دوومیدانی مو فرح بریتانیایی یکی از غایبان بزرگ این مسابقات است. او که در دو المپیک لندن و ریو مدال‌های طلای دو رشته 5 و 10 هزار متر را به‌دست آورده بود در رقابت‌های انتخابی المپیک در کشورش رکورد خوبی به‌دست نیاورد و در ماه ژوئن نیز اگرچه فرصتی دیگر برای رسیدن به المپیک داشت اما به‌دلیل مصدومیت نتوانست در مسابقات حاضر شود. این دونده 38 ساله به‌نظر می‌رسد شانس حضور در آخرین المپیک خود را از دست داده و باید کم‌کم به بازنشستگی فکر کند.

جیمز هاردن، ستاره بسکتبال آمریکا دیگر چهره سرشناس دنیای ورزش است که شانس حضور در توکیو را از دست داده و در این مسابقات غایب است. ستاره بروکلین نیز در ابتدا برای حضور در ترکیب تیم ملی کشورش برای فتح چهارمین طلای پیاپی المپیک ابراز تمایل کرده بود اما مصدومیتی که از ناحیه همسترینگ گریبانگیرش شد، در نهایت باعث شد او از حضور در این تیم انصراف دهد و در مسابقات توکیو غایب باشد. در این تیم همچنین لبرون جیمز به‌دلیل مصدومیت حضور نخواهد داشت. ستاره NBA که پیش از این در سه المپیک تیم ملی کشورش را همراهی کرده و حاصل آن دو مدال طلا و یک برنز بوده، در ترکیب لس‌آنجلس‌لیکرز دچار آسیب‌دیدگی شد و شانس حضور در چهارمین المپیکش را از دست داد.
مرجع : روزنامه فرهیختگان
برچسب ها: المپیک توکیو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها